HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare SP31 + A30.5 = Sant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/12/23 :  19:39:45  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag kan inte kalla mig själv så där väldigt smart när det gäller att välja stereoutrustning. Jag läser för många recensioner och lyssnar för lite. Jag har dock stor respekt för alla er som ”bor” i detta forum så jag tänkte därför prata lite om mina kommande val:

Först tänkte jag köpa en Pioneer VSA-10X10Ai-s eftersom den har massor av finesser och har fått glödande recensioner i allehanda tidningar sedan började fundera på Denons nya monsterförstärkare. För omväxlings skulle tänkte jag lite och kom fram till att jag faktiskt lyssnar på musik betydligt oftare än ser på film, eftersom jag har barn, och började därför fundera på en Primare SP31 tillsammans med en Primare A30.5. Visst den har ingen uber-fjärrkontroll och den har inte automatisk rumskorrigering och mitt kaffe får jag brygga själv men den lät väldigt bra när jag lyssnade på den ;-) Jag funderar därför på att köpa den kombinationen och även ett par nya högtalare i formen av Revel M-22.

Vad som är attraktivt, i mina ögon, när det gäller Primare är att dom ska gå att uppdatera så jag ska slippa slänga bort allt när Dolby XYZZY kommer. Men ni med erfarenhet hur sanna är dessa uppgraderingslöften egentligen när allt kommer till kritan? Har exempelvis Primare sagt något när SP31 kommer att supportera Dolby Prologic IIx?

För att göra ekvationen något mera komplex så tänkte jag behålla mina nuvarande högtalare som satelliter (Mirage OmniSat) och även min Subbas (Mirage LF-150) men jag tänker skaffa en ny center. Då börjar genast vaga begrepp så som klangmatchning och alla att ringa i öronen?

Kringutrustning är en Rotel 1070 (som jag funderar på att byta ut emot en Primare D30.2) samt en ny inköpt Denon 3010 som jag använder för att föda min plasma med en HDMI-signal samt att lyssna på SACD och även en och annan DVD-audio skiva.

Hjälp?

Mvh.
Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Edited by - drpatrik on 2004/12/23 19:40:09

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/12/23 :  21:18:22  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Bara en inflikelse; fjärrkontrollen C32 från Primare ingår i priset när du köper en SP31.
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/12/26 :  20:19:43  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Det måste väl finnas någon som har SP31 som kan svara på mina frågor?

God Fortsättning,
Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/12/26 :  20:55:28  Show Profile Send weezer a Private Message
Revel22 vill nog ha en vassare sub för att lira tajt ihop om det handlar om musik, men vid film tror jag inte att du behöver oroa dig alls. Klangmatchningen är inte heller ngt att oroa sig över vad det gäller Omnisatarna & frontarna betr. film. Multikanalsaudio är en annan femma såklart.

Vore jag dig skulle jag kika på en centern från Revel om du är seriös i ditt biotittande. Dyrt visst, men jag tycker faktist (om än uttjatat) att centern är viktigaste högtalaren i en 5.1-setup. Om inte, konsultera Bestsound om billigara alternativ lr ngn annan som säljer..de hr väl liiite pejl får man hoppas.

Appropå SP31 tycker jag du ska fråga Hasse på Audioactive. Har själv fått mjukvaran i min processor (SP31.7) uppgraderad så det är möjligt iallafall. Häng inte upp dig på sånt som DPL-format, utan på hur den presterar vid musik och film IMO.
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/12/26 :  22:41:30  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Tack för informationen. Jag funderar starkt på en SP31 och funderar även vidare på att använda A30.2 till att driva frontarna samt en A30.5 för att driva resten. Jag tänker även uppgradera min center. Revels center är något dyr i sammanhanget har tänkt att lägga totalt 150,000 kronor och jag börjar komma fallit nära den gränsen redan

Man blir dock lite tekniksjuk när man läser om de integrerade förstärkarena i samma prisklass (ex. Pioneer AX10 serie samt Denons nya monster). Rent musikaliskt antar jag att de har svårt att slå Primare? SP31 släpptes 2003 och man funderar därför om dom har någon ny modell i farstun. Det är det värsta jag vet när man köpt något och så kommer något bättre bara ett par månader senare.

Jag har nog inte tänkt att använda suben i huvudtaget när jag lyssnar på musik utan endast vid filmtittande.

