HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver råd ang högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/22 :  20:35:34  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Tjena.

Jag har datorn kopplad till en gammal, men bra reciever som driver ett par högtalare. De har jag en gång fått och ser inte mycket ut för välden, och nu har jag spräckt en av basarna (12"). De är (var) bra med bra tryck och knäcker ljudet på alla datorhögtalare jag lystnat till, som om jag ska byta dem, behöver jag alltså byta till ett par för c:a 3000, vilket inte passar pluskan just nu. Vad skulle ni gjort?

A: Fixat fram 3 lakan och köpt ett par nya, med risk att de är sämre än de nuvarande.

B: Fixat fram 1 lakan och köpt beggade på Blocket, med risk att de är sämre än de jag har.

C: Tagit med baselementet till Hifi-kit eller liknande, och byta ut båda baselementen mot nya, med risk att de låter sämre iom att delningsfiltren är optimerade för dessa.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/22 :  21:41:21  Show Profile Send edison a Private Message
Alt 2 solklart, förutsatt jag fick lyssna på potentiella erbjudanden!
Mao, ingen särskild risk att "råka få sämre ljud"...

(Om 3 laxar inte passar "pluskan" då tror jag inte det alternativet funkar...rån ingår inte i min arsenal av val... ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/22 :  23:32:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Använder du datorn och receivern som din huvudsakliga stereo? Då tycker jag kanske du ska fundera på att spara ett tag till, och lägga lite mer än 3 lök på högtalarna (fast visst, du kan få schyssta beggade stativare för det priset också).

Använder du däremot bara detta system lite vid sidan om kan du kanske lika gärna satsa på ett par bra hörlurar?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/24 :  00:23:55  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Tack för svaren.

Nej, jag har också datorn kopplad till TV och den riktiga stereon. DÄR ska pengarna läggas, men här handlar det om vettigt ljud billigt. Datorns ljudkort är ju liksom inte vad jag kallar för RIKTIG hifi.
En jobbarkompis hade visst några 12"-element hemma och skulle kolla om han har kvar dem. Funkar de vore det ju kanon att bara löda dit dem. Frågan är ju då om det låter något vidare.

Högtalare är knepiga saker. Fixade just en stereo på jobbet och där visade sig en diskant vara paj. Har dessutom probelm med mellanregister på min riktiga stereo, men det är en nerprioriterad historia.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000