HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/17 :  17:58:59  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Jag har nu haft mina Vincent 996 block ett tag, och jag kan ju säga att de var ett enormt lyft.
För första gången kan jag placera ut instrument, sångare osv. Även om det är en bit kvar upp till de bästa anläggningarna. (tilläggas bör väl att min referens är en 8 år gammal integrerad Yamaha förstärkare, som för tillfället används som försteg)
Nu väntar jag bara på det riktiga försteget, den nya cd spelaren, de nya stativen och förväntningarna är ganska höga kan jag ju lugnt påstå. Det borde dock bli en förbättring även där, då cdn har några år på nacken.
Lite senare blir det även till att byta ut signalkabeln mellan försteget och blocken, även högtalarkabeln skall bytas ut. Planen är att jag skall ha så få märken som möjligt i anläggningen, Fast hur det blir med det återstår att se.

Det som ser ut att bli riktigt knepigt är kabel bytet, då jag är fruktansvärt noga med matchningen till övriga anläggningen och med tanke på utbudet av hifi butiker i Skellefteå så blir det hela inte speciellt mycket enklare.
De kablar jag har tittat lite på är Xindak och Vdh. Vdh har jag en del erfarenheter av sedan tidigare, så där vet jag vad man kan förvänta sig. Problemet är Xindak, var kan man provlyssna dem, för att bilda sig en uppfattning? och helst låna hem dem, för att se om de passar med Vincent elektronik och AE högtalare.
Finns Det några andra alternativ som man borde spana in, förutom Supra?

inget långt kabelslag nu, jag vill bara ha information om vilka kablar som kan tänkas vara intressanta, förutom de som listats ovan.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/12/17 :  18:22:55  Show Profile Send Amund a Private Message
Kolla med www.akkelisaudio.com
Han säljer Xindak.

Annars så har du Kimber PBJ som är väldigt prisvärd och brukar passa det mesta. Kimber säljs bla www.hifiart.se


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2004/12/17 18:23:37
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/17 :  20:04:02  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Analysis Plus är absolut värda att prova. Finns i många olika prisklasser, men frågan är om det går att hitta något mer prisvärt än Oval one! Prata med Robert på Audio Concept, så löser han säkert provlyssning...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/17 :  20:35:01  Show Profile Send primere a Private Message
Nordost finns hos ljudmakarn
Van den hul bra kabel
Audioquest har en hyffsad prisbild och ljudbild!

Men det bästa är att låna hem om möjlighet ges det är lurigt med kablar och lite upp till en själv att bedömma "lyftet"
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/17 :  21:12:45  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Jag har haft Vincent 996 på ett hembesök för ett bra tag sedan. Då körde jag med Supra EFF-ISL och den matchningen tyckte jag var bra. provade dem tillsammans med Monitor Audio Bronze (Hade visserligen försteget SA-93). Högtalarkabel var Taralabs Prism Biwire.

Jag provade även med Taralabs Axiom signalkabel som jag själv har liggandes och den matchningen var lite bättre och det funkade bra det med (lite högre pris dock) vad jag tycker.

Men åter igen eftersom jag provat både med EFF-ISL och Tara Labs kabeln hade jag nog personligen valt Supran för dess prestanda/pris.

Men åter igen! Lyssna och skaffa egna erfarenheter!

Mvh
Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/12/17 :  23:11:47  Show Profile Send ronny a Private Message
Synd att du bor så långt bort annars hade du gärna fått låna några olika Xindak för att testa. Har bl. några FS-1 och även några SC-1 som jag är mycket nöjd med till min Schanling anläggning men som för närvarande inte använder p.g.a. möbleringen. Bor i Göteborg. FS-1 kan jag rekomendera men jag vet inte vad priset är här.

//RR
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/20 :  18:44:26  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Får tacka för förslagen, har fått lite att fundera över och att lyssna igenom.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000