HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector Mi3 Avantgarde inköpt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/21 :  10:41:15  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jmlab är mer kvalitet´s känsliga en A.V helt klart. Däremot att de är lite tillbakadragna är inte något jag upplever. Har nog snarare att göra med vilken kringutrustning man har. Men vad de gäller 907 be finns det väl inga kvar? 927:orna kanske finns några men det är väl i den mindre attraktva färgen....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/21 :  11:46:23  Show Profile Send Harman a Private Message
Hinken 74
Vilken färg anses vara mindre attraktiv?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/21 :  11:50:29  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Enligt mig den som är Signature färgad. Den är inte ful men inte lika snygg som classic. Tvivlar dock på att det finns några 907 be kvar. Däremot vet jag att det finns 937:or men de är lite dyrare och STORA!.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/12/21 11:52:33
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/21 :  11:53:12  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag tycker att den mörka signature är vackrare...smaksak antar jag.
Ha det gott!
Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/12/21 12:05:56
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/21 :  12:03:19  Show Profile Send Harman a Private Message
Tycker du att de är så stora? ca 116cm höga, 48cm djup och 28cm bred inte så farligt enligt mig...Hade varit perfekt för mig som nästa högtalare...

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/12/21 12:06:13
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/21 :  13:42:45  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har man ett större rum så. Men de låter jävligt bra. Men det är ju också limited har jag för mig så du får skynda skynda som gunde skulle sagt.... :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/21 :  13:56:09  Show Profile Send Harman a Private Message
Loppet är kört för min del, jag får vänta och hoppas på en uppgradering av Electra 926-946. Kanske kommer de att likna dessa limited edition på sätt och viss....Jag hoppas i alla fall det. Det gjordes ju bara 300ex av 937Be, tror att de flesta är slut nu...Uppgradering av högtalare ligger 2-3år framöver för mig tror jag.
God Jul!
Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/12/21 :  14:18:46  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Vad tråkigt att ljudprodukter inte har hemlåning. Detta trodde jag var en självklarhet i branschen. Jag menar, man måste ju få testa så att det man skall lägga ut en hel del pengar på (i HiFiForums medlemmars fall) kommer att fungera med rummet, elektroniken och kablarna. Det är många parametrar och slutresultat kan ju bli helt annorlunda mot det man lyssnade på i butiken. Eller vad tycker ni? Eller gäller detta bara väldigt dyra produkter?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/21 :  16:04:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
937:orna tror jag faktiskt fortfarande finns kvar. 907:orna tror jag däremot är slut men inte säker. Jag har dem själv med Satorikablar som jag tycker passar utmärkt till Jmlab.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:21:02  Show Profile Send JPT a Private Message
Jag har 927orna i min tvåkanalsanläggning. Kör med holfi pre NB2se samt Power NB2 och en marantz cd17mkII som transport med en Xindac3 dac. De finns i Skåne, så PM mig om du vill titta förbi och lyssna.

Jag tycker att ljudkaraktären är luftig och öppen med väldig attack i ljudet och mycket bra dynamik. Man får en extremt bra "holografi-känsla" och de är väldigt detaljerade. Man hör varandra strå på visparna och cymbalerna klingar ut på ett underbart sätt med alla övertoner klart urskiljbara. De behöver dock ordentlig inspelningstid, eftersom de låter lite vasst i början. Detta försvinner dock efter en 100-200 timmar.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:24:07  Show Profile Send JPT a Private Message
Jämfört med B&W signature 805 som jag också ägt, så förlorar de aningen i precisioon i ljudbilden och ljudet är något lite hårdare, vilket inte nödvändigtvis är en nackdel. Trivs överlag bättre med 927orna än 805orna. Mer komplett ljudbild.

Har också lyssnat på audiovector M3, signatur tror jag det var, iofs med annan (billigare) elektronik. Jag upplevde den som mindre sofistikerad på alla parametarar (utom klippet i basen), men även M3an är en mycket bra högtalare. Avantgarden har ju en bättre (?) diskant, så den kommer kanske närmare i ljudkvalitet.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:25:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har köpt högtalare nu; det blev Audiovector Mi3 Avantgarde efter en provlyssning, de är grymt allround, luftiga och dynamiska. Spelglädje till max! Passar till det mesta..får dem imorgon!!
Provlyssnade aldrig JM Lab, de är säkert också bra men fick 4.000 rabatt på avantgarderna, 10 % på nypriset och gillade ljudet i dem med Primare inkopplat...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/12/21 17:27:51
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:36:23  Show Profile Send Blue a Private Message
Hoppsan hoppsan, här var det kvicka tag!

