HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp ang. säkring Rotel RB1090.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/12/02 :  20:37:07  Show Profile Send M3 a Private Message
Hej

Jag har lyckats med det omöjliga.
Dammtorkade TV:n som var på. Det blev en poff ur vänster kanal på stereon. Vänster kanal vägrade sedan starta. Fram med mejseln och börja med att skruva. Efter mycket bök och stök (slutsteget är inbrottsäkert) hittar säkringarna en av dessa är paj.

Men nu till frågan. På säkringen står "T 10 L" Är detta en snabb eller trög säkring????

Det bör iaf. vara en 10 ampere

Hoppas det bara är säkringen....

/ Ronnie

Edited by - M3 on 2004/12/02 20:38:57

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/12/02 :  20:55:22  Show Profile Send M3 a Private Message
Det gäller en 5x20mm glas säkring

/ Ronnie
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:56:35  Show Profile Send M3 a Private Message
Ingen som vet?

Jag gissar på att det är en trög.
Men det är lite bök med att byta (27 st skruvar som måste lossas).

Hjälp /Ronnie
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/03 :  12:06:29  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag hade problem med mitt steg båda säkringarna stack =(

Då tog jag med mig säkringarna till en stereo/tv-butik =)

så gå in till din radiohandlare och fråga
Dom vet säkert vad det är för säkring du ska ha

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/12/03 14:28:34
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/12/03 :  12:13:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
T= Trög

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/12/04 :  01:21:05  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jasså, jag som trodde att det gick lika bra med en 4" spik

Wizard
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/04 :  08:03:38  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
M3 > det finns t.o.m nya specialsäkringar i keramik m. koppar / silvertråd som skall förbättra ljudet.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/12/04 :  11:52:42  Show Profile Send M3 a Private Message
Det var inte bara säkringen. Jag bytte säkring igår satte dit en trög. Men uppladningsmotstånden till kondensatorbanken verkar åxå vara paj.... Där sitter 2st 10 ohms motstånd på vardera 10 watt. Jag har bytt dessa förut en gång under garanti tiden. Jag kommer nu att sätta dit 4st 20 ohmare på 10 watt. Hoppas på att detta ska fungera.

Det verkar som man inte får slå av och på förstärkaren utan en viss tid mellan knapptryckningarna!

Tack för all hjälp / Ronnie
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/12/04 :  14:36:33  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Detdär med tillslaget beror litepå hur softstarten är byggd.

I köpta steg är det ofta en thermistor i serie med matningen, den har en hög resistans vid tillslag men går mot noll ganska fort när den värms upp.

Har steget varit påslaget nyligen så är thermistorn fortfarande varm och tillslaget blir nästan utan softstart.

Uppladdningsmotstånd? är det samma som uladdningsmotstånd? eller är det möjligvis dom som är softstarten i nån relästyrd variant? Om dom går sönder då och då så kan det kanske vara nåt annat som är tokigt..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/12/04 :  17:44:57  Show Profile Send luften a Private Message
Servicemanualen för detta slutsteg finns ju tillgänglit på nätet, om man gör en sökning på google på "File name: rb1090sm.pdf". Kanske kan vara till hjälp, om du inte redan råkar ha den.

//air
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000