HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Optimering ab högtalare Lämplig CD-Skiva??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/11/27 :  23:57:51  Show Profile Send Fimax a Private Message
har ngn tips på CD-skivor som är bra att använda när man försöker optimera högtalarna? Jag har upptäckt att olika skivor ger olika "avstämningar", med en CD tycker jag att det är för mycket diskant, en annan lite för dov bas osv.

Ett annat problem är att man är väldigt "inlyssnad" på de gamla högtalarna, och de tenderar till att bli referensen. Hur ska man veta hur det SKA låta??

/filip




f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/28 :  01:15:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det bästa är nog att lyssna på lite olika skivor, helst sådana som man har provat på lite olika anläggninar. Att enbart lyssna till en skiva är nog inte så bra eftersom risken då är ganska stor att man "optimerar" högtalaren för enbart den.

Det går aldrig att veta hur en inspelning "ska" låta, enda undantaget är möjligtvis en "riktig" stereoinspelning med ett instrument och två mikrofoner (det är väl dock ganska sällsynt eftersom det är svårt att få bra) där man väl i princip borde kunna ha live-ljudet som referens (om man råkade befinna sig i inspelningslokalen vill säga).
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/11/28 :  01:41:29  Show Profile Send esl a Private Message
Lite tips... skivor från Opus 3 är bra så till vida att de är inspelade i naturliga miljöer och de är inte heller komprimerade.

Använd många aolika inspelningar och lyssna på applåder!
Applåder har du hört tusen gånger och du vet precis hur dom skall klinga ut i lokalen (lärde mig detta för 20 år sedan av bröderna på Radolagret i göteborg).
Det skall inte låta som om du steker fläsk i en stepanna.

Lyssna på röster, ett mycket bra hjälpmedel för att höra färgningar.
Vill du vara riktigt avancerad så spelar du in (minidisk duger) någon du känner, bränner ner på en skiva och lyssnar efter färgningar.

/esl


Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/28 :  02:22:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
OT-OT-OT-OT-OT-OT-OT-OT

Gubbarna på Radiolagret är inte att leka med, varenda gång jag varit där så har jag fått en tvåtimmarslektion i ljudåtergivning. Mycket grejer i stil med "applådtestet", enkla och förnuftiga knep. Definitivt en av mina absoluta favoritaffärer, alla kategorier.

Ganska rolig grej hände senast jag var där, förresten!
Under en lyssningssession i det största demorummet spelades en Opus3-skiva i fint skick på en helt ny och fräsch Naim CD uppställd med spikes på den grövsta modellen diabas-sten, som dom säljer och förespråkar. Högtalarna var svenska av okänt märke, små golvare med 5,25" bas (Öhman-konstruktion?). Vred man på volymen till strax högre än man normalt lyssnar, så började cd:n att hoppa hejvilt...
Det fanns iofs duktigt med dynamik både i anläggningen och på skivan, men något mer prat om hur fantastiskt det är med diabas-sten, blev det inte den dagen!

OT-OT-OT-OT-OT-OT-OT-OT

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000