HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalre i 50 000:- klassen??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2004/11/28 :  17:25:44  Show Profile Send Dwegan a Private Message
Hallå...Hade tänkt lämna min quad/gradient combo för att kanske uppgradera mig lite och har tittat på dom "nya" quad 989 och tycker dom verkar mycket intressant. Men jag kan nog erkänna att jag är lite insnöad på quad högtalare så tänkte fråga er om råd på elternativ i 50k klassen....beggade högtalare är också intressant...P.S högtalarne behöver inte kunna spela sjukt högt.....quad nivåer har räckt till mig förr och lär göra det i framtiden också ...så gammal är jag inte:)

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/11/28 :  17:44:54  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Dwegan> kan rekomendera Phonar Credo S 100, kostar ca 55.000:-, bor du i närheten (10 mil) av Göteborg kan du låna hem ett par för "provlyssning"! För teknisk spec. se min hemsida under "nyheter"! Du får gärna PM´a.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/11/28 17:45:10
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/11/28 :  18:33:57  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena. Såg en annons på revel ultima gem för 40 tkr här på forumet. Jag har bara lyssnat på dem på mässa men tyckte det lät väldigt bra.
Jag har själv Totem mani 2 som jag är kanon-nöjd med, signature varianten kostar ca 5tkr mer men är helt klart värt det.
mvh krelle.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/28 :  18:43:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror det kan vara svårt att hitta något som har någotsånär liknande karaktär och som är bättre. Gradient´s egna naturligtvis men även Magnepan (kräver STORA slusteg), Martin Logan etc finns ju men jag betvivlar att det blir bättre. Annorlunda, javisst men det blir nog större förbättring med att fixa rummet eller drivelektroniken om det inte är på topp.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/11/28 :  18:48:13  Show Profile Send PeterL a Private Message
Ino Audio Pi60s

PeterL
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2004/11/28 :  18:48:41  Show Profile Send Bland a Private Message
Det bästa du kan köpa för 50 är quad. Om det kommer låta mycket bättre än det du redan har, vet jag inte? Jag har svårt att tänka mig något system vara mer prisvärt än Quad 988/989, 909 och CD-P. Allt detta för ca 65 (988) eller 80 (989). Det är faktiskt ett enormt bra system. Det enda man inte kan göra är att spela högt och bastung musik. Men gillar man jazz,akustisk,konstmusik mm... Då gör man ett klipp!

Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/11/28 :  19:05:51  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Amphion, B&W, Revel. Snell kanske har något i prisklassen? Dom byter ju modeller i tid och otid...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/11/28 :  19:33:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
Alla gillar inte ljudet från Quads elektrostater men om man gör det finns inget att byta till. ESL-989 kan vara ett alternativ till ESL-63/SW-63 eftersom det är lite lättare att installera men om det är bättre kan man nog diskutera. ESL-988 och ESL-989 har ett par förbättringar inbyggda jämfört med ESL-63 som man rätt enkelt kan fixa själv. Att det låter något bättre om de nya beror främst på bättre (mer genomsläppligt) galler och en mjukklippningskrets som inte går in för tidigt.

Att det finns många som verkligen uppskattar ljudet hos Quads elektrostater vet jag eftersom väldigt många kontaktat mig. Även vissa HiFi-tidningar är relativt (!) positiva.

http://www.stereophile.com/features/1203poty/index1.html
http://www.stereophile.com/features/1203poty/index8.html
http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/720/index.html

Utöver det som skrivs ovan kan man väl nämna att ESL-57 utsetts till förra årtusendets HiFi-produkt av HiFi News.

Besök några butiker och lyssna på andra alternativ, det är nog enda sättet att ta reda på om det finns alternativ i din smak.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/28 :  22:26:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Vad jag vet så säljs inte Snell längre i Sverige

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/28 :  22:31:00  Show Profile Send Harman a Private Message
Martin Logan, JM lab, B&W och QRS kan ha vettiga modeller i denna prisklass.
Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/28 :  22:43:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Dwegan!
I den prisklassen finns det massor av godis ifrån en massa tillverkare, bla dessa. Dynaudio,Sonus Faber,Bc Acoustique,Amphion, Audiovector,B&W,Dali,QRS,Revel,Von Schweikert,Usher,JMLab.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/28 :  22:46:38  Show Profile Send Harman a Private Message
Just det....jag glömde ju Von Schweikert, sonus faber och Revel som är toppen alternativ...bra FBK...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/11/28 :  22:54:02  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Bc-Acoustique Act A4 är en höjdarhögtalare för de pengarna men kanske inte passar så bra om man är förtjust i elektrostatare?

Musiclover!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/28 :  23:17:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Läste en recension av Spendor S8e i Hifi News för ett tag sedan där dessa högtalare intressant nog jämfördes med just Quad 989. Ian Harris tyckte att Spendor överträffade 989 på en del punkter, trots att Quadarna verkar vara lite av hans husgudar.

"The Spendors performed the most amazing disappearing act I have ever heard from any speaker, Quad 989 included. Images simply refused to attach themselves to the vicinity of the cabinet".

Slutsatsen: "Whether you are moving up from sub-£1000 components or looking for a medium-sized-room-friendly partner for exotic electronics, you'd be crazy to overlook them".

Prismässigt vore det ju en nedgradering (ligger väl strax under 30 kkr i Sverige), men ja, kankse kan vara intressant att kolla in!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/29 :  00:24:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Gillar du Quads elektrostater finns ingen anledning att byta till Sonus Faber eller Revel. Det ar ett helt annat sound.
Gar ju inte att jamfora transparensen hos Quad med vanliga 3 vags golvhogtalare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/29 :  00:44:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Brumel!
Det skadar aldrig att lyssna på allt möjligt, chansen att man verkligen valde rätt till slut ökar då

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/11/29 00:45:03
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2004/11/29 :  06:45:40  Show Profile Send andreas s a Private Message
Dom säljer ut B&W Nautilus 802 (demoex) på hifiklubben Flemingsgatatan i Stockholm för 55k.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000