HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Respons högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

thorens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/12/20 :  20:39:58  Show Profile Send thorens a Private Message
Hej, jag undrar om en eller flera av er har någon av Respons högtalar modeller? Kanske finns en tråd som ligger ute där jag kan kolla på åsikter. Har själv ett par gamla "baby grand" som står direkt på golvet och är drivna av en Edison 60 - dubbla nätdelar/ MF X-A1, även som försteg.
Är det någon som har/kör dem som jag direkt på golvet och kan säga vilken skillnad det gör att sätta dem på stativ? Dem såldes utan och jag har en låg lyssningsposition så att det känns inte som att höjden på ljudbilden blir lidande. Tips om stativ? Dem är ju onekligen as stora!!! och jag skulle i så fall vilja ha stativ som täcker bottenplattan på högtalarna.
En del höjer ju dagens och många av dem gamla högtalarna till skyarna, men det verkar som om dem lever i skymundan för andra stora märken. Erfarenheter någon? Vill själv ha ett par golvare i framtiden.

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/20 :  23:29:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Maila till CC han har respons golvare!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/12/21 :  00:24:07  Show Profile Send bjarne a Private Message
tror att Hjort oxå har Respons
Go to Top of Page

thorens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/12/21 :  16:35:53  Show Profile Send thorens a Private Message
Tack för tipsen!
/Thorens
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/21 :  21:13:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hjort har Respons Grand. Sen är ju Respons medlem på forumet...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/21 :  22:06:11  Show Profile Send CC a Private Message
Tyvärr så har jag inte hört stativaren från Respons så jag kan inte komma med mycket vettigt där
Men testa med att ställa upp dina Baby Grand på något tillfälligt (typ vedklavar, hifitidningar, stolar mm) å testa om du upplever någon förbättring... Det som skulle kunna vara är ju att baselementet kommer längre från golvet vilket kan göra stor skillnad...
Men testa!
Eller/och så kontakta de bakom Respons direkt på sales@responsloudspeakers.com br /
Fråga om rekomendationer från konstruktören själv

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/12/22 :  10:07:53  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hej!
Hade ett par Respons Baby Grand för ett antal år sedan och måste säga att det var mycket högtalare för pengarna (liksom de flesta Respons-modeller). Mina stod på originalstativ, som dessa på bilden. Tror att det kan vara svårt att komma över ett par begagnade sådana, men det är enkelt att bygga ett par kopior. Det är ingen hokuspokus, bara mdf plattor. Stativen är ihåliga med ett hål i toppen för att fylla på sand genom. Du borde kunna mäta fram ungefärliga mått med hjälp av bilden, exakta mått är ju inte kritiskt i detta fall.

Är säker på att ljudet kommer bli grymt mycket bättre med stativ...

Mvh Jonas


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

thorens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/12/22 :  11:15:05  Show Profile Send thorens a Private Message
Tack för alla tipsen. Blir ljudet grymt mycket bättre så kanske jag kan sitta nöjd en livstid för idag är det sanslöst! Jag gillar 3-D perspektiv och närvarokänsla, realistiska/live ljudnivåer och den varan leveraras idag med lastbilar varje gång jag lyssnar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/22 :  16:21:35  Show Profile Send CC a Private Message
Vi är med i samma klubb, du o ja, thorens Kan bara hålla med dig

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/12/23 :  00:23:03  Show Profile Send hjort a Private Message
Thorens om du fortfarande är nöjd med dina gamla Baby Grand kommer du gilla de nya modellerna från Respons.

Deras billigaste av de nya modellerna går på 29K.
Men med den nya filterdesignen dem har tagit från Grand modellen kan du sätta den bredvid nästan vad som helst oavsett prislapp, förutom Grand då förstås.
Realismen och närvaron är ruggig, flera steg bättre än alla gamla Respons.

Det kommer nog en recension här på forumet snart



Du vet väl att du kan uppgradera dina Baby Grand också?
Go to Top of Page

thorens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/12/23 :  18:49:23  Show Profile Send thorens a Private Message
Uppgradera!!! Berätta mer och ge mig en Julklapp som jag garanterat kommer sitta nöjd med.
Tanken har ju slagit mig att byta kablar mellan del-filter och bas. Inget mer element då dem är svåra att komma åt bakom filten! Har även funderat på att uppgradera delningsfiltret i sig då det är "gammalt" idag.
Men du kanske vet någon som kan göra detta? Återförsäljaren? Tacksam för alla tips.

"CC" man undrar hur länge det ska dröja innan resten av världen fattar? ;)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/24 :  12:20:37  Show Profile Send CC a Private Message
Yepp! Det går att uppgradera Kontakta sales@responsloudspeakers.com så kan du få hjälp med att uppgradera dina burkar utav Reidar himself
Mina Grand kommer att uppgraderas när så ekonomin tillåter (de kommer då matcha den senaste modellen för 100 lök!) Men trots att mina Grand e några år nu så e ja väldans nöjd med dem... Har ju hört dem med kablar från FadelArt å då gav de mer än vad jag vågat drömma om
Så min priolista:
1. Kablar från FadelArts Coherence.
2. Uppgradering på mina Grand utfört av Reidar själv.
3. Nytt drivverk från Teac

Det som jag väntar på är en säck med pengar... Så under tiden fortsätter jag med mitt sorgebarn... Akustiken Men den blir nog bättre vart det lider

