HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Saxofonmusik, behöver lite tips :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/11/25 :  14:25:23  Show Profile Send subside a Private Message
Nån som känner till någon saxofon-musik som dom kan tipsa om? Alltså musik med nästan bara saxofon?

Känner själv inte till några, men varje gång jag hör en saxofon i nån film på tv eller liknande så blir jag helt trollbunden...

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/11/25 :  15:24:58  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag vet inte riktigt vad du menar, om det är en saxofonorkester du är ute efter eller? Annars så är ju "A love supreme" av John Coltrane en av de bästa plattorna som någonsin gjorts men på skivan är det trummor, piano och ståbas förutom saxofonen.

På 80-talet gavs det ut nån skiva med en galen saxofonorkester som om jag inte minns fel hette Position Alpha. Det var dock ganska krävande musik.
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:34:13  Show Profile Send subside a Private Message
nja, inte en saxofonorkester, utan helst bara en saxofon... det kanske inte görs musik med bara en saxofon? förutom till just filmer och sånt?

tackar för tipset om john coltrane, ska genast kolla upp honom.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:34:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Johan Stengård heter en svensk saxofonist som spelat in ettgäng del skivor - covers

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:06:20  Show Profile Send bliss a Private Message
Kenny G, saxofonmusikens egen Michael Bolton, har spelat in mängder av just saxofonmusik. Ganska soft och smörigt, men funkar i vissa fall. Detta är en artist som folk antingen älskar eller hatar, oavsett om de faktiskt hört honom eller ej, men faktum är att han säljer kopiösa mängder skivor :D www.kennyg.com

Edit: La till länk

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2004/11/25 17:07:00
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/11/25 :  18:34:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Jan Garbareck slår jag ett slag för. Lite jazz lite folk lite new age =mycket bra! ECM är skivbolaget och då är det kvalitet på ljudet, Visible World är en god start.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2004/11/25 :  19:41:05  Show Profile Send Figge a Private Message
Kullhammar!!!!!!!!!!!!!!
www.moserobie.com

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/11/25 :  20:40:26  Show Profile Send MikaF a Private Message
Jag skulle vilja rekommendera skivan "Kaananmaa" med Jukka Perkko och Virtuosi di Kuhmo. Fick skivan av Tuomas Huttunen som spelar både i Vurtuosi di kuhmo (husbandet på den årliga kammarmusikfestivalen i Kuhmo) och Helsingfors Filharmonikerna. Skivan låg på
finska topplistan före många kända popskivor vilket är ovanligt för en klassisk skiva.
Den är doch lite jazzig och lättlyssnad och Jukka Perkkos instrument är saxofon så det finns i alla låtar. Utmärkt ljudkvalitet dessutom.
Helt instrumental så inget gurglande på finska el ngt annat språk :-)

MVH/Mikael

Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2004/11/28 08:28:56
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/11/26 :  19:14:14  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Några bra saxofonister som kan nämnas är Ernie Watts och Tom Scott från LA Express.
Mvh
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/26 :  19:25:56  Show Profile Send x2000 a Private Message
sonny rollins - saxophone colossus
inspelad 22 juni 1956
eller i princip vad som helst med
john coltrane
jonas kullhammar
jakie mclean
charlie parker

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2004/11/26 :  23:01:19  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Candy Dulfer
(Världens vackraste saxofonist) Hennes musik innehåller en del andra instrument också men saxen är huvudinstrumentet.

Nämnda Johan Stengård är riktigt duktig också.

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/11/27 :  18:54:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Coltrane tycker jag är ett dåligt förstaval om man inte har några "saxofon"-skivor. En hel del av hans jazz är i fusionstil och det är knappast mainstream. Om du vill höra olika jazzsaxofonister kan du köpa skivan Sax Jazz i Simply Jazz-serien (EMI gold). Där finns spår med bl a Coleman Hawkins, Lester Young, Charlie Parker, John Coltrane och Cannonball Adderley. Alla tillhör den översta eliten.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2004/11/27 :  22:45:28  Show Profile Send berglund a Private Message
Leta efter skivor med Jonas Knutsson. Lyssnade på honom live i veckan och det var underbart saxofonspel.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/11/28 :  11:20:56  Show Profile Send sisko a Private Message
Aton: Jag tycker att du kom med ett vaäldigt bra tips men jag hakar upp mig på att du skriver "fusionstil"? Fusion som genre fanns väl inte förrän efter Coltranes död och mig veterligen inbegriper det en sammansmältning av jazz och rock eller jazz i rockens kläder om man så vill, vilket är långt från Coltranes uttryck.

Om man inte gillar hans modala improvisationer som finns på A love supreme så finns alltid skivor som Lush life och Ballads som är utryck för en mer traditionell stil. Det finns 12 streamade låtar som bra visar John Coltranes bredd på www.johncoltrane.com
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/11/28 :  21:50:43  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag tolkar det som att du vill ha solo-skivor med saxofon eller i varje fall musik där saxofonen är det helt dominerande instrumentet. Ett antal solo-skivor med saxofon finns förstås men ingen av dem som jag har är så särskilt lätta att hitta.

Det bästa tips jag kan komma med är nog 4CD-boxen "Bird at Birdland" med Charlie Parker. Den säljs på Ginza för 99 kr vilket är ett superfynd. Den innehåller mer än sax men de övriga delarna är en bit i bakgrunden. Det finns mao stora möjligheter att gotta sig åt just sax-solona som är bland det bästa som spelats in i den vägen. Inspelningarna är delvis en aning primitiva men sax-solona finns alltid med på framträdande plats. De bitar som inte alltid hörs så framträdande är kompet. Den här boxen är hur bra som helst.
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/11/29 :  13:03:19  Show Profile Send subside a Private Message
Oj, blir mycket skivor att plöja igenom, tackar så mycket för tipsen! Blir till att beställa lite skivor i veckan :) Tråkigt för familjen som lär få lida julklappsbrist i år :) hehe, needåå...
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:51:24  Show Profile Send eliot a Private Message
Varför nämner ingen den störste av dom alla: Stan Getz, tenorsaxofon.
- Jag rekommenderar två av mina älsklingsskivor: The Stan Getz Quartet, "The Dolphin" (favorit nr 1!)

...och Getz&Gilberto (med den berömda "The Girl From Ipanema") (finns som SACD)

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:14:58  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Coltrane Coltrane Coltrane!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

standard
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:22:48  Show Profile Send standard a Private Message
David Sanborn kanske skulle smaka?

/Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000