HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad använder man för att dämpa rummet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/12/21 :  15:51:43  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Frågade i annan tråd, men kom på att det kanske är bättre att starta ny tråd istället.
Har just nu problem med basreflexer och väldigt kalt rum. Ett problem är att jag inte kan flytta ut mina högtalare från väggen, så första åtgärden borde väl bli att försöka få till en bra dämpare bakom högtalaren istället. Så vad använder man? Markplattor var ett förslag, menar man då sådana där 5kilos plattor i betong? Måste vara snyggt också (eller målbart i alla fall), behöver försöka sälja in det hemma. Tjocka mattor på golvet är också ett problem, katter som spyr och klöser. Så mycket tomma betongväggar och rent parkettgolv i ett 4*5m rum ungefär. Kan ju säga att vi har lite eko-varning för tillfället....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/21 :  18:53:44  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Du kanske kan hitta något intressant i denna tråden.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34911&SearchTerms=,Akustik,funderingar

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/21 :  19:55:23  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Du kan inte flytta ut högtalarna från väggen.
Kan du flytta ut väggen mot högtalarna
Anledningen till att jag frågar är att en tänkbar lösning kan vara
att bygga en helt ny gipsvägg på den befintliga betongväggen.
13mm gips, 45mm reglar och lösa mineralullsskivor.
Lägg gärna till några extra eluttag när du ändå håller på.

Eller så sänker du taket på samma sätt, för det är väl också betong.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/12/22 :  09:04:47  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tackar för förslagen, bra länk förresten.
Bygga ner taket är nog inte så poppis, hureshus. Får se om man kan göra något åt väggen bakom, något i stil med det du föreslog Dahlberg, som jag hade i tankarna. Skulle det hjälpa för basporten på baksidan? Eller är det för låg frekvens? (Högtalare Contour 1.3SE, går väl rätt långt ner, mot 35Hz om jag inte minns fel)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/22 :  09:19:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Jag satsade på ett par tubetraps. Har du några lediga hörn i rummet så ställ dit några stycken. Jag kör med den röda varianten med blomkruka och allt. Riktigt snyggt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/12/22 :  13:24:00  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag köpte Isover (Firmanamn) Akusto-skivor för ca. 80kr/st.
Dessa borde finnas på byggvaruhus (som säljer Isover) och
består av glasull med ett vitt poröst ytmaterial som ljudet
går igenom. Detta har passat bra för mig och med 6 st skivor
bakom högtalarna har jag fått en tightare bas. Handskas bara
försiktigt med skivorna, för ytmaterialet går lätt sönder.

Martin
Go to Top of Page

Hagge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/12/22 :  13:26:30  Show Profile Send Hagge a Private Message
Björn Ola: Har du bygg de själv eller har du köpt dem? Och om du köpt dem vars då, och hur mycket kostar de?

/Hagge
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/22 :  16:08:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag köpte dom hos Balance i Jönköping, där bilden är tagen.
Svårigheten om man ska bygga dom är att få tag på rörskålarna, som bara säljs i större partier.
Kolla under DIY, där det dyker upp trådar om samköp och hur man bygger dom.
Själv hade jag bara två hörn där jag kunde placera tubetraps, och eftersom jag är lat så köpte jag två stycken. Känns som ett för stort projekt för bara två dämpare. Men skulle man ramla över lite rörskålar, så är det inte svårt att bygga.
Två stycken är egentligen för lite, man behöver fler för att få en klar skillnad.
Men jag har gipsväggar, som dämpar bas rätt bra.
Har man betongväggar, så har man förmodligen basproblem.
En drastisk men bra lösning i sådana fall är att utnyttja hela takytan, och hänga upp membrandämpare från ex.vis Svanå. För att dämpa bas så funkar inte porösa skivor utan man får använda membrandämpare eller Helmholtz-dämpare eller tubetraps.


Här är en bild på ett akustikundertak där dom välvda skivorna är membrandämpare från Svanå. Rummet är ett typiskt betongrum med väldigt lite basdämpning i övrigt. För att det ska bli riktigt bra krävs en hel del dämpyta.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/22 :  16:10:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/22 :  17:14:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här har ni att läsa:

http://www.hifi-punkten.se/hifi%20bladet/bladet0203/morgan.htm

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/12/28 :  18:23:03  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Stort tack. Nu har vi lite mer att bygga härhemma :-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/28 :  18:30:05  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
B-O: får tacka för en mycket informativ länk. (den sista av dem)
håller ju själv på att klureliklura lite med Rumsakustik, så den var mycket användbar.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/12/29 :  20:56:08  Show Profile Send esl a Private Message
305-120 på partsexpress.
Beställ genom högtalartråden på diy så blir frakten 1/3 del ungefär.
Innan 31/12.
Finns i olika färger. Biege eller svart helst (det är det som de andra har beställt)

/esl

Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2004/12/29 :  22:41:31  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Tubes kan fungera bra om problemet er lavfrekvent, ellers er stora tre-percienner meget effektiva, regulerbara ock dekorativa. Hiv så ut skinnsåffan ock skaffa dej en tygsåffa..;o)

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:22:44  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Som jag förstod det är tubetraps bättre? Hur mycket av dessa tre-kanter (305-120) skulle behövas? var 30X60cm om jag räknat rätt, så en tre per hörn? Hum, snabba beslut.

Jodu Palerider, en tygsoffa hade varit ruskigt skoj för tre katter ;-) Skulle inte se så fin ut efter ett par veckor kan jag lova.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:34:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
dr nope...du har så rätt...våran e kanske 5mån gammal...ser ut som 100år nu ungefär...

hur funkar det med en skinnsoffa? vill dom inte klösa på den?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/12/30 :  12:01:57  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Nä, de får väl inte in klorna så bra antar jag. Har varit i ett rum med vanlig tyg-soffa, och det är skoj att springa i den också, får bra grepp där jämfört med parkettgolv. Och eftersom den står mot en vägg är det ju jätteskoj att klättra bak på ryggstödet också :-D
Fast jag skulle inte köpt en dyr skinnsoffa (har en obekväm från IKEA som hittades på fyndavdelningen med 75% rabatt. Ibland har man tur), syns ju att de springer i den, men skinn håller bättre än tyg, men det syns ju ändå en hel del märken i skinnet.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:07:43  Show Profile Send drkim a Private Message
Här hittar du ett par trådar där jag och Pär fixar våra rum:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29402

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2004/12/31 :  13:07:29  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Legg merke til det jag sejer om percienner..!

- om soffor; då jag engång smitade min velour-soffa mot en skinnsoffa blev jag nødt til att tuna om hela systemet.
en annan sak; stora bilder m. glas gjer refleksjoner, goda gamla målerier gjort på duk/lerret suger flutterekko som bara det!

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:15:39  Show Profile Send jari a Private Message
Här är ett "recept" på tubetraps som jag skulle satsa på.http://www2.hemsida.net/martinberg/Art_4.html#Bygg_

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000