HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare styrs av thule fjärr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/12/23 :  14:56:36  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag är lycklig ägare av en Thule IA100 och Primare D20. Många vet säkert att Primares tidigare fjärr är en exakt likadan som Thule använder, men behövde de verkligen ta samma frekvenser
När jag höjer eller sänker volymen på stärkaren så byter cd spelaren låt titt som tätt!
Primaren reagerar dessutom på min TV fjärr och min Yamaha receivers fjärr. Den kan alltså slå på sig om man höjer ljudet på TV'n. Är det bara jag som har detta problem? Finns det något man kan göra?

"Skit in - Skit ut"

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/23 :  15:07:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Förmodligen sitter det Philips i allihop....
Go to Top of Page

strom
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/12/23 :  16:09:01  Show Profile Send strom a Private Message
Jag har också haft liknande problem med Primare och IR.

Har en Primare I21 som levde loppan när jag hade min dator Compaq Evo610c med IR i samma rum. Slog av/på och ändrad från CD till line2 lite hur som helst.Lånade även hem Primare SPA21 och samma strul där och det visade sig också gälla SPA20.

Nu är det ´ju så att jag inte behöver använda IR på datorn längre så för min egen del så gör det ju inget. Men jag kan förstå att du blir irreterad när din blir störd av andra fjärrkontroller.


Edited by - strom on 2004/12/23 16:11:10
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/12/23 :  16:22:53  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Tror helt klart att det är Primare som strulat med IR-implementationen, kommer ihåg min gamla UPC-digitalbox, den hade otroliga problem med att den hörde andra fjärrkontroller. Problemet försvann när programvaran i boxen uppdaterades. Antar att det kan bli problem när man köper prylar från "små" tillverkare. Hör efter med Primare, men det ser ut som om du får leva med problemet!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/23 :  17:02:49  Show Profile Send Blue a Private Message
Skaffa en multifjärr istället?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

josh
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/12/23 :  17:25:49  Show Profile Send josh a Private Message
Jag hade samma problem när jag skulle byta cd-spelare och hade lånat hem några stycken för att provlyssna bland annat en Marantz som tydligen använde samma "koder" som min Primare.

Multifjärr hjälper nog tyvärr inte eftersom man ändå måste använda samma "koder".
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/12/23 :  18:54:36  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag hade detta problemet när jag hade en Thule CD100 och en Primare I20. Bytte dock Thulen för en tid sedan mot en Esound CD5 och nu är det problemet helt puts väck!
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/23 :  18:54:51  Show Profile Send Bubben a Private Message
Bägge hade philips tidigare, nu är det Sony som gäller. Förutom Thule kan deras fjärrar även styra cd-spelare från Arcam, Primare och AudioNet. På förstärkarsidan är det därimot svårare.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/12/23 :  19:21:48  Show Profile Send Machine a Private Message
Primaren är av den senare varianten med Sony driv, men sitter IR ögat i drivverket? Jag får väl byta ut Thulen annars. Det är ju den som är äldst.....

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2004/12/23 19:22:05
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/23 :  19:53:09  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det är inte bara driven som följer med från sony, utan även displayen och ir-ögat.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/12/23 :  20:25:55  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Min nuvarande förstärkare ifrån tyska Lindemann var kompatibel med min gamla Rega med avseende på fjärrkontrollen, de talade exakt samma språk. Dessvärre så styr förstärkarfjärrkontrollen även t.ex Linns CD-spelare och ingångsvalen på förstärkaren styr låtvalet på cd-spelaren (och tvärtom)...

Så problemet med inkompatibla fjärrkontroller verkar vara något som man får leva med...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/12/23 :  22:04:11  Show Profile Send weezer a Private Message
Välkommen till klubben..när jag byter till 5:an på min Tv (SONY) så byter jag oftast källa på mitt SP31.7 (försteg). F ö har samtliga fjärrar från Primare buggat som jag använt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000