HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ett par frågor om vinyl....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/12/06 :  18:57:11  Show Profile Send kvistarn a Private Message
jo det är så att jag börjat fundera lite över om man skulle skaffa en vinyl svarv, nämligen så att en del av de skivor jag vill ha inte finns på cd:(

då till funderingarna, hur låter vinyl? är det sprak o knaster i bakgrunden eller är det bara jag som hört dåliga spelare tro?
och vad kan en duglig spelare kosta?

eller finns det någon som kan föra över vinyl till cd i bra kvalitet?

axel
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:30:02  Show Profile Send axel a Private Message
Hej kvistarn,
jag gick i samma tankar som dig för ca ett år sedan.
Jag har nu köpt en spelare och jag kan säga att knaster och sprak i bakgrunden hörs inte om inte skivan är sliten.

En duglig begagnad spelare kostar enligt mig från ca. 1000kr om man har tur. De som man brukar kunna hitta för under ca 3500 kr som ofta rekomenderas är Rega Planar2,3 Thorens, Pro-jects billigare, Linn Basic, Linn Axis, Systemdek, Ariston RD40 m fl.

Jag tycker själv att många inspelningar låter bättre på vinyl än på cd.

Ett tips är också att använda forumets sökfunktion.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/12/06 :  21:40:06  Show Profile Send Ayn a Private Message
Min Rega Planar 3 kostade mig 1500 spänn. Den spöar min Linn Ikemi på en del parametrar. Absolut inte alla, men ibland är det bara så mycket roligare att lira vinyl. Rätt inställt kommer det inte knastra utan bara låta bra helt enkelt

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/12/06 :  23:09:59  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Lite knastrar det allt... men med hyfsad spelare och hela skivor så stör det inte.

Edit: stavfel

Musiclover!

Edited by - Lt Andersson on 2004/12/06 23:11:12
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/07 :  10:22:22  Show Profile Send Blue a Private Message
Lite (med betoning på lite) knaster är väl bara trevligt? Lyssnade på Portisheads "Dummy" igår (på cd) och njöt högaktningsfullt av det pålagda vinylrastret!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/12/07 :  12:09:31  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Lite knaster tycker jag nog det är på dom flesta skivor, oftast hör man det inte om det inte är tysta passager. Har man en helt ny skiva utan massa statiskt elektricitet på så kan det dock vara nästintill knäpptyst.

Men å andra sidan låter det ju så fruktansvärt mycket bättre på alla andra parametra så knastret blir ju liksom sekundärt Nu överdrev jag nog lite, men dynamiken, som jag tycker är det viktigaste är klart bättre på vinyl.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/07 :  15:07:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Yahriel hur kan dynamiken bli bättre på en vinyl jämfört på en CD skiva. Jag har mätt upp S/N på olika vinylskivor och när det är som bäst får man -47dB. Man kan ju också undra över en annan sak...det mesta som är inspelat är antingen gjort med en analogbandspelare eller digitalt med antingen 16bit/48Khz/44Khz eller 24bit/48Khz/96Khz, det kan ju också vara gjort i DSD. Hur kan då en vinyl då låta bättre än den svagaste länken...eller kan den det?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/07 :  17:07:26  Show Profile Send Blue a Private Message
Klassisk fråga detta om vinyl kontra cd-ljud... Personligen tror jag att jag gillar vinylljud bättre (eller ja, jag gillar ju även bra cd-ljud) för att det, precis som gcs är inne på, egentligen låter "sämre" rent tekniskt. Och dessutom för hela känslan runt omkring förstås: LP-konvolutet, se tallriken sätta igång och spinna, sätta ner pickupen osv...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/12/07 :  18:38:02  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Håller med Blue, jag gillar ljudet från Vinylskivor bättre än CD i de flesta fall. Men det finns , som med allt annat, undantag. Dåliga inspelningar låter inte bättre bara för att de spelas på vinyl. Och självklart finns det inspelningar som låter bättre på CD. Kan bara inte komma på någon nu :).
Jag personligen störs inte av lite knaster från avspelningen av vinyl, det hör liksom till upplevelsen.
Om du sitter på en konsert så har du ju oxså störande ljud, personer som hostar tex. det hör ju till musikupplevelsen.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2004/12/07 :  21:57:27  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Har man en bra skivspelare som är korrekt inställd är knastret obetydligt, även på beggade skivor i relativt gott skick. Nya skivor är knasterfria.

En Rega P3 med en Elys pickup är tillräckligt bra för precis alla som enbart är ute efter att lyssna på musik. Är man HiFi-skadad (som jag) så kan man gå hur långt som helst. Man köper dock först en enklare spelare och lär sig ställa in den ordentligen innan man går på spelare för 15-20000kr och uppåt. En Rega P2 är ett mycket gott val. P3 om man tycker sig ha råd.

Snoogens
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/12/07 :  22:42:58  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag håller med alla här om allting.

Vinyl mäter sämre både i teorin och i praktiken.

Men vinyl låter bättre. Mer dynamiskt, musikaliskt m.m. Det är den stora paradoxen!

Knastret vänjer man sig vid väldigt snabbt. Det är ett icke problem.

CD och LP kompletterar varandra. En anläggning är inte komplett utan båda.

En gammal monoinspelning från 1950 talet kan vara magisk. Den som inte hört det tror bara jag pratar i nattmössan och är en retrofil. Men det är jag inte

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000