När man köper en vridströmställare för att byta mellan olika källor, vad är det då man kollar på? Om man t.ex. har 3st källor in. Ska det då vara 2 poler och 3 lägen? Som CK2-6 på http://www.trimlog.se/?
Om väljaren är tänkt att bara switcha mellan 3 olika källor så kan det vara en ide att investera i en 3-polig, 4-läges icke kortslutande omkopplare. På så sätt kan du bryta både signal och jord.
Bra vridomkopplare kostar en slant. Dessutom är jag inte så förtjust i att samla ihop alla kanaler i en punkt pga möjliga problem med överhörning.
Min rekommendation skulle vara att använda en billig (1-polig räcker) vridomkopplare som då driver ett antal reläer vilka placeras nära ingångarna och separeras kanalsvis.
Fasen, skickade just iväg beställningen på en 2-pol, 6-läge, icke kortslutade tillsammans med lite annat. Nåja, den gick bara på 20:- så ingen skada skedd. Jag vet inte riktigt hur man skall koppla linjeväljaren men i värsta fall så är det bara att koppla in ett av ingångsparen och sedan stoppa i en bättre omkopplare/relä.