När jag lyssnar på SACD lyssnar jag uteslutande i stereoläge så det passar mig bra.

Jag ska ringa Hasse under veckan.


När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/12/26 :  23:10:51  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Sist jag diskuterade med Hasse om Dolby Prologic IIx så var det undanlagt då formatet i början var mycket inriktat mot tv-spel etc. Efter en lång förklaring om ev fördelar och funktioner så skulle det iaf tas upp på nåt kommande möte men sen har jag inte hört nåt mer om det alls. Så får du nån mer information om det så är jag väldigt intresserad.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/27 :  12:21:35  Show Profile Send JPT a Private Message
Jag har själv en pioneer ax10. Jag använder den i ett separat hembiosystem idag. Min ax10a är den första modellen utan firewire och den har aningen klenare slutsteg än den nya ax10ai.

Jag kan säga direkt att denna inte är någon mästare på stereo. Jag har jämfört den sida vid sida med tact 2175 (slutsteg ca 10k), holfi 2.5.1 (ca 20k ny) och vincent 233 (ca10k ny) och den når inte upp till någon av dessa. Kallare, plattare, spretigare och tunnare ljud.

Däremot är ax10an kung i hemmabion med underbar rumskänsla och extremt lätt att ställa in. Den springer i åttor kring de "enklare" hembio-förstärkare jag haft hemma tidigare (NAD 752, 762, t163 plus slutsteg samt denon 3803). Klasskillnad helt enkelt (vilket det borde vara med prisskillnaden.

Min poäng med utläggningen är att jag tror du ska gå en primare om du är musikintresserad och en av de tunga integrerade om du är hembiointresserad. Skulle tro att ax10an kan fungera bra som försteg om du vill satsa på ett slutsteg som komplement. Slutstegen i ax10an är inte riktigt lämpade för stereo i mitt tycke.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/12/27 :  14:20:49  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jens: Tack för informationen. Vad jag har läst så skulle AX10 vara fantastiskt även på stereo. Bra att höra lite andra åsikter.

tober: Jag pratade med Hasse och han sa att Primare inte hade några planer på att uppdatera SP31 utan dom koncentrerade sig på sina nya produkter (ex. CD31).

Stämmer det att SP31 endast spelar SACD/DVD-A i by-pass mode dvs. ingen bassmanagement eller något annat?

/Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/12/27 :  15:23:23  Show Profile Send drpatrik a Private Message
En ny fråga: Om man går in på www.primare.se och tittar på senaste modellen av SP31 och den föregående så verkar det enligt dokumentationen som om den senare modell har support för färre format än den tidigare:

SP31 (senaste):
Models: Bypass, Stereo, Dolby Pro Logic II, Dolby Pro Logic II Cinema, Dolby Pro Logic II Music, Party, Dolby Digital, DTS, DTS ES 6.1, DTS ES 6.1 Discrete, DTS NEO:6 Cinema, DTS NEO:6 Music, External, "Primare Surround EX 7.1"

SP31.7 (discontinued):
Models: Dolby ProLogic, Dolby ProLogic II, Dolby Digital 5.1, Dolby Digital Surround EX 6.1, Dolby Digital Matrix 6.1, DTS Neo:6, DTS 5.1, DTS ES 6.1, DTS ES 6.1 discrete, "Surround EX 7.1"


När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2004/12/27 :  18:32:11  Show Profile Send fx a Private Message
Tror inte du behöver hänga upp dig på de formaten då DD EX6.1 inte är mkt att "hänga i julgranen" imho och DD Matrix 6.1 är ett "fejkat" 6.1 format.

Ljudmässigt tror jag inte du kommer bli missnöjd med SP31 + A30.2 +A30.2. Om du till en början tänkt att köra 5.1 och bygga ut till 7.1 senare kan du ju alltid bi-ampa frontarna så länge

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/12/27 :  21:28:37  Show Profile Send drpatrik a Private Message
fx: du har säkert rätt. Fick dock svar ifrån Hasse på AudioActive som berättade att den visst hade dessa format.

Jag har tweakat min inköps lista och tänker skaffa en A30.2 och en A30.3 istället. Jag har även adderat en CD31 till listan. Jag gör research nu och tänker slå till i slutet av januari.

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/12/28 :  09:42:30  Show Profile Send weezer a Private Message
Glöm inte att det är BRA prut på Primare, 20 % är inte ovanligt om du cashar det mesta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000