HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Katt och hifi, funkar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/25 :  23:31:28  Show Profile Send hal a Private Message
En bild på vår lille hifi-katt Vincent.
(namnet har han fått från cd-spelaren, till skillnad från spelaren går han dock inte att pausa...)
Kommer ibland in i maniska perioder (ni som haft kattunge vet vad jag menar)med ruscher, anfall, omgruppering, nytt anfall, hopp, klättring mm.
Det bästa tips jag kan ge (har haft katt i många år)en nybliven kattägare är att utrusta sig med en blom-spruta.
Vill man inte att han exempelvis skall hoppa upp på borden så är det bara att sikta och skjuta. Dom lär sig snabbt. Efter ett tag räcker det att bara visa blomsprutan så sticker dom och gömmer sig.


Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/11/25 23:32:24
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/25 :  23:42:28  Show Profile Send FBK a Private Message
hal!
Vincent, fint namn, på fin katt. Otroligt gullig

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/26 :  00:07:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här har vi mina finfina små kissemissar. Hög ljudvolym har dom inga bekymmer med, dom sover bara vidare, den i mitten vill gärna sova i sweetspot. Klösa orkar dom inte heller göra.



En klassisk tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=23097

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/11/26 :  01:04:38  Show Profile Send daja a Private Message
Här är min lilla kisse. Charlie heter han. Det här är ett av hans många favoritställen att snusa lite på å det ser alltid lika bekvämt ut.


99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/11/26 :  01:10:51  Show Profile Send daja a Private Message
Va bara tvungen att dela med mig lite mer...


99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/26 :  01:29:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Söta bilder.
Nej djur verkar inte bry sig om reproducerat ljud i någon högre omfattning, däremot ett ljud utifrån trappan aj aj...
Hur de gör för att sortera och koppla bort för dem oväsentliga ljud begriper jag inte men jag tror inte att det är några problem för katten.
Däremot kan ju understimulerade djur få för sig att leka med fel saker, då gäller det att ge dem något intressant att pyssla med istället.

Bravo
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/11/26 :  02:36:06  Show Profile
Integrera katterna i anläggningen. Slipper ni köpa såna dämpande råttor







För övrigt rör dom inte något förutom klöspelaren.... och tapeten i hallen hehe... men jag får skylle mig själv med strukturtapet

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/11/26 02:59:41
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/11/26 :  07:13:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Skaffa en kramvänlig orm istället, den hårar inte ned heller...


Väldigt vettigt sagt !!

För att jämna upp balansen bland bilderna...............


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/26 :  07:17:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Martin.M: Ja det ger verkligen kontrast mot de vibrationsdämpande mössen Och betydligt snyggare dessutom!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/11/26 07:17:16
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/26 :  07:23:37  Show Profile Send hal a Private Message
Otroligt söt kisse, Daja
Visade bilden för min fru nu på morgonen och hon sa direkt;
"Det är ju charlie chaplin !"
Då först förstod jag varför han hette Charlie.
En katt med mustach

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/11/26 07:24:25
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/11/26 :  08:26:54  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Tänkte oxå lägga in mina erfarenheter med katter. Har för mig att ljudnivån är inte så farlig för katter det är mer plötsliga ljud som dom reagerar på så spelar man mycket högt och det kommer plötsligt ljud så gillar nog inte katten det

Sedan vad det gäller klösning e det nog mycket katt till katt. Våra e rätt hemska så jag fick sälja av mina grejor eftersom jag tyckte det var lite dyra kattleksaker Klöste i fronttyget, hoppade upp så högtalarna välte och käkade på högtalarkablarna. Men som sagt det e nog katt till katt.

Men att skaffa ett klösträd och mycket leksaker e nog ingen dum idé och hjälper! Vatten hjälper inte på våra katter samt fy-spray funkar en dag, nästa dag är de där man sprayat!

Men sen som tex. FBK mf säger, de ger så sjukt mycket och har sådana olika och härliga (för det mesta) personligheter.

Själv har jag "förhandlat" mig till ett litet rum som jag tänkte skaffa mig en liten 2-kanals anläggning som jag får ha ifred för säkerhets skull!

Ha det...

Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/11/26 :  08:48:38  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har två katter, en hund, en liten son och 15 kaniner
(dock inte inomhus...) och har inte haft ett enda problem
med dem. Ljudvolym verkar inte påverkar dem överhuvudtaget,
sonen borträknat. Katterna är ute mycket och har en
klösbräda inomhus. Dock har jag sett viss tendens till
intresse vid subben när Infected Mushrooms spelas. Subben
har ännu inget fronttyg.

Så du kan lugnt skaffa katter och andra otyg!




mvh Stice...
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/11/26 :  11:17:34  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Johan: Det var ingen liten orm inte . Jag förstår att du inte har katter (och gissningsvis inte små barn heller) då dessa lätt skulle kunna bli till lunch.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/26 :  11:41:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett annat klart underskattat problem är att katterna går och gnider sig mot högtalarkablarna som då laddas upp med statisk elektricitet, vilket kraftigt försämrar överföringsprestanda.
Vad hjälper det med att föra på ECO antistatvätska när katterna hela tiden saboterar.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/11/26 :  11:42:09  Show Profile Send plind a Private Message

"Du får väl ta och fråga Plind om det fungerar med HIFI och katter..."Det funkar faktiskt bra hos mig, de nöjer sig med att klösa på mina klöspelare. För att undvika att de hoppar upp på stativarna så brukar jag ställa något på dom som hindrar oönskade upphopp







Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/26 :  11:53:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Från HIFI till CATFI!

