HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klipsch RSX-5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2004/12/21 :  14:06:22  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Hej alla musikfantaster!.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa satellithögtalare, främst RSX-5. Funderar på att införskaffa ett par mindre hägtalare som komplement och ev senare även en sub. Eftersom min nuvarande anläggning inkl tv apparat tar upp så stor plats så har jag sneglat lite på just RSX-5, då de verkar vara lättplacerade. Vad har dessa för ljudkaraktär och vilken typ av musik passar dessa?. Finns det bättre alternativ?. Vill helst att de även skall funka till elektronisk musik. Vet att de fanns med i Hifi & Musik nr 10-04, har tyvärr inte kunnat läsa tidningen. Vill gärna veta vad de skrev om dem. Och skriv gärna era egna omdömen. De är ju lite plastiga, men det är ju ljudet som räknas.

Mvh

Kem

Edited by - kempa74 on 2005/03/28 00:42:46

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2004/12/22 :  15:21:47  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Kan någon uttala sig om Klipsch som fabrikat då?. Kanske är de klassade som plastskräp med burkljud?.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/12/22 :  16:43:48  Show Profile
Måste du absolut ha minihögtalare så är det ett bra alternativ.
Dom låter större än vad dom är.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2004/12/22 :  18:41:17  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Äntligen, tack Martin. Finns det något större alternativ som inte tar upp allt för mycket plats så är jag tacksam för tips.Har sneglat lite på Yamaha NS-M515, Infinity Beta20, Canton LE130, YamahaNXE400, Mission M32, JBL Northridge E30, Vantage S71, Dynaudio Audience 42 mfl. Rena djungeln".

Edited by - kempa74 on 2004/12/22 18:43:06
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/12/22 :  19:17:44  Show Profile
Jaha, kan du tänka dig stativare. Då tycker jag att du ska kolla in Klipsch olika stativare.
Men det mest prisvärda av allt, bygg ett par HFLS-1 .. håller på med ett par själv till min
2-kanalsanläggning.
Har ett lite repotage här förresten jag gjorde för bra länge sedan.
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=60144
Det visar att klipsch står sig bra. Hade tänkt byta till Cantus i anläggningen pga att
dom är så snygga. Men ljudet levde inte upp till förväntningarna.

Mina rekommendationer blir alltså HFLS-1 eller Klipsch RB-35 om du inte vill bygga.
Sen om du har möjlighet så lyssna på Ino Pip... inte gjort det själv men dom ska ju vara bra.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2004/12/23 :  01:24:19  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Tack igen Martin!

Har läst dessa trådar angående HFLS-1 och Ino Pip och de verkar vara mycket omtyckta och bra. Stativare är för mig de enda alternativen gent RSX-5. Men jag har lite svårt att föreställa mig var jag skall placera stativare så att det ser bra ut. Det är fruktansvärt trångt som det är. Men framförallt vill jag ju inte slänga iväg 5000-6000 kr på något som inte är bra. Det som skrivs om RSX-5 på Ljudmakarns hemsida och dess pris får en att tro att de måste vara väldigt bra. Men de ser ju nästan ut som mina Logitech satelliter till datorn. Dessa är ju inte precis HiFi. Stativare placerade på golvet bakom tv´n är väl heller inte att rekommendera?. RSX-5 är ju mer lättplacerade och kan kanske ha positiv effekt vid användning tillsammans med mina stora högtalare. Bor i Borås. Kan tyvärr inte åka till Stockholm eller Örebro för att provlyssna. Läste ditt lilla reportage på prisjakt(från Örebro?). Klipschstativarna var ju inte de snyggaste jag sett precis, men är de mkt bättre än RSX. Och vet du förresten om skillnaden är stor mellan RSX-4 och RSX-5.

Mvh

Kemklipsch
(HiFi o Fotbollsintresserad - Får snart frugan som förmyndare pga dyr hobby)

Edited by - kempa74 on 2004/12/24 02:42:40
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/12/23 :  01:47:41  Show Profile
RSX-4 har jag inte lyssnat på faktiskt.
Men RSX-5 låter bra helt klart. Man blir förvånad hur "stort" dom kan låta.
Skulle man inte se dom skulle man helt klart tro att det var ett par större stativare.
Om stativarna låter mycket bättre... tja, i de lägre registrerna .. ja där låter dom
såklart mycket bättre. Säkert lite bättre överlag, men jag har det inte helt
färskt i minnet tyvär.
Trist att du inte har chans att lyssna på dom, enda sättet egentligen att få reda på
om dom passar just dig.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2004/12/23 :  02:03:21  Show Profile Send kempa74 a Private Message
I föhållande storlek och placeringsförmåga, så finns kanske inga andra alternativ som kan vara mer välljudande än RSX-5?.

Edited by - kempa74 on 2004/12/23 02:04:47
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/12/23 :  03:25:50  Show Profile
Inte som jag har hört i alla fall.
Kanske Mirage Omnisat, men dom funkar inte så bra till musik direkt, däremot superba till film.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/12/24 :  13:38:00  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Har ett litet rum så jag har oxå funderat på Klipsch RSX-5. Har du nån koll om man kan importera dom från nått EU-Land till lite roligare pris? För det går ju handla från USA där dom kostar 1752,55 kr för ett par. Men då kommer ju tull, moms o frakt till såklart.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/12/24 :  13:59:55  Show Profile
Priset i Europa är ungefär det samma tyvär...
Men hittar man någon kontakt i Usa som kan skicka kan man komma billigt undan!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/12/25 :  12:03:35  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Är det nån som har en aning om vad frakten kan bli på dom här högtalarna pluss deras subb från USA. Vad är tullsatsen på högataler från USA nån som vet? Har nämligen hittat ett ställe i USA där jag kan få RSX-5-orna och 10tums subben för 5000Kr. Då är redan den svenska momsen med räknad. Då är det frakt o tull det hänger på.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000