HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudbortfall när lampor tänds och kylskåp startar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/12/11 :  17:19:02  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
På senare tid har det blivit som så att när kylskåpet startar, lampor tänds, tv apparaten startar osv osv att ljudet försvinner i ca ½ sekund. Det beror på förstärkaren, vet dock inte varför det blivit mer på senare tid?

Det jag då undrar är vad jag kan göra för att få bort dessa bortfall?
Jag såg en annons från ref audio i tunnelbanan där monstercable hade en förgreningsdosa som var skyddad, men då behövde man jordade vägguttag, jag har ojordade uttag i väggen så det föll bort..
så vad ska jag köpa istället? vill ju inte att nåt ska gå sönder här hemma..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/11 :  19:25:52  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det låter skumt. En ½ sekund är ganska lång tid.
SPA20 borde väl inte vara så känslig...?
En fundering jag fick upp är om det pågår ett arbete med driftnätet i närheten. Bor du på landet kan det vara orsaken, men inte om du bor i sta´n. Hur vet du förresten att det bara beror på förstärkaren?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/11 :  19:47:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
0.5s är som sagt var en lång tid och det finns inga (normala) nätfilter som hjälper mot detta, Monsters förgreningsdosa är väl mer för att plcoka bort störningar på nätet medan du verkar ha problem med ett rejält spänningsfall: Mot sådana hjälper bara en UPS och de är dyra.

Men som Bubben påpekar ska inte detta kunna hända med ett "normalt" elsystem, det låter som om du har rejäla elproblem.
Mitt råd är att kolla med en elektriker, det kan vara så att något helt enkelt är felkopplat.
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/12/12 :  12:19:17  Show Profile Send Rob a Private Message
Hej Joakim,

Hade samma problem till alldeles nyligen. Efter att jag hade sålt av mina nätkablar och kopplat in lakritssnören igen så dök det här problemet upp. Varje gång frysen slog till slog slutsteget av i ett par sekunder innan ljudet kom tillbaka... Problemet försvann då jag fick på en riktig nätsladd på steget igen.

Problemet fanns aldrig tidigare med de gamla nätisarna heller utan bara när lakritssnören var ikopplade.

Som sagt så är detta bara mina egna erfarenheter....

MVH/Pelle
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/12 :  13:07:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det problemet beror på att laktrits är känt för att ha väldigt dåliga elektriska ledningsegenskaper.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/12/12 :  15:01:51  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/12/12 :  15:25:53  Show Profile Send Rob a Private Message
O rackarns... Hur är det med ledningsförmågan när det gäller Hallon och Kola snören då ??? Något bättre kanske ???

Pelle
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/12 :  16:21:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag vet tyvärr inte.
När jag skulle testa så fick jag en utskällning och en förmaning att aldrig mer försöka sno godis från ungarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2004/12/12 :  20:06:54  Show Profile Send breza a Private Message
Separat matning från el-centralen till ´stereo uttagen´ borde hjälpa.
Men det kräver att du får lite hjälp av Elektrikern, tänker faktiskt själv att ordna med detta snart fast jag inte har samma problem som du , men det är nog bara bra att ha separat matning till stereon .

Edited by - breza on 2004/12/12 20:08:15
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/12 :  20:24:52  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Separat matning från el-centralen till ´stereo uttagen´ borde hjälpa.


Det tror inte jag. Det blir förmodligen inte sämre, men i det här fallet spelar det nog ingen roll eftersom det påverkas av alla apparater. Kylen ligger ju till exempel på en egen grupp.
Vad du skulle kunna testa är att provisoriskt dra en skarvsladd från en annan fas. Eller blippa med något som vet redan ligger på en annan fas och se om det blir samma avbrott i musiken.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/12/12 :  20:53:10  Show Profile Send Rob a Private Message
Jag vet vad som funkar...

Fläta ihopp lakrits/hallon/kola så löser det alla problem...

Pelle
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/12/12 :  22:17:41  Show Profile Send perob a Private Message
Hej!
Några funderingar... hur vet du att det är förstärkaren? Jag har haft liknande problem med en DAC en gång. Då letade sig störningar som du nämnder (påslag av TV etc) in via digitalkabeln mellan CD-drivverket och DACen. Är det så att du kör digitalt mellan CD/DVD-spelare och SPA20 så kan det mycket väl bero på detta. Kan du prova med en toslink (optiskt) istället för den elektiska S/PDIF? Om problemen försvinner så gå vidare med att leta jordslingor och kanske vända nätkontakterna?

Det är rätt som flera skriver att "vanliga" nätfilter inte kan ta bort spänningsdippar, speciellt inte så långa som 0,5 sek men jag tror inte att störningen är så lång utan betydligt kortare. Det tar å andra sidan "processorn" i SPA20 ca 0,5 sek att "komma på rätt spår igen" eller hur man nu ska uttrycka sig, under tiden så "mutar" den signalen ut till slutsteg/högtalare för att det inte ska låta illa. En teroi bara... Egen fas eller åtminstone egen säkring har jag aldrig upplevt som negativt utan bara bra...
Lycka till!
/Per

PS Om det plötsligt uppkommit så tänk tillbaka om du gjort några förändringar (andra kablar, matningar från olika vägguttag etc) och backa i så fall tillbaks till det läge då det fungerade felfritt. DS


Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/12/12 :  22:42:18  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag har samma problem med min DAC. När tex vissa lysrör tänds tappar den bort sig och tystar utgången i ungefär en halvsekund innan den lyckas synka om. Men det händer så pass sällan att jag inte har orkat göra något åt det.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/12/12 :  22:46:24  Show Profile Send Roq a Private Message
OK, jag har inte läst tråden jättenoga men...
Om du får bortfall då kylskåpet slår till kan du väl i första hand strunta i exakt vad det som gör att ljudet försvinner och gå på orsaken istället - köp ett enkelt nätavstörningsfilter på Clas Ohlson och pröva sätt det på kylskåpet. Det ska skydda mot strömspikar "åt båda håll".
Det behöver väl inte vara ett spänningsfall som gör tystnaderna?
Jag tänker att kylskåpet genererar en hög strömspik på nätet när kompressorn går igång och sedan har du nån skyddskrets i någon av dina komponenter som slår av strömmen tillfälligt - är det möjligt?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/12/12 :  23:18:02  Show Profile Send esl a Private Message
Perob, har helt rätt.
Det är mycket riktigt så att om man kör digitalt så störs Dacen i förstärkaren.
Prova att köra analogt igen mellan DVD/CD och förstärkaren så försvinner dippen.

Anledningen att nätkablar gör skillnad är att "icke lakrits" inte är skärmade, och de ligger precis bredvid digitalkabeln. Supra Lo-Rad kan funka samt att du ser till att nätkablar korsar signalkablar Vinkelrätt.

Och separera kablarna.
Nätfilter är bra.

/esl
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/13 :  09:32:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När ni säger det så har jag faktiskt också råkat ut för det med en separat DA-omvandlare från Arcam.
Det kanske inte är så ovanligt ändå, när processorer är inblandade.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/12/13 :  11:42:14  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,

Jaa, min DAC hade liknande problem, märkte sedan att TOSLINK:en
satt litet slarvigt, när jag fastsatte kabeln ordentligt
försvann problemet.

Martin
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/12/22 :  17:18:19  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag kör datorn och cdn med digitalkablar.. ljudet försvinner oavsett vilken källa jag kör med.. dock har jag inte råkat ut för det när jag kollar på en dvd film?

Det är inte heller endast när kylskåpet startar utan även om man tex sätter igång en tv eller dator i ett annat rum...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2004/12/22 :  22:11:39  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag hade liknande problem, vilka visade sig bero på att skruven till en fas på elmätaren var lös. Den sitter inte ens i lägenheten, utan någonstans i källaren. Det krävde åtskillig övertalning av fastighetsskötaren innan felsökningen gick utanför min lägenhet, eftersom jag har stereon på egen säkring med 2,5 kvmm matning, en massa egenkonstruerade nätfilter samt avstörning på kyl/frys.
/Lennart

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/22 :  23:41:20  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
ljudet försvinner oavsett vilken källa jag kör med

- Även analoga källor som FM radio eller vinylsvarv

Skulle det vara fallet bör Du tillkalla en elektriker för då har Du uppenbara problem
- Om Du inte bor långt från närmaste transformatorstation så lutar det åt att Du har jordproblem och krypströmmar

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/12/23 :  13:12:33  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
inga uttag är jordade i lägenheten.. endast i köket...
och några analoga källor har jag inte för tillfället.. kör endast på DVD/CD och DATOR som jag kör digitalt... då jag använder SPA20 dacen...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/12/23 :  13:20:00  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det konstigaste är att det har blivit mer nu på sista tiden??

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/12/23 :  14:50:44  Show Profile Send perob a Private Message
Hej igen!
Vore jag du så skulle jag prova att köra in en analog signal till förstärkaren, t ex från spelaren du har (om du har kablar vill säga). På detta sätt kan du avgöra om det förstärkaren som är problemkällan eller som jag var inne på tidigare, signalöverföringen av digital signal via elektrisk S/PDIF (som kan ge jordslingor...) Att det blivit värre med tiden kan möjligen förklaras genom att t ex termostaten i kylskåpet har blivit mer sliten och nu ger en större/längre ljusbåge och därmed alstrar mer störningar. En teori av många...
God jul! /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/23 :  14:50:47  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Du kan väl prova att koppla en av dina källor, förslagsvis datorn till förstärkaren analogt.
Datorn i sig har ganska hyfsade filter mot nätstörningar i PSU, så den bör inte ha problem med korta störningar (<0.1s) även om det är stora spänningsfall.
Förstärkaren har normalt sett ganska hyfsade kondingar och bör i sig klara en kort stund (kanske 0.1sekunder) med rejält spänningsfall. Möjligen så får du lite knäpp eller sprak i ljudet om det är en ganska lång spänningsdipp, vilket påslag av kylskåp kan ge.

Eftersom du vet om en del källor som du lätt kan slå av och på som orsakar störningar så kan du ju snabbt testa detta. Med bara dator kopplat analogt till förstärkaren så har du minimalt med felkällor. Om problemet då försvinner så är det bara att börja prova sak efter sak tills problemet kommer tillbaks.

Kör du dina digitala kopplingar med optisk eller koax kabel? Det tipset som nämnts tidigare låter som en mycket trolig bov i dramat.


Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/12/26 :  23:40:12  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag får testa när jag har tid över i julstressen.. jag kör allt koax...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000