HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om Quads L subwoofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/12/03 :  19:41:56  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Jag undrar vad ni som känner till Quads L subwoofer tycker om den?

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/03 :  20:20:04  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej.

Ja där verkar du ha en riktigt bra sub för alla lägen!
Jag har provat att "leka" med den under en bra stund hos Audio Concept.

Det som slog mig var den torra, rena (klockren!!!) otroligt musikaliska basen. Snabb med full eller total kontroll på start och stopp.
Fyllde upp musiken med ett mycket bra "fundament". När detta "fundament" fanns där kändes allt mycket mer rätt. Jag blev riktigt paff när jag ställde subben i "stand-by". J*vlar vilken skillnad. Utan basstödet försvann inte bara basen utan mycket av nerven eller närvaron i musiken försvann också. Jag vet inte hur jag ska förklara det riktigt. Det kändes som om basen fyllde upp musiken även högre upp i frekvensen. Som att mellanregistret och diskanten förmådde att spela ut på ett helt annat och mycket bättre sett.

Filtren verkar vara riktigt bra!!! Det kändes som man hade total kontroll över subban! Subben har tydligen även ett läge för lite mer adrenalinstint användande till hemmabion! Detta "läge" testade jag aldrig.
Fjärrkontrollen var ful men behändig. Den har de funktioner den ska ha (?).
På / Av, standby, volym samt filterinställningar. Då både brytpunkt (heter det så) samt branthet i filtret. Riktigt bra faktiskt.

Priset är bra, det känns som om den är ett KAP för det priset . Runt 8 tusen tror jag att det var. Finishen är lika fin (högglansig) som på de andra modellerna som jag sett i L-serien. Den jag lekte med var mörkröd och i mitt tycke mycket snyggare än de Lönnfärgade 22L jag provat.

Attans vad svårt det är att sätta ord på sina egna upplevelser!
Jaja du får ta det för vad det är...

Du måste prova den!!!
- Lova mig det! Så bra är den!!!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/12/03 20:23:45
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/03 :  20:33:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Den vann pris som årets subwoofer i sin prisklass i What HiFi awards 2004.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/12/03 :  21:57:29  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag får hålla med Manga X, då jag också lyssnat på den hos Audioconcept.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/12/04 :  00:07:29  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Tack för responsen, speciellt Manga X gav mig mycket kött på benen innan jag själv får en chans att lyssna! Jag bor tyvärr inte i Stockholm, men kanske jag kan få någon handlare att ta hem den i den stad jag bor i. Quad verkar ha ett starkt program, med idel ädel toppprodukter, många vinnare i sina respektive kategorier.
Personligen har jag lyssnat på både Quads stativ- och golvhögtalare i L-serien, och allt verkar låta lika bra. Tydligen verkar även subwoofern låta fint, varför man får uppfattningen att det handlar om en sällsynt lyckad högtalarserie.

Dessutom vore det nog en smärre hit att kunna kombinera t.ex. stativaren 12L med L-subwoofern, och driva dessa med för- och monoslutsteg från Quads 99-serie...

Om man får drömma.

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/04 :  00:36:19  Show Profile Send Manga X a Private Message
Drömma får man men det är inte alltid drömmen KAN bli en sanndröm!

Men denna dröm ÄR en sanndröm.
Jag lyssnade på CD-P99 med 99 försteget samt en 909 som slutsteg i.o.f.s. till 12L och L-subben.

- Hur lät det?
Kalas bra! Det smög sig på en liksom. Först bara njöt jag av musiken. Efter ett tag kom jag på mig själv. Så då började jag checka upp allt enligt min lilla checklista. Djupet, bredden, precisionen i ljudbilden. Detaljer såsom rösters naturtrogenhet, pianots klang, gitarrens strängvibrato (brist på bättre beskrivning, NI VET vad jag menar!). O.s.v.
Allt bara fanns där, hur naturligt som helst, utan det minsta ansträngning. Rakt och hur självklart som helst liksom.

Nu var det 909:an som stod för kraften så 99:ans slutsteg kan jag i.o.f.s. inte uttala mig om.

Några negativa saker fanns det också såklart.

1. Det första var/är att jag tycker Quad's elektronik är tämligen osmickrande. Den skulle inte "passa" hemma hos mig rent estetiskt.
2. Fjärren till systemet var lite svårnavigerad. D.v.s. jag använde den inte tillräckligt länge för att lära mig vart alla knappar fanns.
3. Min tid där var alldeles för kort!!!
4. Jag hade inte mina egna skivor.