Bravo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/11/26 :  13:44:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag förstår att du inte har katter


Katter är för klena för han , kultingar är vad som står på hans mený.

Men även jag har haft katt , men jag brukar förneka det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:42:46  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Men även jag har haft katt , men jag brukar förneka det

Det kan jag förstå, den försvann ju spårlöst. Sista gången den sågs var den på väg mot terrariet...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:44:03  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Läste om ngn som tipsade att man skulle lägga dubbelhäftande tejp uppe på högtalarna om katten hade en benägenhet att hoppa upp på dom. Katter gillar nog inte att bli kletig under tassarna så de lär nog sig snabbt att inte hoppa upp. Självklart bör man ha ngt mellan själva högtalaren och tejp för att inte få en kladdig yta på fanéren...
Go to Top of Page

Olof Gråhamn
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/11/26 :  22:14:28  Show Profile Send Olof Gråhamn a Private Message
Hmm... Det är en klurig fråga du ställer, åtminstone den som handlar om kattens inställning till musik.

Jag har själv aldrig haft katt men hade i många år en chinchilla (som en grå ekorre med kanintendenser) tillsammans med syrran. Den fick utstå all tänkbar musik på ganska väl tilltagen volym emellanåt eftersom buren samsades om utrymmet med ett par enkla men förvånansvärt kapabla högtalare.

Faktum är att Ture, som han heter, verkade klara volymen rätt bra. Det gick ju inte direkt att fråga, men han var till synes oberörd av högt ljud. Vad han däremot var känslig för var vibrationer. Det räckte med att tyst, tyst plocka några toner på en akustisk gitarr och han blev som tokig.

Jag skulle råda dig att undvika för kraftiga basgångar, som ger upphov till vibrationer. Att skippa det allra högsta volymen bör du också göra, eftersom de små djuren har en betydligt bättre hörsel och därför troligen tar skada lättare.

För övrigt följde Ture med syrran när hon flyttade, han lever än och är 10 år gammal. Om han har bestående men av musiken är svårt att säga.

Med nöje, Eder Olof
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/27 :  00:25:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Läste om ngn som tipsade att man skulle lägga dubbelhäftande tejp uppe på högtalarna om katten hade en benägenhet att hoppa upp på dom. Katter gillar nog inte att bli kletig under tassarna så de lär nog sig snabbt att inte hoppa upp. Självklart bör man ha ngt mellan själva högtalaren och tejp för att inte få en kladdig yta på fanéren...

Det funkar. En av mina katter envisades med att hoppa upp på akvariet och dricka där. Lade då ett pappersark med dubbelhäftande tejp där. När Laban hoppade upp så fastnade tassarna och han sprang i rasande fart därifrån med papperet på släp, fastklibbat vid en av tassarna. Så var det slut med akvariedrickandet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/11/27 :  11:52:01  Show Profile Send plind a Private Message
Din sadist, missunnar du katten en naturupplevelse i samband med vätskeintaget
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/11/27 :  12:13:19  Show Profile Send haffe a Private Message
Hal, blomspruta + kattunge är ett rätt bra sätt att försöka skaffa sig en traumatiserad vuxenkatt.
Förövrigt finns det dock en hel del saker man kan göra med katter. Är det en innekatt, avkloa den, eller sätt kirurgtejp på klorna. Ska den vara ute/innekatt, så finns det gott om sprejer man kan köpa för att doftmarkera där katten inte ska vara.
Till sist, är det någon som kommer ihåg katten frasse, som inte ville framträda här på forumet?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/27 :  14:28:55  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Hal, blomspruta + kattunge är ett rätt bra sätt att försöka skaffa sig en traumatiserad vuxenkatt.


Nej, där har du fel. Har haft många katter, och ingen har varit traumatiserad hittills.
Däremot skulle jag aldrig komma på tanken ens att avkloa eller sätta tejp på dem
Att klösa är väldigt viktigt för en katt både fysiskt och mentalt, därför gäller det att man ger den möjligheter att klösa på "legala" ställen.
Fast har man en i grunden instabil (labil), osäker, sönder-avlad (vilket många raskatter är, tyvärr)katt får man ju självklart ta hänsyn till det.
Sedan är det förvisso så att allt har med balans och förnuft att göra. Man skall ju inte föra krig mot katten .
Som med allt annat i livet, sunt förnuft gäller.
Frasse kommer jag ihåg, var det inte han som kröp in genom en bas-port .

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/11/27 14:30:07
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/11/27 :  14:39:40  Show Profile Send haffe a Private Message
Jo, det är nog en bättre formulering. Allting med måtta.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000