God Jul på er!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

thorens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/12/24 :  20:28:08  Show Profile Send thorens a Private Message
Hej, vågar jag fråga vad du kommer att få ge för en uppgradering? Sedan kanske inte den är represenativ för vad jag får ge...men en fingervisning kanske. Uppgradering? Är det i delningsfiltret "bara" eller även element? Ska maila dem och se vad dem säger om priser.
Förövrigt är min bästa hi-fi upplevelse eller det minne från en butik som hänger sig kvar (uppvaknande?) med ett par stora grand, modell äldre med urkopplad 15tums eller 20 tums bas som pekade mot golvet, Teac vrds 10 (tror jag att det var) som transport, DA9 omvandlare och en färsk Amplifix.
GOD JUL.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/25 :  16:32:04  Show Profile Send CC a Private Message
Jag tror det är officiellt gällande priset på uppgraderingen... Annars så får jag ställa mig i skamvrån
När jag pratade med dem på mässan (Arken) i Respons-rummet så skulle det kosta mig ca 35". Men då byts mellanregister, diskant samt delningsfilter ut till det senaste! Samt allt internkablage! Ganska omfattande men då sitter man med ett par burkar

Sadan kan man få "mindre" uppdateringar åsso, om man nu vill det...
Men som jag sade tidigare, kontakta Tony eller Reidar på Respons så kommer du säkerligen få bra svar gällande dina burkar!

Lycka till

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/25 :  16:44:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
35k för en uppgradering verkar ju helt sinnessjukt? linns burkar kostar ju inte ens en bråkdel för en sådan uppgradering...måste säga att det verkar va hemskt dålig support från deras sida...har man väl köpt högtalarna en ggn...ska det va självkostnadspris på delarna sen iprincip

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/25 :  18:55:49  Show Profile Send CC a Private Message
Möjligt du har rätt Haakan... Men betänk då att den "gamla" modellen kostade runt 40-45" medans den nya drar iväg på ca 95"! Så...
Det är bla en av de dyraste (om inte DE dyraste!) diskanterna på markaden som sitter i den nya modellen! I princip så bytts allt utom baselement o låda! Ganska omfattande...

Men visst... Jag skulle vart väldans glad om uppgraderingen varit "humanare" rent kostnadsmässigt då 35" är pengar jag inte skakar fram över natt precis
Men när man gjort det så har man ett par burkar som åtminstone enligt Norska Audio kan jämföras med B&W N800 serie!!!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2004/12/25 18:57:31
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/25 :  20:57:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
mjo iofs har hört mycket bra om dessa talare


edit: vilket diskant e det i dessa

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/12/25 20:59:32
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:31:37  Show Profile Send CC a Private Message
Denna eller en moddad variant...


Här kan du läsa mer:
http://www.d-s-t.com/scs/data/r2904_700000a.htm


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:33:48  Show Profile Send CC a Private Message
Så här ser den senaste modellen ut

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:38:14  Show Profile Send CC a Private Message
Mina påminner om dessa, fast jag har ett mellanregister från Scanspeak o inte Seas som på bilden

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/26 :  02:29:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
den där kostar 1500:- från audiocomponents....

så det e långt ifrån den dyraste...hade det vart en av diamantdiskanterna för 90k hade jag kunnat förstå men

men jag är övertygad att den låter väldigt bra....fruktansvärt dålig spridning bara

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/12/26 :  02:44:21  Show Profile Send hjort a Private Message
Haakan Den nya SS ringradiatorn går på ca 6000:- i INKÖP, o då köper man inte 2 st. Det nya filtrer väger 10 kg
Det är mer jobb med att uppgradera ett par än att bygga ett nytt par. Det tar dem 1 vecka att uppgradera.

Du kan liksom inte jämföra med "Linn Standard".
Respons är i "extrem highend" klassen till vettiga priser.
Hade dem haft samma prissättning som alla andra skulle Granden kosta 300.000:- och uppgraderingen 100.000:-
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/26 :  10:06:28  Show Profile Send Haakan a Private Message
hjort...nya ringradiatorn kostar inte 6papp....jag har kollat upp den för några veckor sen bara 1500 på audiocomponents samt ca 4papp i sverige

samt att jag jämför inte med linn standard? det gäller alla högtalare upp till deras bästa för 400 000:-


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/26 :  11:25:52  Show Profile Send CC a Private Message
Hmm... Jag kollade på Hifikit, där vill de ha 3590 svenska kronor...
Fann ingen prislista på audiocomponents?
Är dagspriset föresten relevant? På Nätet kan man ju alltid finna någon som är billigare än någon annan... Då kanske man skulle kolla vad priset var för detta element för något år sedan när tillverkaren köpte in o utvecklade den nya modellen?

Hur som helst, man kan alltid diskutera en tillverkares prissättning osv... Det viktiga e ju om man själv anser det vara värt det! Jag tycker själv att det är mycket pengar, men samtidigt så betalar man ju inte mer än vad max mellanskillnaden är för den gamla Grand till den nya! Ganska okej ändå tycker jag... Så spörsmålet borde då vara om den nya modellen är värd sitt pris? Vad får man? Tja... en grymt välljudande högtalare som jämförts med storheter som B&W N800!
Jag fastnade hela tiden i deras rum på mässan så jag är väll hopplöst förlorad förståss...
Ska försöka ta mig tid o åka o lyssna dem dem igen längre fram. Enbart för att gotta mig

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/26 :  11:42:44  Show Profile Send CC a Private Message
Jag kollade lite på Linns burkar i den dyrare klassen. Linn Akurate 242 var ju nära samma prissättning som Responsen å den har ju fått fint motagande i del press. Är ju ingen fullregistare förståss.. Men bas e ju inte allt Eller
Ful låda... Tycker ja alltså Smaksak...

Linn Komri verkade då mer intressant Men för 400.000kr? Nja... Då finns det mycket på markanden

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/12/26 :  14:05:26  Show Profile Send hjort a Private Message
Jag menade per par.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000