HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare A30.1 vs Amplifix vs Några till
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:28:35  Show Profile Send knoxville a Private Message
Letar fortfarande efter nytt förstärkeri. Lutar starkt åt en int. förstärkare iaf.

Hur står Primares A30.1 mot Amplifixen?? De kostar nästan lika mycket begagnade, ca 9-10' (amplifixen lite billigare), men jag kan tänka mig att de skiljer sig rätt mycket i ljudet mellan dem. Men vem är BÄST enligt DIG??

Jag har inte hört dem samtidigt, men visst är Amplifixen ganska mycket mer analytsik och väldigt detaljerad medans Primaren är lite varmare men fortfarande rätt så mycket detaljer.

Om man tittar på komponentnivå. Vem ligger bäst till där? Amplifixen har ju WBT kontakter och custom made RIFA kondingar, medans primares ser lite billigare ut.

F*N vad svårt det här är!

Jag har även tittat lite på en Audionet SAM (v1) med inbyggt 24/96 D/A omvandlare för 15000kr och Classé 151 för 12000 kr. Bägge har fått mycket bra kritik av pressen, men bara hört SAM som hastigast på en mässa. Lät jävulskt bra, men det är lite dyrt...

Lyssnar allt från jazz till Svart metal...så förstärkaren skall kunna "rocka" loss lite Skall kopplas till HFLS-1 med Xindak FS-1 och Sony ES CD.

HJÄLP MIG (ännu mer )

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:35:15  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag skulle inte jämföra högtalarkontaktdon mellan dessa förstärkare. Frågan du bör ställa dig är istället (enligt mig) vad är mitt ljudideal?
Vill du ha neutralt ljud: AudioNet & Amplifix eller mjukare gosigare: Primaren.
Jag skulle valt Audionet.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:43:13  Show Profile Send knoxville a Private Message
Visst, Audionet:en spelar väl i en högre division, men det är jäkligt mycket pengar för studenten... Dock mycket trevligt med inbyggt D/A omvandlare som troligtvis kör åttor runt min sony-cd

Några andra som vill tycka till?

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:46:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tja, hade du lyssnat på mig hade en Zell ZD200 MKII:a tillsammans med Xindak FS-1 rockat lös HFLS-1:orna från stativen och låtit fint med Jazzen Springer nog åttor och hoppar jämnfota runt iaf den ena du har på önskelistan de andra kan jag inte uttala mig om.

Jag kommer kanske ev. flytta till Luleå under våren, nu ids jag ej släpa den 10mil även om jag är dit ganska ofta annars hade du fått prova och bli övertygad om att de ej är skräp


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/12/20 15:48:10
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/20 :  16:05:08  Show Profile Send knoxville a Private Message
Vart bor du mangew?? måste ju nästan komma på besök och lyssna någongång. Visste inte alls att du var norrlänning. Tycker alla verkar bo på västkusten eller i dess närhet. Då vet du ju hur roligt hifi-miljön är för mig uppe i lule. Bossanova borta och bara takt o ton kvar...och dem gillar jag inte...

Vikken kör Zellen åttor kring? Primare?

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Jonti
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/12/20 :  16:15:07  Show Profile Send Jonti a Private Message
Nej han måste ju mena den andra förstår du väl.......god jul

Allt som hördes var....knäpptyst.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/20 :  16:18:32  Show Profile Send knoxville a Private Message
hehe, visst visst Jonti

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/20 :  22:00:03  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Knoxville: Visst är jag norrbottning, sedan Bossa la ner finns här ju inget av värde att kolla på och låna hem inom vettig radie.

Kollar du på komponentnivå på förstärkare så kan jag väl säga att Zell:en har komponenter från Wima, Elna, Sanken, Alps, Motorola bla.

Om prestandan kan väl sägas att den är prisad på en stor Kinesisk Hifimässa där urvalet av produkter är ganska stort.

Vilken av förstärkarna den hoppar jämfota över är egentligen oväsentligt, det är upp till var och en att avgöra prestandan men min uppfattning är ganska klar här


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/20 :  22:54:59  Show Profile Send knoxville a Private Message
mangew: Nä, visst är det trist att bossa gick i graven. På tact och ton får man ju inte låna hem heller. Möjligtvis om man är stamkund, men annars får man bara öppet köp. Jäkligt dåligt..

Visst, jag tror Zellen är bättre än både Primaren och Amplifixen, men den är kinesisk Vad händer när det pajjar? hur funkar garatierna osv. Lite skeptisk till att köpa från utlandet när märket inte har någon genralagent i Sverige.

Sedan är jag helt frälst av Primares design. Ruskigt stilfull och läcker design. Extra kul att det är en svensk produkt (även fast Danmark är med på ett hörn...)

Imorrn skall jag, brorsan och en kille får Sundsvall gå till hifiklubben med ett Primare A30.2 steg och jämföra lite. Skall bli MYCKET intressant. Tror NAD och Thule kommer få det svårt

Sedan skall jag titta på en amplifix i sthlm i mellandagarna. Sedan bestämmer jag mig.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/20 :  23:41:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ang Primare:
quote:
Extra kul att det är en svensk produkt


Snickra förslagsvis en trälåda, gärna i furu, björk eller annan lämpligt träslag, bränn in "Made in Sweden" stoppa ner Zell:en och spela på med din svenska förstärkare.

quote:
Vad händer när det pajjar?


Finns väl egentligen inget som säger att det ska pajja, vid de fall där det varit fel vid import vet jag att de flesta lösts sig med kinesiska återförsäljarna.Kollar du på beg. marknaden har du heller inga garantier.

Nä allvarligt, ta och kolla på precis det du anser lämpligt för dig så blir det nog säkert bra!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2004/12/21 :  15:45:30  Show Profile Send buris a Private Message
tja knoxville!!!!!
blir det en 30.1 nu då!
om du ska sälja dina hfsl:are, så kan du ju höra av dig jag är sugen har aldrig hört på några

Mvh Tomas
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:38:17  Show Profile Send knoxville a Private Message
Nja, vet inte...vart helt såld på thor, men den är verkligen utanför min budget. Fast jag kunde eventuellt köpa AVD:s demoex för ett bra pris. Får veta i mellandagarna. Annars blir det Primare skulle jag tro. Känns saftigt att lägga ut över 20' på förstärkare även fast jag har råd...hade ju planer på att köpa MC...suck

Jag skulle lätt kunna bygga ett par HFLS-1 till dig om du inte kan/vill snickra själv.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000