HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dum fråga om delning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:07:51  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Hej allihop!

Jag har suttit och funderat en stund (vilket egentligen är helt meningslöst eftersom jag inte kan något om ämnet) och är nu redo att ställa frågan till er.

Om jag skulle välja att driva mina högtalare aktivt så är jag medveten om att jag kommer att ha ett delningsfilter innan slutstegen. Men...i ett delningsfilter finns det väl normalt komponenter som har till uppgift att korrigera eventuella fel i frekvensåtergivningen som inte är direkt relaterade till delningsfrekvensen. Skall dessa komponenter vara kvar i ett filter efter slutstegen, eller har jag helt missförstått allting?

Moderator på http://www.vinylengine.com/

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:12:25  Show Profile Send primere a Private Message
Som jag förstått det vill du köra dina högtalare aktivt (Filtret)
Då ska det inte sitta några filter efter! För då är det kaka på kaka du delar frekvenserna för att sedan dela dem en ggn till vilket är lite meningslöst *S*
Hoppas det gav dig rätt svar!

Finns inga dumma frågor bara dumma svar!
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:18:36  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag förstår att jag inte skall/behöver dela en gång till, så långt är jag med.

Men, är det inte i många fall så att man i ett "delnings"filter även har komponenter som reglerar/korrigerar frekvenssvaret även i andra delar av frekvensspektrat än vid delningsfrekvensen?

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:19:33  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag förstår vad du menar. Man kan i ett aktivt filter även korrigera för missar i frekvensgången. När jag kör med aktivt filter använder jag mig mellan slusteg och högtalare enbart ibland en stor konding för att skydda diskanten från DC. Man skulle eventuellt även lägga in en konjugatlänk här för att underlätta för förstärkaren.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:24:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du tänker kanske på baffelstegskompensation vilket många gånger byggs in i det passiva filtret? Dte behövs ju även i det aktiva filtret såvitt jag förstår.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/12/01 :  17:26:11  Show Profile Send mangs a Private Message
Yepp, det går att fixa på ett enkelt sätt genom aktiva filter, detta + notch filter och delay-kretsar är ganska enkelt att få till. Ett yips kan vara att kolla in denna sida:
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#7
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000