Author |
Topic |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 01:39:42
|
Så det kan bli...
En present skall inhandlas til gitarrmanglande systerson...önskelistan (består nästan till 100% av CDs och Band-T-shirts, hehe) upptar allt möjligt och omöjligt från Franz Ferdinad till DP. "In Rock" remastrad med massa extraspår för 70 skr hos skivaffären i köpcentret...KÖPT.
Så nåt till mej själv...kollade lite slappt in Joss Stone som många har berömt.Efter lyssning hemma på Amazons 30-sekundersprov avgjordes att den andra plattan kunde va nåt.KÖPT - nu när den ändå fanns på hyllan och jag ville ha nåt nytt.
Har nu inte spelat JS mer än några varv...men bra låtar är det, och hon sjunger grannt. Tråkigt att det är väl mkt fröken Stone och väl lite backingsångare...hon kan låta lite väl intensiv pga denna egenskap hos inspelningen + lite torrt ljud, rumskänslan är inte så där värst. Detta till trots känns det som denna plattan kan växa och spelas den i lagom doser ska jag nog bli nöjd med den även framöver.
DP då...har ju bara Live In Japan innan så vad ska man säga..."In Rock" är ju kanon!!! Tajt bra ljud (även om det kanske inte "HiFi" av superklass); bara en sak som att cymbaler låter som såna är ju grannt, mkt bra trumljud och massa fin rockorgel.Klart RB's gitarrspel är grymt det med, faktiskt inget att gnälla om helt enkelt på denna plattan. Varför har detta dröjt till nu kan man ju filosofera över... Plattan är i mina öron mkt mindre "skrålig" än jag tycker Live in Japan är, kan spelas HÖGT med andra ord ...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 08:31:09
|
In Rock är en äkta klassiker och kanske den enda riktiga hårdrocksplattan dom släppte på 70-talet, utifrån hur vi definierar hårdrock idag. Deras andra plattor från 60 och 70-talet är också mycket bra, men spretar åt olika håll. För min del är det bara positivt. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 19:05:34
|
Joss Stone har jag också upptäckt i höst. Väldigt trevlig röst. Dock föredrar jag hennes första skiva, The Soul Sessions. Den innehåller det du söker i backingvocals och vad jag tycker är bättre, det lite mer souliga och jazziga. Nya skivan är mer kommersiell R'n'b. Spåret Dirty Man på första skivan är en riktig höjdare. Lyssna så får du/ni höra.
//Walter |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 22:51:27
|
Wallraff: Jo, har inte uteslutit den, blev dock så att denna kändes bättre att ta först efter att jag bara hört dom korta provsnuttarna på Amazon...
Björn-Ola: Nog ska jag kolla upp flera DP-alster det är solklart! "Gitarrgrabben" ville eg ha "Machine Head", men får alltså "In Rock" först Kanske "morbror Edison" ska ta och kolla in Machine Head som nästa... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2004/12/17 22:53:43 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 13:55:57
|
Jag kan också rekommendera "Purpendicular" av Deep Purple. Plattorna dom har gjort efter att dom återförenades på 80-talet är ojämna och bara för dom inbitna. Men Purpendicular från -96 är en riktigt bra platta med många bra låtar och mycket spelglädje. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
|
Topic |
|