HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snälla hjälp mig! .....hifi och möblering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

unclezoid
Member

64 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:41:01  Show Profile Send unclezoid a Private Message
ok. har alltid möblerat efter stereon och ljudet, men har nu tröttnat och vill endast ha ett "snyggt" hem. Har möblerat om och högtalarna hamnar mellan en dörröppning (inte bästa stället tänker ni, och jag vet!!). Men nu är det som det är. Är nöjd med ljudet MEN basen kommer inte till sin rätt alls, så som den gjorde förrut. saknas både djup och snärt.....den är inte lika tung längre kan man säga. Vad kan jag göra beträffande möblering. Efter ett par år i "branchen" har jag upplevt att möblering är A och O. Kan jag köpa något krimskrams och låta det hänga i dörröppningen, för att täta den?? Tyg? ger det någon effekt? Äggkartonger på väggen bakom högtalarna, är det bra? Är tacksam för alla tips. Beträffande basen är det väl väggen bakom högtalarna som är "viktigast", eller hur? Alla tips är välkomna. Tack på förhand

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/29 :  22:10:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tyvärr är det oftast så att något måste ge vika mellan utseende/praktiskt och ljudkvalitet. Prioriterar man det ena faller oftast det andra. Jag har några tips i "kokboken" + den länk som finns där men annars är det nog inte så mycket att göra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/11/29 :  22:26:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Botanisera lite på medlemmarnas system där lär du hitta både estetiska och välljudande lösningar, det är bara att stjäla alla ideer som man tycker om.
Äggkartonger? Knappast varken effektivt eller särskillt snyggt.
Bygga egna diffussorer, köpa färdiga, eller bara använda fantasin.

ACUSTIC ART BY IKEA,ADAGIO & HUMBROL hobbyspray nr 27

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2004/11/29 22:27:47
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/30 :  00:13:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rätt Adagio: Det finns mycket på DIY-varuhuset som kan användas till andra saker än det är till för, från början.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2004/11/30 :  07:46:58  Show Profile Send Dwegan a Private Message
vad är det där för filurer i mitten?. vad är dom gjorda av, gör dom sitt jobb?:)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/11/30 :  09:14:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är riktiga "filurer" som knappast inverkar nämnvärt på akustiken, bätttre än en kal vägg eller några tavlor i alla fall.
De är i första hand estetiska men de sprider ju både i horisontalplan och diagonalt, problemet är att de har för lite inbördes djup och endast verkar i den översta diskanten. Jag skulle köpt tex goldenhorn light men ville prova med något billigare så länge.
Detta kostade 39 kr för 3 på IKEA och fanns endast i högblank vit, så fram med en mer passande färg. Den matta finnishen ger ett mjukare intryck där skuggorna lever, den högblanka leker med ljusets reflexer på ett annat sätt, men vitt... nja inte hos mig.
Har lite ideer om hur jag kan utnyttja dessa på ett mer riktigt sätt tex sätta 5cm tjocka MDFplattor bakom hälften av dom (varannan) och på så sätt sänka arbetsområdet, problemet är att man skulle ha flera djup för att uppnå en riktig effekt, så jag vet inte om jag orkar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/30 :  09:41:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är nog bara en stängd dörr som hjälper dig i det här fallet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/30 :  11:23:21  Show Profile Send edison a Private Message
Hur står ett par högtalare som står "mellan en dörröppning"...?
Menar du att du har en dörr mellan högtalarna eller...?

Basen slinker ut genom dörröppningen just det är nog inget annat att räkna med...om du inte stänger dören då.
I övrigt är det som redan sagts, mycket finns att prova för att sprida eller absorbera ljudet beroende på vad som evt strular.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/11/30 :  15:58:17  Show Profile Send Conan a Private Message
Om du har problem specifikt i basen tror jag du ska tänka på följande:

1. Dörröppningen "tätar" man nog bäst med en dörr. Ett draperi eller liknande kan visserligen ha positiva effekter men i basen stoppar de nog inte för mycket.

2. Du kan troligen förbättra basåtergivningen genom att flytta din lyssningsplats till en lokal "resonans" i enegrikurvan. Gå runt i rummet och lyssna om det finns någon plats där du tycker basåtergivningen är acceptabel.

3. Du kan också förbättra basåtergivningen genom att flytta dina högtalare närmare bakväggen. Med lagom dämpning på väggen borde du kunna flytta högtalarna nästan dikt an mot väggen utan att mellanregister & diskant blir lidande av tidiga reflexer.

Kombinera sedan punkterna 2 & 3 ovan, eller...

4. Hjälper inget av ovanstående återstår nog bara att börja fundera på att lägga till en (eller helst flera) aktiv subwoofer - eventuellt med rumsanpassningsmöjlighet - till din anläggning. Då kan du placera dina sidohögtalare för maximal återgivning av högre frekvenser samt för en bra boendemiljö, samtidigt som subwoofern kan placeras för bästa basåtergivning utan att bli skrymmande i rummet.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000