Author |
Topic |
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 11:08:03
|
Igår blev det ett litet arbetspass på diskanterna, efter ett lååångt uppehåll. Designen/koncepet blir antagligen enklast möjliga, med en plankliknande enhet för diskanten ~(1700x150)mm. Bredvid blir det en lådda (per sida förståss) med Seas L22RN4X/P, som inköptes på ELTEK för några månader sedan (500:-/st). Jo det blir väl basreflexlådor till dem, då det är vad som rekomenderas på hemsidan... Blir lite av ett budgetprojekt, men det är inte omöjligt, utan snarare troligt att jag bygger om/nytt efter ett tag. Borde bli färdigt till jul iaf. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 11:44:19
|
Kul att det rör på sig igen, har funderat vad det blev av projektet. Har du några skisser på det tänkta slutresultatet ? |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 12:34:09
|
Trodde jag hade sparat lite bilder som min bror renderat, men icke . Han har säkert lite bilder kvar som jag kan slänga in lite senare. Blir nog inte någon vidare vacker skapelse, väldigt kantigt... Om jag förstår det rätt så ska bandet helst sitta nära yttre kanten på "plankan"?. Får bli lite bredare på insidan så man kan fräsa ett spår för kablaget. Baslådan blir kanske 750mm hög, med basen placerad högt så att elementen "går om lott". Totala bredden (för låda + planka) stannar nog runt 400 mm. Delning runt 500 Hz, eller? Vill gärna ha förslag på delning och komponenter, helst specificerade och inte i allmänna ordalag |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 13:46:57
|
Jag håller på och fixar med ett projekt som kommer att se ut ungefär på det här viset. Fräste av mig nageln så det har legat på is ett tag . Jag delar vid ca:400hz 2/ordn idag med gott resultat. Jag kan hjälpa till med filtret men då behöver jag lite mer info först.
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 14:01:18
|
quote: av mig nageln så det har legat på is ett tag
Både nagel och projekt som lagts på is?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 14:21:14
|
Nageln har snart vuxit ut igen , blev i stort sett bara flisor av den. Projektet drar jag igång igen under veckan som kommer. Skall fixa lite med finnishen på ett försteg som skall säljas först bara. |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 17:08:20
|
Ungefär så här skulle det kanske kunna se ut, men med smalare lådor och utan spalten emellan.
Hmm... Kanske kör på ursprungsvarianten ändå (nedan). Behöver faktiskt inte bli så mycket bredare än 300mm på bredaste stället.
Angående filter så tackar jag på förhand . Får väl återkomma när vi mätt upp resistansen i banden. Skulle det funka dåligt att köra 1:a ordningens filter å en "sugkrets" för att få bort skrammlet på basen? Tänkte att det kanske kan funka då man delar vid ganska snälla frekvenser i förhållande till vad elementen ska klara av. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 21:26:44
|
Med det övre alternativet så blir det väldigt enkelt att "lägga till" lite extra baffel om det skulle behövas (misstänker det). |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 21:34:31
|
Jag har spelat på mina skrivbordsskivor med band och 12 bilbasar dom låter bättre efter en tids spelning. Jag hade några hifikompisar här förra veckan och dom hade bara beröm att komma med maken till dynamik o snabbhet får man leta efter Bas finns oxå så det räcker tycker jag.Kanske inte superdjup men inte det minsta bummlig. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 22:39:21
|
Skulle alltså vara dom här då
Med facit i hand så skulle jag nog rekomendera lite mindre baffelstöd på utsidan av diskanterna men det får du väl ta när du känner för det.
Dipoler på det här viset spelar faktiskt mer bas än vad man förväntar sig, och dessutom väldigt bra |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 22:44:10
|
Dom ser väldig tuffa ut, Hoktunas högtalare! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 22:49:04
|
Jo, många basar är det |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 19:41:08
|
Börjat med lite snickeriarbeten.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 21:18:30
|
Tjusigt Skall diskanten in på samma baffel |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 21:26:09
|
quote: Skall diskanten in på samma baffel
Jo, så är det tänkt. Använder en lite bökigt teknik och försänker hela magnetkretsen från baksidan i den massiva ekbaffeln. Mycket fräsande blir det |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 21:38:12
|
Blir nog bra när det är klart. Jag rekomenderar dig att inte ha så mycket material utanför diskanten men det har du väl förmodligen redan läst om. |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 21:55:06
|
Det blir ca:15mm trä på utsidan av stålet, inklusive någon slags fasning/rundning. Dock samma avstånd till kanten hela vägen. Kanske inte optimaltBaffeln blir ~30mm tjock. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 22:03:57
|
Låter rimligt Det ser lovande ut, snyggt också. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 23:44:59
|
Pillat med magneterna ett par timmar nu. Tre kraschade magneter så långt
Antagligen har jag vänt magneterna fel. Det enda jag kollade var att magnetparen (de som sitter i bredd) repellerar varandra. På längden la jag dem så att de attraherar varandra. Det var alltså inget problem att montera sista paret, vilket det ska vara enligt byggbeskrivningen. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 10:40:33
|
Tråkigt att behöva säga det men du kan inte göra på det viset. Bara att plocka av magneterna och göra om monteringen .
Annars kommer polariteten att skifta var sjunde centimeter och du får förmodligen inget ljud alls ur dom.
Vissa saker i det här projektet kan man ändra på men det här är inte en av dom. |
Edited by - Dahlberg on 2005/11/17 10:44:06 |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 10:58:16
|
Tyckte det gick lite för lätt Provade redan igår (när jag var färdig, förståss) att föra en magnet längs med sålet och magneten i handen ville vända sig varefter man kom till en ny magnet... Så kan det gå när man inte har koll och jobbar på lite för fort, när man tror att det "flyter" på. Jaha, dags att knäcka lite fler magneter med mina redan ömma fingrar |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 11:59:18
|
Om du vet med dig att du inte kommer att ta isär dom i framtiden så skulle jag rekomendera dig att limma magneterna. Det kan du göra även om alulisterna redan är monterade
Kolla på sidan 24. |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 12:14:39
|
Limma skulle kännas tryggt. Litar inte en sekund på magneterna Har lagt ett tunnt lager av olja på stålet så att magneterna ska glida lätt, så limmet fäster nog dåligt. Har iofs tänkt limma in hela magnetkretsen i baffeln för att eliminera eventuellt "skrammel". Så det ska förhoppningsvis bli en ganska permanent lösning, så av den anledning skulle jag även kunna limma magneterna. Jädrans vad noga det är att det inte finns lim i radien mellan stål och alut. Finns ju en liten radie på magneterna, men den är liiiten den. |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 12:50:37
|
Överväger starkt att ta bort aluminiumlisterna... En massa jobb åt skogen . En anledningen är att min baffel bara är 26mm tjock och att jag "sparat" ca: 4mm när jag fräst från baksidan. Tar jag bort alut blir baksidan "slät". Tänkte sedan klä baksidan med filt el. likn. |
|
|
Topic |
|