HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga till en extra "line-out"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:30:14  Show Profile Send twostroke a Private Message
hej jag har en rotel RA 550 intergrerad förstärkare och den har bara en line out som har samma volym jämt, jag vill ha en line out som styrs efter hur högt jag spelar och inte en med samma volym. jag har funderat på att dra kablar från hörlursutgången till baksidan där jag har tänkt att montera 2st rca utgångar... tror ni att det skulle fungera? (OBS!! högtalarna kan spela fast man har hörlurar ikopplade så det ska inte vara några problem med det!)

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/09 :  12:00:33  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det bör fungera utmärkt.
Du bör dock kolla spänningsnivåerna så att du inte får för hög volym på din line-out, men i så fall fixar du det lätt med några motstånd för att få en fast sänkning av volymen.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/12/09 :  16:02:50  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Jag skulle nog "tappa" av signalen direkt efter volumkontrollen och INTE på högtalarutgången. Detta för att slippa den distorsion som de facto uppstår i slutsteget....

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:04:59  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Om du vill vara riktigt seriös...

Jag beställde hem servicemanualen för min Onkyo 601:a. Gick bara på en hundring så fick jag ett komplett schema för hela receivern. Då var det relativt lätt att hitta en punkt precis framför effektförstärkaren som man kunde tappa av signalen till en pre-out. Den går nu raka vägen in till mina Ucd-180 moduler. Funkar alldeles utmärkt.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2004/12/10 :  01:06:33  Show Profile Send twostroke a Private Message
funderar starkt på att ta ut singnalen från hörlursuttaget och bara sätta lite motstånd på den för att jag har ingen servicemanulal och förstärkaren är rätt så gammal... sen så hade jag tänkt mig att använda utgången till en aktiv sub och till det vore det ju duga med att utsignalen inte är "kristallkar". hur stora motstånd ska jag använda om jag vill dämpa ner signalen då? för jag anatar att den är alldeles för stark..
föresten är det nån som råkar ha service manualen till min förstärkare? det är en ROTEL RA 550?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000