HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Avstånd mellan högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:13:01  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Finns det någon rekomendation hur brett isär högtalarna skall stå för att få optimal ljudupplevelse?

/Jug

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:18:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Lite mindre än avståndet högtalare-lyssnare är vad jag hört...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:23:32  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Låter ju vettigt. Fick höra max 3m igår men det blir inget bra hemma hos mig tycker jag.

/Jug
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:28:03  Show Profile Send gromit a Private Message
Högtalarna bör stå ca 23 grader från lyssnarens normallinje. Av detta kan man enkelt räkna ut att avståndet fram till högtalarna bör vara ca 1,28 * avståndet mellan högtalarna.

Börja med en uppställning enligt ovanstående rekommendation. Då har du en bra grund. Testa sedan att flytta dem lite åt olika håll och lyssna efter var du tycker att de låter bäst. Avstådet till bakväggen kommer förstås att vara ganska avgörande också.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:31:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
De finns de som säger mycket precisa mått men min erfarenhet har lärt mig att det enda sätt som finns är att pröva. Alla rum är olika och olika högtalare fungerar olika beroende på hur deras tonalitet är.
Ofta är det det så att man måste hitta det där systematiska sättet att få dit dom och då gäller 1 tumstock (mät det du gör) och 2 flytta bara i en riktning i taget.
Populärast idag är en bred placering med ganska stark invinkling mot lyssningsplatsen.
Prova både lång och kortväggen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:39:18  Show Profile Send gromit a Private Message
Micke Y:
Självklart finns inga absoluta sanningar i detta eftersom rummets akustik påverkar resultatet. Jag tycker däremot att man bör börja med en placering som är anpassad för det mänskliga huvudets form (23-gradersvarianten) och sedan testar att variera placeringen utifrån den.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:41:53  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jag har nog ca 25-30 graders vinkel som det är nu men en dörröppning brevid den ena högtalaren vilket jag tror gör att basen blir lite vek.

/Jug
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:56:26  Show Profile Send gromit a Private Message
Alltså, varje högtalare bör stå ca 23 grader ut. De bör alltså stå ca 46 grader isär.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:04:53  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Får ta och mäta in mer exakt ikväll.. Tack för tippsen.

/Jug
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:10:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Dörröppningar kan ställa till det ordentligt men vek bas kan vara annat också (se kokboken -rummet). Troligen behöver du jobba en del för att få till det i ditt rum så se till att du kan jobba ostört. Att flytta de 3 cm kommer troligen inte att ge något så var beredd på att jobba en timme eller så.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/12/15 :  14:32:05  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Högtalarna bör stå ca 23 grader från lyssnarens normallinje. Av detta kan man enkelt räkna ut att avståndet fram till högtalarna bör vara ca 1,28 * avståndet mellan högtalarna.

Så enkelt var det tydligen inte, 46 graders vinkel ger ca 1.18 * avståndet mellan högtalarna.

Detta är ett bra utgångsläge med avseende på ljudbilden och högtalarnas förmåga att "försvinna" ur ljudbilden men det kan tydligen variera lite, kanske speciellt beroende på hur ens ytteröra är utformat. Naturligtvis kan "bästa" avståndet mellan högtalarna också variera beroende på rummets dimensioner och akustik (tonkurveändringar, stående vågor etc.) men det är det inte taget hänsyn till i 46 graders rekommendationen (såvitt jag förstår).

Glöm heller inte att vinkla in högtalarna så att de pekar mot en punkt något framför dig.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/15 :  15:07:08  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag har ganska exakt 2 meter mellan högtalarna och de bildar tillsammans en liksidig triangel med min lyssnigsposition. Detta funkar bäst bör mig då jag har problem med basen om jag har längre till lyssningspositionen. Basen blir slappare och hörs sämre pga av rummets dimensioner.

Jag har mycket invinkling vilket jag tycker funkar bäst med HFLS-1. De försvinner helt ur ljudbilden genom denna invinkling. Många brukar påpeka just detta när de får höra dem för första gången.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/12/15 :  15:20:23  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Så enkelt var det tydligen inte, 46 graders vinkel ger ca 1.18 * avståndet mellan högtalarna.




Haha, det är bra. Slarvigt av mig!

Edit: Avståndet från varje högtalare till lyssningspos blir 1.28 * avståndet mellan högtalarna men det var ju inte det jag tänkte först...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2004/12/15 15:27:56
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/12/16 :  08:07:17  Show Profile Send jonta a Private Message
Lustigt nog hade jag tänkt slänga in samma fråga idag... Men när jag nu nyligen uppgraderat cdspelaren var jag tvungen att flytta högtalarna pga en betydligt större ljudbild spelaren gav jämfört med den gamla spelaren. Allt under 2 m mellan högtalrna låter inget vidare nu!

Dreams never end!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/12/16 :  08:54:37  Show Profile Send Roq a Private Message
"Glöm heller inte att vinkla in högtalarna så att de pekar mot en punkt något framför dig."

..och min högtalartillverkare rekommenderar bara lätt invinkling, dvs. linjerna från högtalarna ska passera strax utanför axlarna och inte "korseld framför näsan". Jag har prövat båda varianterna och hos mig stämmer tillverkarens råd: Liten invinkling blir bäst.
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:21:20  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
..och min högtalartillverkare rekommenderar bara lätt invinkling, dvs. linjerna från högtalarna ska passera strax utanför axlarna och inte "korseld framför näsan". Jag har prövat båda varianterna och hos mig stämmer tillverkarens råd: Liten invinkling blir bäst.

Har svårt att förstå varför det skulle vara bättre men om du har testat så är det säkert så. Förklaringen skulle kunna vara att din högtalare (vilka förresten?) sprider assymetriskt, dvs off-axis "utåt" är inte lika med off-axis "inåt"?
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:41:01  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
På grund av att jag har sambo så har jag begränsade möjligheter till att ställa in ljudet optimalt. Testade igår lite olika möjligheter innom ramen av vad min sambo (som dessutom är gravid och har humörsvängningar, huh) kan gå med på. Fick till det rätt bra. Riktade högtalarna rakt mot där jag sitter och då fick jag ett mycket fylligare ljud än innan. Tyvärr så är rummet lite för smalt så jag hamnar nog lite för nära. Om jag går på formeln som nämndes tidigare så sitter jag ca 50cm för nära.

Skall tillägga att jag inte har några värsting hötalare. Jag använder mig av Yamaha NS-200. Dock ger dessa betydligt bättre ljud än vad dom ser ut att kunna göra.

/Jug

Edited by - Juggernaut on 2004/12/16 09:45:52
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/12/16 :  10:31:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Varför dessa precisa mått? Olika rum förhåller sig på olika sätt och jag tycker inte att det går att säga så exakt, utan det får man lyssna sig fram till hur högtalarna skall placeras på bästa sätt.

Det ger sig när man lyssnar och testar sig fram. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/12/16 10:34:49
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/16 :  11:13:27  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jo det gör ju det men man kan ju använda formeln för att få ett utgångsläge.

/Jug
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/12/16 :  11:17:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst. Jag tyckte bara att det blev lite väl precisa mått och vinklar som kanske inte funkar i alla rum. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/16 :  11:22:48  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Så är det garanterat tror jag också.

/Jug
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000