Author |
Topic |
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/12/12 : 16:27:20
|
Började denna diskution i Lurman's tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35173 och kände att det kanske började komma lite väl OT varför jag startar en ny i stället.
Vad är era åsikter angående nedladdning av musik från nätet? Är det förkastligt i alla dess former eller rent av nyttigt ibland? Är det över huvud taget ett problem för musikbranchen? |
//Mvh. Daniel |
Edited by - Unkan on 2004/12/12 20:21:25 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/12/12 : 17:04:18
|
Frälsning eller undergång?
MP3 har i alla fall gjort att jag börjat köpa fler skivor. Ljudmässigt tycker jag det är OK i bilen/bärbart där bakgrundsljuden ändå är stora. I hemanläggningen undviker jag MP3.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/12/12 : 20:03:11
|
För HIFI är det nog döden om några år för då finns nog inga skivor att köpa som vi känner dom idag. Då är nog allt distribuerat via nätet som nedladdningsbara filer, gissningsvis i MP3 eller något annat format. Riktigt fin ljudkvalitet kommer bara finnas bland klassisk musik och små independentbolag. Spelarna är utbytta till burkar som har massor med hårddisk och som kan hantera film, musik och fota och som alla visas på TVn.
Något sådant.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2004/12/12 : 20:08:16
|
Min åsikt är att den piratkopering som Internet har medfört har hjälpt musikindustrin att sälja mer musik. Varför? Jo för att folk har börjat upptäcka artister de aldrig skulle köpt annars. Jag tror också det har hjälpt många att bli intresserade av musik. Däremot tycker jag det är moraliskt förkastligt, även om det har hänt att jag själv laddat hem musik. Att musikbranschen klagar är bara för sakens skull tror jag, de vill helt enkelt tjäna mer pengar och de är för lata till att rätta till de problem som finns med den musik man köper idag i affärerna.
Sen vill jag vara lite tråkig och klaga på rubriken, filformatet Mp3 har knappast någonting med piratkopiering att göra. Jag tycker inte Mp3 ger tillräckligt bra ljudkvalité, utan rippar hellre i lossless. I hifi-anläggningar är inte ens Mp3 att tänka på, eftersom det låter så tråkigt. Det vore väldigt tråkigt om musikbranchen bara distribuerar hårt komprimerad musik i framtiden. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2004/12/12 20:17:54 |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/12/12 : 20:28:20
|
JonasY: Helt rätt. Filformatet har ju inget med saken att gör så topic är nu ändrat!
Micke Y: Så du tror det finns anledning att vara så pessemistisk? Själv tycker jag betaltjänsterna förenar det sämsta av två världar: Sämre kvalitet och höga priser.
Jo, för egen del har nedladdningen helt klart ökat min skivkonsumtion. Har kommit i kontakt med otroligt mycket som jag aldrig skulle tittat på annars.
|
//Mvh. Daniel |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/12/13 : 01:50:05
|
Jag anser att MP3 är frälsningen. Anledningen är simpel, folk som inte skulle köpt skivor laddar hem skivor. Förlust? Noll. Folk som köper skivor laddar hem och hör massa nytt som dom gillar och köper. Förlust? Noll, en vinst.
Anledningen till att skivindustrin anser sig själv vara i kris är enkel:
*Dom släpper mindre antal skivor och av sämre kvalite. *Dom har större konkurrans av DVD och TV-spel nu än innan. Vad dom än tror att folk har sedelpressar i källaren, så har folk en begränsad budget.
Så istället för lögner så kan vi försöka sprida sanningen. |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2004/12/13 : 03:16:44
|
Micke, låter som en dyster framtid. hoppas det inte blir så.
För min egen del så är det en frälsning :) jag köper bara mer desto mer jag tankar. det är direkt relaterat. men jag kan förstå att de stora skivbolagen gnäller - för det är ju inte deras skivor jag köper längre :) |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/12/13 : 05:29:54
|
Om de tfungerar som aptitretare och man sedan köper alstren är det OK, leder det till piratkopiering av sunkiga filer innebär det audiofilins död. |
Bravo |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/12/13 : 09:33:07
|
Tidsperspektiv är viktigt. Om man ser till hur länge det tar innan vi får nätverk eller distributionskanaler där man kan ladda ner musik (album) i CD-kvalitet (ca 650 MByte) på en något anständig tid förstår jag att det kommer att ta tid. För att inte tänka på DVD-Audio kvalitet med 4.7 GByte information.
CD är mediet för de som föddes på 70-talet och var unga på 80- och 90-talet (själv inräknad) och vi är vana vid att 'köpa' musik på CD. Många med mig kommer att fortsätta att köpa CD och vill inte 'greja' med datorn. Det är framförallt ENKLARE att köpa CD.
Visst blir datoranvändningen snabbare och möjligtvis enklare med kommersiella nedladdningsbolag men jag vill inte ha en datafil om jag kan få en CD. Det är framförallt konkret att äga en CD, men möjligtvis 'trendigt' att använda MP3. Jag tycker mig känna att det lika bra kunde bli 'trendigt' att köpa vinyl !!!
