HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baffel bred!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/17 :  09:48:09  Show Profile Send primere a Private Message
Hej

Jag ville bara höra mig lite för om detta med bredden på bafflar!
Vad är det man räknar med? Är det yttremåttet det som styr?
Kan man ha en smalare låda med en platta på som är baffelbredden och att lådan är efter volymen? För rimligen borde det vara det yttre måttet som är avgörande för spridning av ljudet eller? Jag funderar på tex Dynaudio confidence och contour det ser ut som deras frontbaffel går en liten bit utanför lådan!??

Lite input tack

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/17 :  11:35:33  Show Profile Send primere a Private Message
Är det ingen som har ett vettigt svar? Ingen som kan ge mig en knuff i rätt riktning här i tyngdlösheten?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/17 :  12:19:10  Show Profile Send marens a Private Message
Det är de (minsta) yttre måtten på baffeln som avgör hur höga frekvenser som tar sig runt högtalaren.

Edited by - marens on 2004/12/17 12:22:54
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/17 :  12:56:21  Show Profile Send primere a Private Message
Jag är rädd för att jag inte riktigt förstår dig Marens!
Är det så att det kvittar vilken storlek lådan har!? Men att plattan (baffeln) är den kritiska eller menar du att jag får konstig rundstrålning pga plattan??

//Thomas
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/17 :  13:01:00  Show Profile Send marens a Private Message
Om man säger såhär: Lådans form i övrigt påverkar inte lika mycket hur frekvenser sprids bakom högtalaren som själva baffeln. Alltså baffeln har den största påverkan (mest att säga till om) på spridningen av ljudet eftersom den "nås först" från elementen.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/17 :  13:05:36  Show Profile Send primere a Private Message
Ahhhhaaa men då var det så jag egentligen tolkade dig! Tackar Marens!

Nu när man ändå är igång är diskantens placering kritisk? Om man har en hög högtalare med en diskant två bas/mellan är det då ok att sätta diskanten emellan dessa två elementen i typ öronhöjd när man sitter ned? Eller är det bäst att altid placera diskanten i toppen för att undvika olika påverkningar från de övriga elementen?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/17 :  18:44:46  Show Profile Send marens a Private Message
Det du vill försöka få är att avståndet från elementet till kanterna är så utspritt (olika) som möjligt och helst att avståndet förblir utspritt off axis. Om du ska placera diskanten mitt mellan basarna så hjälper det alltså att göra baffeln ganska smal och/eller göra avfasningar/avrundningar på sidorna. En del tycker om att sätta diskanten lite åt sidan så att den hamnar nära en kant, då blir avståndet till kanten mer utspritt tex men det finns nackdelar med detta också.

Allt detta för att sprida ut diffraktionen i frekvens så att påverkan från kantdiffraktionen blir jämnare.

Lite kortfattat.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/18 :  12:51:56  Show Profile Send primere a Private Message
Tackar Marens

Då vet jag att mitt lilla byggprojekt har bra förutsättningar redan från vaggan!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000