HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkvalite Dator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/12/18 :  23:35:57  Show Profile Send Fimax a Private Message

i och med att jag startat mätningar för ett hötalarprojekt provade jag att koppla in datorn till stereon.

Ljudet var väääldigt kasst, det lär ungefär som man spelade med spräckta högtalare. Ljudkortet satt i datorn, vet inte vad det är för ngt.

Blir ljudet så dåligt från ett billigt ljudkort? Eller är ljudkortet kanske trasigt?


/filip




marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/18 :  23:39:48  Show Profile Send marens a Private Message
Låter som att det är glapp någonstans, atlernativt att ljudkortet är riktigt kasst. Vissa ljudkort är dåliga, inget snack om saken. Men det finns bra ljudkort också, som ljudet helt klart är jämförbart med en bra extern CD eller DVD-spelare. Det kritiska, förutsatt att man har ett riktigt bra ljudkort, är att dämpa bruset från själva datorn.

Edited by - marens on 2004/12/18 23:42:04
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/19 :  00:28:47  Show Profile Send crion a Private Message
För det första, låt DAC vara extern till datorn.
För det andra, köp nytt ljudkort ;-)

Ok, om du verkligen vill köra med ditt befintliga ljudkort så kommer du förmodligen hitta BASS/TREBLE reglage som inte står i 0 position. Detta gör att du överbelastar din analoga utgång och ljudet låter "spräckt". Dra ned BAS och TREBLE reglagen, du hittar dem i advanced preferences i ljudmixern..

Edited by - crion on 2004/12/19 00:31:23
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/12/19 :  20:55:24  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Det kan vara ljudnivån som är för hög (inte bara bas/diskant). Prova att justera huvudvolymen "Play Control", passa också på att kolla att du verkligen anslutit till rätt utgång (Line Out).
Och se till att du bockat för Ljud av på Line In, annars kan rundgångsfenomen spöka till det ordentligt (men bara om du kopplat in även Line In förstås).

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2004/12/19 :  21:09:42  Show Profile
Jag har en Mac G5 och det inbyggda kortet har mycket hög ljudkvalitet!

Testade A B mot RME: dyrare ljudkort men tyckte inte att RME kortet var bättre än det inbyggda.


Rullebulle
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/12/19 :  21:12:47  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Det här lät intressant. Så ljudkort kan ha problem att driva om det står på för fullt?

crion: Hur menar du med BASS/TREBLE, menar du noll som i botten eller noll som i mitten?

Känns som om man kommer få använda datorn en del nu när CD pajat

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/20 :  00:54:22  Show Profile Send crion a Private Message
BASS/TREBLE reglagen brukar ha 0 påverkan i mittenpositionen, men jag har för mig man kan göra en reset to defaults i ljudmixern för att se att detta stämmer..

Om du använder Soundblaster Live/Audigy och vill ha bättre ljud för mp3/film, byt till KX Project drivers.

http://kxproject.lugosoft.com/intro.php
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/12/20 :  01:00:52  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Ok, ja då är jag med.
kX har jag kollat lite på. Spelar dock en del spel och då blir kX lite omständligt. Nog är det imponerande inställningsmöjlighter dock.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/20 :  06:45:46  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Du använde Line Out från datorn till stereon? Har du inte SPDIF ut på ljudkortet?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000