Hoppas att du blir nöjd nu! (Och obs, döm ej ut dom så länge du kör på Sony dvd:n och så länge som högtalarna ej är hyfsat inspelade).

Berätta hur det går!



Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:47:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja det gick kvickt, men det har lutat åt dem ett tag nu, har hört dem både på Arken och på demo hos HiFi Skåne, och de låter otroligt bra...och i slutet på januari köper jag ny cd-spelare, så jag dömer ej ut dem innan dess..vet ju också hur bra de kan låta, och lättdrivna är dem. De ska dessutom spelas in ca 100 timmar, så jag ska vara tålmodig...längtar till imorgon!! Detta blev årets julklapp till mig själv..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/21 :  19:11:38  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Nu Matte har du handlat riktigt High-end. Nu måste även resten av anläggningen upp i det . Har du mycket pengar så går du på min kombo Nortstar Transport + Dac. Annars kan du köra Audio Analouge eller nåt liknande. Även högtalarkablar kommer bli en viktig bit. Kanske bättre att köpa en riktigt bra Singel-wire än att köpa en hyfsad Bi-wiring. Även att de är lättdrivna så mår det bra av kraft. De blommar då ut ordentligt. Räkna med att plöja ner mellan 25-35 tkr till innan du har blivit av med alla flaskhalsar. Hoppas sen att du äntligen blir nöjd. Har förstått rätt länge att du har eftersträvat ljudet som bara finns i high-end. Det är små små detaljer som gör helheten. Grattis till ett bra köp!

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/12/21 19:12:16
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/21 :  19:14:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack Hinken! Du har rätt i det du skriver, nästa köp blir cd-spelare och högtalarkablar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/21 :  19:22:57  Show Profile Send Harman a Private Message
Grattis Matte76, Kul att du äntligen fått köpt dins Mi3 Avantgarde. Det kommer säkert att bli helt underbart ljud speciellt i januari med högtalarna ispelade och ny CD spelare. Grymt ljud lär det bli. Den som ändå kunde höra det...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/21 :  19:25:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
du är välkommen hit Harman...bor i Malmö som sagt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/21 :  19:29:27  Show Profile Send Harman a Private Message
Matte76, kanske till sommaren, tills dess kanske du kan höja volymen så jag hör hit...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/27 :  11:01:07  Show Profile Send Aton a Private Message
Kul att det blev ett bra byte till sist . Lite synd bara att du skriver nya inlägg först i tråden. Blir väldigt konstig kronologi när det första inlägget hela tiden svarar på de sista.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/27 :  11:28:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Aton, du har förmodligen rätt! Har gjort om det nu...

Har spelat ca 10 timmar på mina Avantgarde nu, och jag är otroligt nöjd!! Mycket bra högtalare, i princip kompletta om man bortser från bas under 30 Hz. Diskanten är den bästa jag någonsin hört, alla detaljer kommer fram med tydlighet och luftighet. Mellanregistret ger gåshud! Renhet och klarhet på topp, samt luft mellan instrument! Basen är inte den fylligaste men istället punchig och supersnabb! Jämfört med mina tidigare Dynaudio S3.4 tycker jag dessa är om inte bättre så åtminstone mer passande till min förstärkare och min musiksmak...Dynaudio var mer fylliga och varma, men utan den punch och snabbhet Audiovector har. Vilken som är bäst är en smaksak, men jag föredrar Audiovectorn, den är inte lika tillbakahållen som Dynaudio utan mer pang på rödbetan... Jag tycker den är prisvärd trots priset 40k...den bästa högtalaren jag någonsin hört, hittills i alla fall...och bättre blir det med ny cd och kablar som kommer inom ett par månader...gott nytt Hifi-år på er!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/12/27 11:31:13
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/27 :  13:21:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Fett! Grattis Matte! Funkar det bra att driva dessa med den "lilla" Primaren?

Själv tänkte jag roa mig med att köpa en billig dvd-vhs-kombi på mellandagsrea idag. Som försenad julklapp till tjejen, så att hon kan kolla på film (och tv - tunern på hennes tv är nämligen paj!) när hon kommer tillbaks till Sverige.

Kanske inte lika kul som nya högtalare, men ändå. : )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000