Martin |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/12/13 : 12:59:24
|
Mitt resonemang bygger på att unga av idag laddar ner till 90% och köper för 10. Långsamt kommer en generation växa upp som aldrig betalat en krona för sin musik. Kvalitet är för dom helt ointressant eftersom det är datorn som är stereon.
Det som talar emot detta är alla bioanläggningar som faktiskt låter bättre än de boomboxar de ersätter. Plötsligt hörs det att vissa skivor låter illa och kanske väcker det ett förnuat intresse för kvalitet. men som sagt, jag är tveksam.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/12/13 : 13:29:00
|
HiFi rävar är utrotningshotade ??? Borde vi inte få understöd från världsnaturfonden ? Kanske kulturell aktivitet kunde ge skattelättnader !
Asgarv ...
Martin |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/12/13 : 13:36:00
|
Det är få om ens någon av mina kompisar som köpt någon skiva de senaste åren.....men de har ändå ett större musikbibliotek än vad jag har
ODC och DC++ är nog döden för hififrälsta.
Jag har själv 10Mbit/s bredband och laddar filmer ganska friskt , men har faktiskt aldrig laddat ner en enda låt.
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/12/13 : 13:49:28
|
Jag håller helt med nin. Mp3 på DC har fått mig att köpa många fler skivor. Senast, båda skivorna med Earshot. Fantastiskt. |
No hay banda!! |
|
|
zip
Member
117 Posts |
Posted - 2004/12/13 : 21:32:52
|
Problemet är att speciellt ungdomar laddar ner låtar av sina favouritartister (Brittney Spears eller dyl) istället för att köpa motsvarande skivor och det är väl där som de största förlusterna för bolagen finns...tyvärr så är det nog inte så många som är så kvalitetsmedvetna som de flesta på detta forum, själv så tankar jag bara ner musik som verkar intressant för att se om det är värt att köpa skivan.
/Zip |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 02:15:06
|
En spelare som har en HD behöver väl inte innebära DÖDEN? Ett bra Ljudkort med balaserade utgångar. Wav-file på HDn, inlästa UTAN läsfel. Där kan vi nog prata om en MODERN HIFI. Inga skivbyten - STOR spellista =)
Instämmer annars med de flesta. Köper mer musik nu, då jag vet hur det låter. Ytterst få felinköp numera.
Med den inställningen som musikutgivningsbranshcen har (Med tråkiga Radio/Galleria-kvalitetsutgåvor) så blir det väl likvärdigt med 128kb mp3'a.
Musiken som överlever mp3 stadiet,, Är den som folk vill ha på skiva... (och som kanske inte finns i samma utbud på DC tex). Enkelt att jämföra antal träffar på B.Spears och P.Barber |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Hertz
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 10:31:53
|
Tycker det är lite synd att kopieringen gör att alltfler bolag kopieringsskyddar sina plattor. Detta gör att vissa apparater inte kan spela "helt vanliga cd-skivor" längre
Själv föredrar jag att köpa mina egna cd-skivor. Det känns lite roligare att ha originalet med ett riktigt omslag att fylla cd-stället med. Prisaspekten kan jag dock hålla med om. Men betänk att skivorna inte var speciellt mycket billigare i början av 90-talet. Om jag inte minns helt galet kostade då en "standard cd" ca 140kr. Beställer man idag skivorna från t.ex. cdon.com kostar det inte mycket mer.
|
Livet är för kort att inte njutas |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 10:59:46
|
Jag brukar leta smakprov på skivan på amazon.com först, är jag fortsatt intresserad så kanske jag provar att ta hem den från något annat ställe. Är den riktigt bra så köper jag den, är den inte det så lyssnar jag förmodligen aldrig på den nån fler gång. Retar mig på att jag skall behöva betala närmare 150-200kr för skivor som jag nästan aldrig kommer att lyssna på. Men jag köper ändå fler skivor nu än vad jag nånsin har gjort och möjligheten att kunna lyssna på dom på det här enkla sättet är definitivt en av förklaringarna. Att gå på stan och leta i butikerna har allt för ofta slutat med att dom inte har vad jag söker för att jag skall göra det särskilt ofta. Beställer det mesta från cdon. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 11:05:28
|
Vågar man hoppas på en framtid med nedladdningsbar musik + audiofilutgåvor på vinyl? CDn kan jag faktiskt leva utan. EDIT: jag tycker att det blir en frälsning i såna fall. |
Edited by - sisko on 2004/12/14 11:15:43 |
|
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2004/12/15 : 12:41:17
|
Jag tror inte att vi är döende som hifirävar.
Sedan så ser jag Mp3 som ett ok format inte ur hifisyn men ur mer vardagliglyssning! Jag har även på känn att detta kommer att gynna oss som handlar skivor, det är bara en tidsfråga innan man kommer sänka priset på cd skivor för att folk ska köpa istället för att ladda ner. För jag har väldigt svårt att acceptera priser på 189-300 spänn för skivor. Jag väntar oftast till de är sänkta vilket inte händer så ofta.
Detta är bara min synpunkt! |
|
|
|
Topic |
|