HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumskorrigering via dator är det möjligt ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Engh
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/12/07 :  14:06:38  Show Profile Send Engh a Private Message
Hej undrar om det finns något gratis program, för rumskorrigering till en vanlig windows maskin.
Tanken är att man använder sig av ett ljudkort som har digitala in och utgångar, så att man kan skicka den korrigerade signalen vidare från kortet i digitalform till en extern d/a. Hade ju varit finemang om det fanns en sådan lösning .

HiFi är en ondcirkel !

Edited by - Engh on 2004/12/07 14:07:40

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/12/07 :  14:16:27  Show Profile Send dekengren a Private Message
Yepp, DRC (http://freshmeat.net/projects/drc/?topic_id=114) ska fungera alldeles utmarkt om an nagot knoligt. Funderade pa en hemmabyggd tact med hjalp av denna men kunde inte hitta nagon tillrackligt kraftig och billig PC som helt saknade flakt. Samt sa vart den tilltankta budgetten for matmic, pc, ljudkort etc. inte sa langt ifran en tact sa jag lade ner. Leta runt lite pa internet sa finns det aven en pdf och en massiv trad pa ett amerikanskt forum som beskriver steg for steg hur man anvander denna tillsammans med tex http://www.foobar2000.org/.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/12/07 :  15:18:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Fast du bör fixa akustiken på andra sätt först, innan du tar till elektronisk rumskorrigering, eftersom det ofta ställer till lika många nya problem som den löser.

Edit: Kass svenska

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/12/07 15:24:55
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/12/07 :  17:13:28  Show Profile Send dekengren a Private Message
I mitt fall vart det manga ganger billigare att kopa nagra klumpar fran Svana och resultatet vart mycket bra. Dock inte perfekt och jag kommer aldrig att kunna ha sa manga basabsornbenter som jag skulle behova sa nasta gang jag satter ihop en anlaggning tror jag det blir 3-4 stycken basabsorbenter, lite bredbandsabsorbenter och diffusorer och en Tact kort och gott.
Go to Top of Page

Engh
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/12/08 :  13:42:13  Show Profile Send Engh a Private Message
Lyckades faktiskt hitta lite saker här på forumet ang RDC, verkar klart intressant.
EuphoniC, vad hade livet varit utan problem :-)

HiFi är en ondcirkel !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000