HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Går cd-spelare från Noeb tjoeb att köpa i Sverige?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/12/01 :  20:28:36  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Jag undrar om cd-spelare från Noeb tjoeb går att köpa i svenska butiker?
Om inte, hur importeras dessa?

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/12/01 :  20:43:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har inte Robban på klubben.net dom? Kolla.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/12/01 :  21:07:57  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Tack för svaret Micke!

Tyvärr verkar det som om Audio Concept (uppenbarligen f.d. Klubben.net) - http://www.audioconcept.se/ - har avslutat samarbetet med producenten av Njoe Tjoeb cd-spelarna som är AH.
Detta eftersom AH har sålt direkt från fabriken i Holland till kund i Sverige, dessutom till priser lägre än de bett Audio Concept hålla.

Tja, det var det om man så säger.

Dags att fokusera på andra cd-spelare... spelare från t.ex. Marantz, Rotel, E.Sound, Primare... och alla andra modeller och fabrikat jag inte minns för tillfället samt alla jag inte lyssnat på och alla spelare jag ej känner till.

Det lär bli några stycken...

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/01 :  21:16:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror Quad 99 cd-p är bra också...
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/01 :  21:22:54  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Tyvärr verkar det som om Audio Concept har avslutat samarbetet med producenten av Njoe Tjoeb cd-spelarna som är AH.


-Tyvärr var rätta ordet!!! Jag tycker verkligen det känns som vi konsumenter kommer i kläm här! Dels blir det ett mycket större steg att våga köpa denna fantastiska cd-spelare och andrahandsvärdet lär väl sjunka i botten för oss som har en... (Om man skulle vilja ta steget till de riktigt dyra spelarna)
Vet inte om det hjälper att klaga till fabriken, men det känns verkligen som man borde göra detta!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/12/01 :  21:27:43  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
http://www.hifi-notes.com/ah1-en.htm
Här finns information om priser, modeller och hur man beställer.

Har dock inte provat själv (än.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/01 :  21:33:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ingen större skada, Njoe Tjoeb spelaren hade otroligt dålig prestanda. Frekvensgång och distortionsvärden var anmärkningsvärt dåliga.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/12/01 21:34:43
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/01 :  23:36:42  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Ingen större skada, Njoe Tjoeb spelaren hade otroligt dålig prestanda. Frekvensgång och distortionsvärden var anmärkningsvärt dåliga.

Rydberg: Det är väl därför den låter så bra, har sålt massor och fått bra recensioner både i fackpress och av nöjda användare på nätet!
Är skadeglädje den enda sanna glädjen tro…

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/12/02 :  18:41:29  Show Profile Send zip a Private Message
Jag minns tråden då prestandan diskuderades förra gången ...det var väl något med 25% dist vid full kraft i 16 htz eller nåt? Och detta är relvant eftersom...ahem...man ju så ofta spelar dessa toner vid full kraft!!

/Zip
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/02 :  18:59:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kolla impulssvaret, inget rätt i det! Dessutom, cd styrs ofta ut fullt!! Och det är ju inte så att hoppar från 0.1% till 25%, det är naturligvis klart hörbart långt tidigare.

Sen var ju frekvensgången högst tvivelaktig.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/12/02 :  20:37:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag undrar om inte vissa herrar pratar i "nattmössan"!

http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/1103tjoeb/index4.html

Såå dåligt mäter den inte, om den låter bra eller inte har jag ingen uppfattning om men det finns ju rätt många som menar att de låter bra.

De som dömer ut CD-spelare pga lite småfel i frekvensgång och distortionssiffror kanske skulle ta en till på vissa omhuldade modellers kantsvar vid 1kHz, det brukar inte vara vackert!!
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/02 :  21:17:53  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Voj, voj! Here we go again... Här kommer som på beställning några som vet hur en produkt låter efter att ha studerat en mätning i en tidning! Och som bara älskar att bevisa hur rätt de har och hur fel vi andra som använder öronen har... Suck!
Rydberg: Jag lyssnar faktiskt på det mesta utom "drum and base" och "electro"

Tackar Mats T för att du letade upp länken, jag höll just på och sökte... Här är iaf länken till hela recensionen: http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/1103tjoeb/
Som angånde mätningen konkluderar följande:
quote:
The AH! Njoe Tjoeb 4000's measured performance is generally good, with some areas of excellence. Only its unflat response and the presence of supply-related spuriae caused my eyebrows to rise.—John Atkinson


Här för övrigt en till (Dick Olsher), som har helt fel: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0104/tjoeb.htm

Och här är 129 användare, de flesta uppenbarligen mycket nöjda, som ger ett snitt på 4,81 av 5 möjliga... http://www.audioreview.com/PRD_125042_1586crx.aspx#reviews
Men de har förstås helt fel, eftersom de inte läst ett test i "High Fidility"

Mvh Sebastian

Edit: Nu kom allt med!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/12/02 21:23:27
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/02 :  23:35:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag sa inte att den lät dåligt utan att den hade tvivelaktiga tekniska prestanda.
quote:
Här kommer som på beställning några som vet hur en produkt låter efter att ha studerat en mätning i en tidning
Hur kan du ens tro att jag skulle tro nått så korkat?


Snörrät, ellerhur!!



