HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skumt rör - EL34A?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:25:02  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Var med i förra gruppköpet av rör, eftersom jag skulle byta rör i min Spark 734. Till min förvåning märkte jag att originalrören - EL34A har en pinne mer än de nya Billington Gold EL34 jag beställde! Eller för den delen, en pinne mer än alla andra EL34!!

Känns lite tråkigt att inte kunna använda de nya rören.. Kan man kanske använda de nya EL34 ändå, genom att modifiera förstärkaren? Eller frågan är väl egentligen, vad är det för skillnad på EL34 och EL34A? Någon rörkunnig som kan upplysa mig?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/14 :  02:28:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Shuguang EL34A är kinesiskt och det är andrasortering, de bästa av det fabrikatet heter EL34B. Jag hittar inget datablad, men kolla i den här tråden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9414&PN=1 Detta med färre pinnar förekommer ibland. Pinne 6 är inte ansluten i ett EL34. I Spark använder de den pinnen på sockeln som lödstöd, för den är ledig. Dina nya rör ska funka att köra med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/12/14 :  11:01:04  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Men ser man på bilden under så är det nog inget lödstöd, för om jag inte minner sviker mig sitter motståndet på sockeln kopplat till pinne 6! Har inte förstärkaren hemma nu, så jag kan tyvärr inte kolla upp det. Men ser man på bilden så verkar iofs ingen pinne på sockeln vara lödstöd!



MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/14 :  12:09:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den gula sladden går till pinne 6 och sen via motståndet (100 ohm tror jag) vidare till pinne 4 som
är skärmgallret. Pinne 6 är mao lödstöd för skarven mellan gul kabel och motstånd.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/12/14 12:10:39
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/12/14 :  12:17:23  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jaha, nu är jag med! Tusen tack för hjälpen Bernt!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000