HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd av förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alikzus
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:17:45  Show Profile Send Alikzus a Private Message
Tänkte uppgradera min anläggning och jag tänkte börja med förstärkaren. För att sen följa upp med CD-spelare och högtalare då tillfälle ges.

Har kollat på följande (märk väl, inte provlyssnat, än ;))...
Cambridge Azur 640
Harman/Kardon HK 675
NAD C352
Denon PMA-1055
...och skulle uppskatta lite råd och kommentarer. Budget runt 5kkr max.

Cambridge:n tilltalar mig med filosofin (enkelt), utseendet och prislappen.
HK:n tilltalar mig med strömstyrkan, prislappen och delvis utseendet.
NAD:en tilltalar mig med dess teknik, effekt och att det är ett märke jag har hört mycket gott om.
Denon:en tilltalar mig med dubbla transformatorer och utseendet.

Tilläggas bör kanske att jag lyssnar på mycket blandad musik men tyndgpunkten ligger på metal.

Tack i förhand!
\\Joel



Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:22:20  Show Profile Send Jazz a Private Message
Skulle rekomendera att försöka hitta en beg hk670!
Samma stärkare som 675 men färgkombinationen har utgått.
Såg att det var en till salu på det här forumet tror han ville ha 2700 för den.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:28:29  Show Profile Send Jazz a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34858
hittade annonsen...

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:41:54  Show Profile Send knoxville a Private Message
Köp en beg Nad C350 precis som jag gjorde! Föregångaren till 352:an och ruggigt bra. Tror t.o.m att den lämnar lite mer i dynamiskt effekt än efterträdaren.

Finns en på hifimagasinet för 2000kr. Väldigt prisvärt!!

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13550

/Knox

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:48:39  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Köp en begagnad Cyrus 2:a för runt 2000kr. Mycket spelglädje!

Cyrus 2:a med PSX power supply...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2627

Annars finns det lite blandat intressant NAD C370 kanske?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13565

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Alikzus
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/11/29 :  21:56:49  Show Profile Send Alikzus a Private Message
Har faktiskt inte kollat på beg. marknaden. Ska nog börja med det känns det som.

Jazz: Hittade den själv innan. Sökte runt lite innan jag skrev mitt inlägg.

knoxville: Skulle ju kunna vara ett alternativ.

yahriel: Cyrus är inget jag känner till, får kollas upp imorgon. C370 kändes väldigt intressant, mycket kraft och bra pris.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/29 :  23:16:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
C370 kändes väldigt intressant, mycket kraft och bra pris
Smart val tycker jag, då har du en effekt stark stärkare som gör valet av högtalare betydligt mindre känsligt.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/11/29 :  23:29:15  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Tycker inte du skall köpa HK 670. Tycker personligen att byggkvaliten lämnar mycket att önska........ Hade en HK 670 i ett år. Bytte/uppgraderade och har aldrig ångrat mig.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/30 :  11:41:41  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Av de du nämner har jag bara lyssnat till Cambridge och HK. I mitt tycke så var Cambridge-stärkaren lite för "tunn" i ljudet och HK:n ska nog inte kombineras med alltför "ljusa" högtalare om man säger så. Kraftfull-javisst, men brister vad gäller finess tycker jag.

Mitt förslag i klassen är Rega Brio för cirka 4k eller ännu bättre en beggad Rega Mira.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/30 :  12:29:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Kan du tänka dig begagnat och kanske till och med sträcka dig en smula över 5000 så tycker jag nog att du kan hitta roligare än NAD. Kolla runt bland annonserna på Hifmagasinet!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  12:42:35  Show Profile Send Harman a Private Message
The Leafs, Man får inte mycket finess för dessa pengar... Men jag håller med inga ljusa högtalare till HKn. Rotel kan vara ett bra förslag att titta lite närmre på...


Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/11/30 :  12:46:08  Show Profile Send daja a Private Message
Vad sägs om dom här :)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13724

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/30 :  13:02:16  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Harman: Njaaaooaooaooo, tycker man kan få en viss finess i alla fall för 5k. Men det är som vanligt bara min åsikt. Har själv en Rega Mira för 8k i nypris och den går kanske att finna beggad för runt 4-5k. Med den stärkaren tycker jag det går att finna finess.

Jag tyckte bara att HK:n nästan helt saknade finess och jag måste i ärlighetens namn undra lite stilla för mig själv hur den kan vara en sådan extrem storsäljare. Men den är/var ju hypad av H&M och i en demo i en butik kan den säkert imponera till en början. Men inget för mig. Men så var det ju åter detta med den delade smaken liksom baken eller hur det nu var

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  13:26:20  Show Profile Send Harman a Private Message
The Leafs,
Jag tror att du har rätt, det har mycket med smak att göra. Jag är mycket nöjd med min HK 670, det handlar nog oxå om hur man kombinerar...men smaken är alltid viktig...
Jag föredrar någon ljus/klart ljud framför mörkt/gosigt...
Tror desutom att ordet finess betyder olika saker för olika människor när det gäller ljud.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/30 :  13:54:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Acurusarna känner jag inte till överhuvudtaget faktiskt... Men det finns säkert andra som vet något?

Harman, ja Rotel tror jag inte är en dum idé i den prisklassen. Blev klart impad av RA-02 (kostar väl 5000 ny?) vid provlyssning, mycket bättre än 980-kombon som jag hade en gång i tiden, trots lägre effekt. Dessutom har den en byggkvalitet som är ett rejält snäpp över NAD och Cambridge.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  14:05:01  Show Profile Send Harman a Private Message
Precis den roteln jag tänkte på Blue den kom ju oxå som för/slut stegskombi men blir då lite dyrare men prefekt som startplanka för framtida uppgraderingar.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/30 :  14:25:58  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Harman: Jo där skiljer vi oss åt. Jag har genom åren blivit smått allergisk mot alltför "ljust" ljud. Vilka högtalare driver du med din HK? (Hmmm känns som om man lånar tråden lite )

Finess....kan vara svårt att definiera, men det jag hade mot HK:n när jag lyssnade till den var att den hade svårt att separera olika instrument eller sångare i ljudbilden. Jag är inte alls nån perspektivnisse eller så, men det var en detalj jag reagerade på.

Dock har ju HK:n en stor fördel gentemot min Rega Mira (och många andra stärkare) Den är ju tydligen ruggigt strömstark och lär driva det mesta. Den är ju dessutom väldigt snygg...


"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/30 :  15:26:14  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag säger det än en gång. Ta en titt på en Cyrus 2:a... den är inte mycket att titta på men den spelar väldigt bra! Trotts sina blygsamma 33W så har jag inte haft några problem att driva mina ProAc kloner. Gillar du Rega så tror jag du kommer att gilla Cyrus också. Dessutom får du ett phono-steg som heter duga!

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:35:26  Show Profile Send Harman a Private Message
OT)
The Leafs jag driver Infinity A50 med två 8 tums baselement, finns absolut bättre högtalare men jag ville ha en högtalare som klarade av höga ljudvolymer och gav ett stort ljud med en hyfsat snabb bas. Vilken CD spelare använde du till HK670n?
Sorry att vi är av topic lite men vi diskuterar brister/fördelar hos ett av alternativen...

Alla komponenter i min nuvarande anläggning kommer att bytas ut, jag är hyfsat nöjd med ljudet men ju mer man lyssnar och tänker på ljudåtergivning desto viktigare blir saker som lite mer upplösning, mer transparent, neutralare ljud etc...hjälp jag är fast i audiofilträsket...


Mvh Dan

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Alikzus
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/12/03 :  18:09:15  Show Profile Send Alikzus a Private Message
Tackar för alla kommentarer. Ska kolla runt lite, så får vi se vad det blir!

\\Joel [Alikzus]
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/12/03 :  23:55:45  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Hur ser anläggningen ut i övrigt? Det finns mycket pengar spara om det skulle vara så att du inte behöver byta någon del.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000