Author |
Topic |
dB
Member
425 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 13:17:12
|
GRATTIS, GRATTIS! Äger en SAT just nu & har funderat på att skaffa mig en THOR, men blev avskräckt av prishöjningen. Visst är THOR en fin förstärkare, men är prishöjningen på 3000:- verkligen motiverad? Med vänlig hälsning dB
|
Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 16:06:31
|
Hej!
Kan förstå din fråga. Det bästa svaret just när det gäller förstärkaren Thor är att den ej är prissatt efter vad marknaden "tål" (jämför sportskor, choklad eller designade plastklockor...)
Thor är uteslutande prissatt efter vad den MÅSTE kosta, dvs så lite som möjligt till konsument. Så höjningen har ingenting med efterfrågan att göra eller att man anser att ljudkvaliteten motiverade ett högre pris.
Hur mycket den är värd rent ljudmässigt kan säkert många tvista om, själv sätter jag den till runt knappt 40 000:- och då är den ett bra köp för de pengarna. Andra tycker mindre, en del kanske mindre än vad den kostar i listan idag. Man får lyssna själv, som vanligt.
mvh
, |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
dB
Member
425 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 19:18:21
|
Hej Intressant förklaring! Hur som helst- THOR är en ruggigt bra förstärkare. Med vänlig hälsning dB |
Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
|
|
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2004/12/15 : 10:15:55
|
I vilket fall är Thor helt klart en av marknadens snyggast designade förstärkare. enligt min mening. |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/12/15 : 20:37:43
|
När det gäller designen håller jag inte med, hade den funnits i svart och volymkontrollen varit mer konservativ så hade det stått en Thor hemma hos mig nu.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 05:06:17
|
Är färgen så viktig "Harman"? |
Bravo |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 09:46:59
|
Det är helet klart en bra förstärkare både för 20 och 24'0000kr med tillräckligt med effekt, jyste utseende och bra ljud. Må hända fjärren är lite riktningskänslig och att terminalerna är lite svåra att jobba med...men vad gör väl det när man kan skriva in sitt namn i displayen!!!
Grattis Micke, Sladd och Co! |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 11:52:11
|
Grattis från mig!
Jag tycker den infriar egenskaperna bra ljud/prestanda/kvalite/pris.
Sen har jag fattat det som att de även finns många som mestadels går på vad tidningarna skriver? "Den blev årets förstärkare i Hifi&Musik, den ska jag köpa"? Om jag fattat det rätt att så förekommer det rätt så ofta o här är ett utnämnande som detta av stor vikt?
Oavsett hur det är med den saken får jag bara igen gratulera och jag tycker den är värd att få bli årets förstärkare helt klart!! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 20:04:37
|
Bravo, jag är i stort sett allergisk mot silver och det finns ju andra alternativ, men bra låter Thor definitivt.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 16:49:10
|
Färgen är viktig! Det har jag fått lära mig efter hårda duster. Fördelen med svart är att det inte sticker i ögonen på folk. Har man tur, så kanske man kan byta ut en svart apparat i sin stapel av svarta apparater utan att det märks. Men tänk vad som kan hända om det plötsligt står en silverfärgad apparat bland alla svarta. Jag ryser vid tanken! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 00:29:00
|
Svart folie eller tyg? Jag måste erkänna att jag blandar hej friskt bara det låter som jag tänkt mig. |
Bravo |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 14:27:31
|
Svart eller silver? Jag säger som såhär: Det är inte färgen som avgör om produkten är snygg eller inte. Det är helhetsdesignen.
Rörstärkare funkar ej i silver, inte heller vinylspelare. Högtalare funkar definitivt inte i silver (och inte i svart heller för den delen, bortsett från skyddet). Musical Fidelity (nyare modeller), Audio Research eller Tube Technology, där snackar vi silver på ett snyggt sätt. Snyggt i svart: AVI och Meridian...
Finns det någon designtävling (där bara utseendet räknas) inom hifi? Det vore ju faktiskt riktigt skoj! |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 13:37:22
|
Ja smaken är ju som sagt olika enligt min mening så ser svart designade apparater för bedrövliga ut jag gillar silver eller champagne färgade saker har just köpt en ny front till min ARC LS-25 men har inte hunnit byta till silverfronten ännu. Mvh |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 08:46:36
|
Designen gillar jag inte. Den är gjord för vänsterhänta. Normalt sköter man väl omkpplaren med höger hand och då skymmer man displayen med höger underarm. Bagatell kan tyckas men kolla hur många andra fabrikat som gjort så. Typ inga. Jämför med en Lexicon eller en Tact med stor ratt i mitten och displayer till vänster. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Topic |
|