HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity Beta 40 vs Dali Evidence 470
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/12/07 :  06:36:17  Show Profile Send KennethS a Private Message
Som topicen säger undrar jag hur stor skillnad jag skulle uppleva att gå från mina Infinity Beta 40 till ett par Evidence 470. Har ägt ett par Evidence 470 precis i början när dom kom, men sålde dom i förmån till ett par Dali Grand Coupé vilket var ett misstag. Nu har jag blivit sugen på ett par Evidence 470 igen, men jag undrar om tidens tand har gjort att andra högtalare kanske kommit ikapp dom? Lyssnar på mycket rock, dance men även mjukare musik som Tracy Chapman, Sophie Zelmanie osv. Gillar varmt och mjukt ljud med bra spänst. har problem med att rummet kan låta ljust här hemma . Övrig anläggning är: Nad 106 försteg, Nad 214 Slutsteg, Nad C521Bee CD-spelare, TaraLabs Prime 500 hgt-kabel, Transparent signalkabel.

Tackar för er hjälp!

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/12/07 06:39:35

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/07 :  08:00:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Lyssna på andra högtalare i samma prisklass, finns bra grejor från tex AE, Monitor Audio, Dynaudio etc.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/07 :  10:09:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Lyssnade på den nya varianten Evidence 470 SE för ett tag sedan. Tyvärr hade dom inte vanliga 470 inne för jämförelse. Men jämfört med B&W 603/604 tyckte jag Dalisarna vann slaget.

Sedan kan man väl generellt avråda lite från att byta i "sidled" dvs mellan olika produkter i liknande prisklasser. Det blir annorlunda, men ofast inte tydligt bättre. Men visst, med 470 SE tar du förmodligen ett rejält steg upp från Beta 40.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/07 :  11:12:11  Show Profile Send marbrink a Private Message
Du har PM!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/12/07 :  11:24:59  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag äger själv Beta40 (är mkt nöjd) men har även haft möjligheten att lyssna på Evidence 470 under någorlunda kontrollerade former. Lyssnade på Dali med min Rega Planet 2000 och Rega Mira.

Jag tycker att Evidence är en väldigt bra högtalare. Om man ger sig in på att bena ut skillnaderna mellan dessa två alternativ och börjar nerifrån i registret så tycker jag faktiskt att Betan har något bättre bas. Tycker att Dalis bas kan vara något något "luddig" i jämförelse utan att alls vara dålig. (Detta är naturligtvis också beroende av elektronik, måhända är Dali mer trögdrivna?) Vad gäller mellanregistret är Dali klart bättre. Lite mer kropp i rösterna och det släpper klart mer. Inte nödvändigtvis fler detaljer, men de är lättare att höra. Diskanten då? Tja, diskanten tycker jag är Betas starkaste kort, väl utsträckt men aldrig vass. Dalis diskant är också den riktigt bra tycker jag, detaljerad men kanske nååååågot avrullad, (paradoxalt nog) något som jag också har funnit på andra (billigare) Dali-modeller, bl.a. 5005. Tycker Dali totalt är lite mer.....sammanhållna på något sätt. Svårt att förklara....ännu lite mer spelglädje, man sitter aldrig och dissekerar de olika registren när man lyssnar på Evidence 470. Man njuter bara av helheten

Tror dock inte att Dali ska paras ihop med alltför "mörk" elektronik. Min Rega-elektronik är kanske inte optimal för dem.

Sammantaget; Dali gör absolut inget fel, inga egentliga brister enligt mig. Den är cirka 4k dyrare än Beta40, men är också en bättre högtalare. Är den 4k bättre? Tja där har vi det dilemma som alla jämförelser kan råka ut för. Ja kanske för vissa. Jag valde Beta40 väl medveten om att Evidence 470 är en bättre högtalare, men jag tyckte inte att den var 4k bättre. När den dessutom var lite utanför min tilltänkta budget valde jag Beta40 eftersom även det är en väldigt bra högtalare, som jag anser slår det mesta för samma pris. (Även om HiFi & Musik inte håller med mig....)

Lösningen vore väl för din del att finna ett par beggade Evidence för 5-6k, det vore ett klipp! Tror att de passar dig om du upplever rummet m.m. som "ljust"

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/12/09 :  02:41:33  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tackar för alla era svar!ber om ursäkt att jag inte hunnit svara. Har helt enkelt varit så stressad att jag inte hunnit.. Har blivit erbjuden ett erbjudande från Lefflers som är rena dynamiten..Kan ju säga utan att vilja avslöja för mycket, att det handlar om en helt annan klass och dimension på högtalare än dom som avhandlas här, men som sagt: ingenting är färdigt än!!Går det igenom så lägger jag en ny tråd om det...

god jul och gott nyt år!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/09 :  08:23:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Gör så Kenneth, återkom!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000