HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar passande rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/12/06 :  22:59:29  Show Profile Send vole a Private Message
Skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av olika kabelmärken ihop med rörförstärkare ? Jag är själv på jakt efter nya kablar till mitt rörsystem. Vad skulle ni rekomendera i prisklassen upp till 5000 - 6000:- gällande högtlarkabel och 2000-4000 gällande signalkabel. Det behöver iofs inte vara i detta pris spann om det finns billigare att rekomendera.

jag kör för nuvarande NeoTechs rakt igenom och dessa ligger i klass med ovanämda pris, är dock inte helt nöjd.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/06 :  23:44:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En rörförstärkare är också en förstärkare, dvs jag vet inget som säger att kablarna skulle vara annorlunda bara för att det är rör... Vad har du för grejor i övrigt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/12/07 :  01:27:37  Show Profile Send vole a Private Message
Iofs Bernt så har du ju rätt i det !!Dock så har jag inte påtalat att det ena skulle vara det andra olikt, fast är det kanske inte lite andra "parametrar" gällande kablar ihop med rör, eller det är kanske jag som är ute å cyklar efter allt man läst sig till och diskuterat på andra forum ? Sen är det ju inte sagt att man behövare "snöa" in allt som gäller val hit och val dit som står att läsa i div. texter och samtal, det ska ju passa sitt öra också. Det som står i systemet är ett par Audion block och om allt vill sig väl så landar ett AudionLive steg hos mig imorgon som ska snöras ihop med blocken och detta leds sen över till Vienna Acustics förträffliga högtalare.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/12/08 :  22:23:06  Show Profile Send Merkurius a Private Message
vole: Om man har de fördomar att rör har en mörkare klang än transistor kan man tänka sig att en kabel med lite ljusare klang kan påverka ljudet positivt, man kan således få en neutralare klang.

Med det sagt så kan ju kanske silverkablar vara ett alternativ, dvs. om man har de fördomar att alla/de flesta silverkablar låter lite ljusare i klangen. Clou Lasse har alltid varit stor förespråkare för "rörljud" och då i synnerhet triodrör. Enligt min erfarenhet så har hans kablar inte passat hemma hos mig (transistoranläggning) men jag kan tänka mig att de skulle fungera klockrent i en anläggning med en mörkare klang (rörförstärkare).

Ovanstående är ju bara grova påståenden om hur jag uppfattar saker och ting. Min slutsats blir att du givetvis måste testa de akutellla kablarna i din egen anläggning innan du köper.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/08 :  22:49:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har själv testat med Neotechkabel och var inte heller själv nöjd, däremot fungerade det fint med AQ Python/Caldera, det enda märke jag har hört man ska undvika när man har rör är Van den Hul, men om det stämmer låter jag vara osagt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:27:46  Show Profile Send Blue a Private Message
Finns väl en brittisk kabeltillverkare som har siktat in sig specifikt på rörmarknaden, tror kablarna heter Dragon Tails och att dom fick bra kritik i What Hifi. Kanske nån som vet mer?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:56:59  Show Profile Send svejk a Private Message
Clou Cable är tydligen framlyssnade med rörisar kanske ett tips. Egen erfarenhet av Clou är en Krysolit som jag gillade satt i en Elektroakustik combo.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000