HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Funderingar kring delningsfrekvenser i röstområdet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/25 :  02:07:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har lite smått börjat med de första funderingarna kring ett EGET bygge. (Det kommer nog INTE bli ett EASL3, om detta går i lås)

Har valt element med hög känslighet, för att det skall passa många förstärkare (Även små rörsaker)

Planen är att ha en banddiskant som gå ner till 2Khz och där under ett mellanregister som går upp till 4Khz.

Nu har jag fått för mig att det vore bäst att ha deleningen så högt upp som möjligt i frek, för att det är lättare att höra ev felaktigheter/färgningar i filtret, där sångrösterna är som mest markerade/starka.

Jag har inget som backar upp detta,,,, utan bara en djupare fungering och ett tyckande

Nån som vet mer ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/11/25 02:46:33

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/11/25 :  07:25:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har själv sett detta ett flertal gånger innan, dvs att man låter området 300-4k (approx.) skötas av ett element.

Detta verkar fungera mkt bra och har varit ett vedertaget arbetssätt som funnits sedan länge inom pro-audio genren, exempelvis hos Turbosound TMS-2 (em ca 14 år gammal konstruktion), där man låter en 8" på horn ta hela detta område.

Dessa små rackare låter helt fantastiskt för sin ålder och bestyckning, kanske har det något med detta att göra.

Fördelarna är att man får ökad kontroll och tydlighet i det register som mäniskan lättast upptäcker fel i, nämligen just som du säger, röstområdet.

Detta arbetssätt lever kvar än idag, vilket säger mig att du är på rätt väg, jag har själv funderat i dessa banor när jag skissat på tre-vägare.

Jag säger -du är på helt rätt spår.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/25 :  10:21:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det man får brottas med är naturligtvis att hitta ett element som verkligen klarar av området 300Hz till 4kHz och inte bara med en snygg on axis graf utan spridningen skall vara (gäran lika) fin om vi går ut mot 30 och 45 grader off axis.
Bortsett från känsligheten: Vifa PL11MG09-08.


Som det heter på fint språk så går elementen mot att vara strålande, eller beamande, och då påstås ljudet vara annorlunda eller rent av sämre. Det hela är väldigt avhängigt membrandiametern men även membranform spelar roll.

Tittar vi på PHL har dom element i sin EXTENDED-serie som presterar i precis det område du efterfrågar.

Är man kaxig säger man bara att "jag gör ett så pass bra filter så jag inte behöver bry mig om detta". Så var det klart!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:07:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:

Är man kaxig säger man bara att "jag gör ett så pass bra filter så jag inte behöver bry mig om detta". Så var det klart!




Är du det ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:25:47  Show Profile Send Peter J a Private Message
Enligt mitt tycke så bör delningsfrekvensen helst inte vara under 4500Hz. Jag har testat mycket med elektroniska filter där jag har kunnat ändra delningar rätt fritt och i ca 80% av fallen så lät det bättre med högre delningsfrekvens samt diskantelementet blir inte lika "stressade" som vid lägre delningsfrekvenser. Sedan har vi ju detta med faser som varierar kraftigt vid olika frekvenser så vad som passar bäst är väldigt beroende på vilka element du har samt hur brant du vill dela högtalaren.
I mitt senaste projekt som är min bil så låter jag min 6"are ha sin naturliga avrullning och sedan delar jag diskanten vid 5030Hz/24db. Det funkar kalas enligt mitt tycke.

ha det
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:59:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag är kaxig - JA.
HFLS-1 delas vid runt 2 kHz. Röster funkar finfint. Likaså i Duo, Klero och Quadro.

Självklart måste man tänka till och göra rätt och det kanske är ännu viktigare när man delar i detta frekvensområde. Fasintegrationen måste vara perfekt. Elementens respektive distortion måste man ta hänsyn till (vart den slår in). Filtrets och systemets Q-värde är också viktigt.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:18:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
raceman: Jag tycker det känns som att det ät en annan modell för bil. Då man ofta har stor spridning i monteringen av elementen.
Själv delade jag vid 300/6000 i bilen.

Låter som du är på rätt väg EA.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/11/25 :  18:24:51  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Var ligger mans resp. kvinno röster i frekvens området?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/11/26 :  23:23:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Var ligger mans resp. kvinno röster i frekvens området?
Det beror väl på vem som sjunger?
Jämför Lee Marvin - Wanderin' Star och Geoff Tate (Queensr˙che) - Spreading the Disease (Operation Mindcrime)
Eller sångaren i Dream Theater - Innocence Faded (Awake)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2004/11/27 01:26:55
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/27 :  03:03:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Delar man hogre sa kanske man ska tanka pa att basen har lite mer 3:e tonsdist kring 3-4 khz. Den suger man bort med en brant delning. Jag tror det blir bast att ha en brant delning samt loptidskorrigera elementen och frasa ned diskanten om man delar hogt. Med tanke pa korta vaglangder vid delningsfrekvensen blir det mer kritiskt att halla vassa kanter pa behorigt avstand fran diskanten. Men det braa ar ju att drosslar och kondingar blir billigare ju hogre man delar. Jag har en massa 3.3 uF och 5.6 uF. Men inga 22 uF.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000