I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/12/02 23:36:00
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/03 :  00:43:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Lite ljuddesign. Inget att yvas over men neutral.. Mnja

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/03 :  07:40:02  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Rydberg: Det du skrev först, före editering, kunde väl närmast tolkas som att den var dålig!
quote:
Njoe Tjoeb spelaren hade otroligt dålig prestanda
etc. Någon skrev ju nåt om att den möjligen lät hyfsat med viss sorts musik också, kanske inte var du då... HiFirockers iinlägg verkar ju dessutom ha "försvunnit"!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/03 :  08:47:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
SebastianG> Jag editerade nån sekund efter det att jag postade pga stavfel, inget i innehållet är ändrat. Dessutom vidhåller jag att prestandan är extremt tafflig för att vara en cdspelare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/12/03 :  09:45:35  Show Profile Send Rysk a Private Message
Åter till Greensleeves förfrågan:

Jag importerade den direkt från tillverkaren utan problem. Gjorde betalningen och fick spelaren ett par dagar senare med UPS.

Ta kontakt med:
DÉ HIFIWINKEL BV
Stratumsedijk 67h
5611 NC Eindhoven
The Netherlands
Tel +31 40 211 33 88
Fax +31 40 211 77 34

Imho har spelaren ett underbart sätt att återge musik.

NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/03 :  17:15:22  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Jag editerade nån sekund efter det att jag postade pga stavfel, inget i innehållet är ändrat

Rydberg: Då ber jag om ursäkt! Jag fick för mig att det var du som fällde yttrandet om att den eventuellt lät hyfsat med viss sorts musik... Tycker iaf att ett inlägg verkar ha försvunnit! Vilket även MatsTs svar tyder på, han tycker nämligen "att vissa herrar talar i nattmössan", pluralformen tyder ju på att det var två inlägg han syftade på... Nåväl självmoderation är väl helt i sin ordning! Vem det nu var som modererade sig själv???
Angående mätningen så tänker jag inte gå in i en diskussion med dig om hur graferna bör tolkas. Jag vet helt enkelt för lite om detta! Om och när jag läser tester med grafer brukar jag nöja mig med de slutsatser skribenten drar av mätningarna! Ungefär som när man låter en läkare tolka röntgenplåtarna, verkar något oklart så vänder jag mig kanske till en till "expert" för en "second opinion"
I detta fall skrev ju tidningen följande om mätningarna: "The AH! Njoe Tjoeb 4000's measured performance is generally good, with some areas of excellence. Only its unflat response and the presence of supply-related spuriae caused my eyebrows to rise."—John Atkinson
Vilket räcker för mig, speciellt som mina (och andras öron)säger mig att det låter j*****t bra! (Se ovan)
Men vad jag egentligen ville lyfta i tråden, var inte huruvida Tjoeben är en bra CD-spelare, utan det faktum att vi som gärna betalar en slant extra för att kunna handla av en butik i Svergie, kommer i kläm här!!! Sämre service och förmodligen sämre andrahands värde... (Hoppas dock naturligtvis att jag har fel på den punkten)
Jag har läst på Audio Concepts hemsida och pratat med Robert. Självklart får man förstår att en generalagent vill att ingångna avtal ska hållas, men jag tror personligen inte att alla automatiskt skulle handla direkt från fabriken... Jag skulle iaf fortsätta att handla lokalt, för att få "råd och dåd" samt service, även om det kostar mer!

Mvh Sebastian

Edit: särskrivning mm

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/12/03 22:23:18
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/03 :  22:48:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Man får läsa mellan raderna när Mr Atkinson skriver om sina mätningar. Jämför vad han sa om t.ex. Arcam CD33 så märker du säkert skillnaden

Att du är nöjd med spelare är ju trevligt, jag fråntar inte dig glädjen i det, man ska köpa det man är nöjd med och som får en att spisa plattor!! i mängd!!

Peace!

Ps byter man rören i utgångssteget blir det ett klart lyft, har sålt rör till ett par Njoe Tjoeb ägare Ds

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/03 :  23:18:33  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Ps byter man rören i utgångssteget blir det ett klart lyft, har sålt rör till ett par Njoe Tjoeb ägare Ds

Helt OK för mig Rydberg!
Jag kör med fabrikens rekommenderade uppgraderingsrör från Simens. (minns ej vad de heter just nu) Vilka andra passar bättre tycker du?

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/03 :  23:26:10  Show Profile Send Manga X a Private Message
Telefunken E88CC NOS från herr Rydberg rekommenderar jag!!!
Aldrig har Tjoeb'en spelat musiken så himmelskt bra!!!

Stark köprekommendation från min sida!!!

Bra att ni sluter fred boys!- Och JA det saknas inlägg i den här tråden!!!
Slutet gott allting gott!!!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/12/03 23:29:00
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/03 :  23:35:31  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Manga X: Vad var prislappen om man får fråga?

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/04 :  00:05:05  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag vet inte.
De var Robert vid Audio Concept som köpte de plus en drös med andra rör av Rydberg.

Troligtvis kostade de en slant men sett till ljudförbättringen var det säkert en klockren placering av pengarna!

Dra ett PM till Rydberg vetja...
han bits inte...
... så hårt...


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/12/04 :  19:37:46  Show Profile Send EAR a Private Message
Siemens gjorde helt okey rör på sin tid

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/12/04 :  20:33:51  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Här har det visst städats...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/05 :  00:43:32  Show Profile Send Manga X a Private Message
Mr Ekan:

Hur menar du?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000