Punkt 1 och 2 är lite svåra att lösa tyvärr.
Punkt 3 och 4 kanske verkar lite löjliga men det upplevdes som himla negativt vid tillfället då det begav sig!




Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/12/04 00:39:06
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/12/04 :  01:13:10  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Tack för all info om detta intressanta brittiska hifi-märke som du generöst delar mig dig av bäste Manga X!

I mina tankar har jag nu kommit ungefär till följande stadium, om än detta stadium är misstänkt likt en dröm

Jag köper en anständig cd-spelare (som jag saknar) med ungefärligt maxpris på ca 10.000 kr. Vilken detta ska bli vet jag ej, men jag börjar bli nyfiken på Marantz SA-8400. Den är snygg, mäktig och kommer från en firma kända för att plocka fram musikaliska spelare. Den står på min lista över spelare jag önskar lyssna på.
I dessa ungefärliga prislägen har jag lyssnat på Rotel RCD-1072, och Primare CD21. Båda lät bra, med fin musikalitet och god förmåga att plocka fram detaljer, men Primaren var lite varmare och överlag behagligare i ljudet. Den hade jag nog suttit kvar längst hos om jag haft båda hemma under en längre period. Tyvärr fungerade ej fjärren till Primaren, vilket dämpade min köplust, även om försäljaren (naturligtvis) lovade mig en fungerande sådan vid ett ev köp.
Nåväl, under den guldfärgade Marantz-spelaren (om det nu blir en sådan), ställer jag min likaledes guldglänsande, småpampiga Denon-tuner (S 10), och hyllan under viks för Quad 99 Pre-Amplifier.
Därefter blir det inte direkt några fler burkar i denna hifi-racket, utan på vardera sidan om hifimöbeln, på särskilda stativ, placeras Quad 99 Mono Power och till dessa förbinds mina Bowers&Wilkins 805 Matrix.
Någonstans vid sidan av sätts slutligen Quad L-subwoofern.

Ungefär så.

Att uppgraderingen kostar snudd på 40 tusen ska vi kanske inte tala om.
Just nu i alla fall.
Dylikt tenderar nämligen att sänka humöret.
Hrm...

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2004/12/04 01:19:44
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/04 :  01:30:49  Show Profile Send Manga X a Private Message
- Nice!

Men fundera på Quad 99 cd-spelaren!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/12/04 :  12:24:31  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag håller med Manga X. Prova verkligen Quad 99CDP. Den spelar väldigt bra naturtroget och avslappnat, men för den skull inte att den är slapp. Bitvas av testen tidigare i sommras från High Fidelity, håller jag med om, och speciellt att den har en analog anklang. Vidare har spelaren en versatilitet som är enorm (går att driva slutsteget direkt samt funktion som digitalt försteg med 6 ingångar)
Jag har lyssnat både till slutsteg 99 och 909, och det är skillnad mellan stegen om än inte så stor. 909'an har bättre grepp runt musiken och spelar lite mer avslappnat. Det känns också att det finns mera kraft och strömstyrka. Om Du har högtalare som är väldigt lättdrivna skulle jag nog kanske välja 99. Prisskillnaden mellan dem är inte så stor, och frågan är om man kommer vara "nöjd" med 99'an när man vet att man kunnat få 909 för några tusen till.
909 har också i sig en annan lösning som inte finns i 99'an, current dumping circuit (patenterat Quad). Denna princip innebär att förstärkaren upp till en viss nivå spelar i ren klass A (kanske upp till 10 Watt, ingenjören i England var osäker när jag frågade honom). När förstärkaren är påslagen utan belastning så blir den relativt varm, så det "brinner" nog en del ström i den som klass A.
Mina högtalare är relativt tröga 88db, men jag har upplevt att anläggningen spelar väldigt bra med tydlig artikulation och kraft på låga lyssningsnivåer. Det låter mao inte ett dugg instängt och "burkigt", och här tror jag klart det kan bero på bla förstärkarens konstruktion. Jag har dock inte gjort denna jämförelse med 99-steget.
Ring och kolla med Audioconcept och hör var de säljer Quad på andra ställen i Sverige. Provlyssning rekommenderas.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/12/05 :  11:52:56  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Kan bara hålla med om att L-subben är en bra sub. Köpte min helt olyssnad och har inte ångrat mig alls. Men då jag redan körde med 2 par 12L och 1 par 11L (6.1) så kändes det som om det inte fanns något alternativ!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/05 :  14:23:21  Show Profile Send Manga X a Private Message
Den .1:an är inte att leka med i ditt finfina 6.0 system Anarkizt!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/12/05 :  20:41:19  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000