Author |
Topic |
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 12:04:18
|
Ett tips vid bandskärningen till er som inte vill hålla på att mäta.
Skaffa klossar med måtten 0.5, 4, (5), 8, 8 mm och kombinera dessa för att skära aluminiumbanden. Dessutom behöver man ett fast anslag i till glasskivan/linjalen. Lägg rätt antal klossar mellan anslaget och linjalen.
0= 0 0,5= 0,5 4= 4 4+0,5= 4,5 8= 8 8+0,5= 8,5 8+4= 12 8+4+0,5= 12,5 8+8= 16 8+8+0,5= 16,5
När man limmat dit Mylaren skär man de sista två snitten, manuellt eller genom en extra kloss 5mm som man använder. (För första snitten vid (-5)mm kan man lägga 5mm klossen mellan glasskivan och anslaget)
Sedan kan man ha 30mm klossar som används mellan de olika banden... |
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 23:45:01
|
Känns som att det blir enklare att skaffa skjutmåttet
Gängstångsvarianten skall jag däremot ta en vända med igen när det blir lite stiltje. Djupskjutmåttet funkar lite för bra för att jag skall lägga allt för mycket energi på det just nu.
Det verktyget är iofs lite knepigt att få tag i till rimliga priser så en annan lösning där skulle naturligtvis underlätta.
Edit: En stor fördel med skjutmåttet är att snittet för att dela på dom olika banden finns angivet som ett mått och inte som ett antal klossar eller som ett antal varv på en gängstång. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2005/07/22 00:24:40 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 10:58:34
|
Tja det kanske funkar med klossar också även om jag passar på den lösningen. Men ta det där sista en gång till, skall du bara ha 4 banor per band eller hur menar du
Ps. Jag brukar ta det det väldigt lugnt och försiktigt när jag skär banden, gärna med avbrott för kaffe och ett antal ryggsträckare. Det får ta den tid det tar. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 11:15:50
|
Bättre låta det ta längre tid, och få det riktigt gjort än att snabba på och det blir någon halv mesyr.. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 12:09:19
|
quote: Men ta det där sista en gång till, skall du bara ha 4 banor per band eller hur menar du
Nej, men först skulle man väl skära fyra banor, sedan limma mylarfolien, sedan skära de sista två sista snitten (och därmed banorna)? Alltså sex banor. Med liming osv tog det längre tid.
Hoppas jag inte förstått det fel, som vanligt quote: Bättre låta det ta längre tid, och få det riktigt gjort än att snabba på och det blir någon halv mesyr..
Jag ville bara påpeka hur bra och effektiv min metod är |
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 15:05:16
|
Ok, då är jag med på hur du menar och du har gjort rätt . |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/25 : 14:33:12
|
Nu är alla magneter limmade och av det så lärde jag mig att metallprofilerna var att föredra. Plast har inte samma styvhet och kan tendera att böja sig av magnetkraften, det krävs alltså fler tvingar för att hålla ihop det och det blir då lätt lite trångt.
Baffel mm blir nästa del-projekt. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/26 : 19:17:20
|
Stavlimmade 18mm ekskivor inhandlade idag, blir lämpligt material till diskanterna |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/07/26 : 21:05:42
|
Som vanligt vill man se en bild, eller två |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/26 : 21:48:58
|
Har just delat skivorna och justerat måtten. Jag tar några bilder imorgon. Dom blir 150cm höga och 14,5cm breda. Själva diskanten är 91cm lång. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/26 : 23:06:51
|
Att klistra packtejp på metallprofilerna som används som limstöd gör att dom inte fastnar i limmet. Funkar helt lysande . |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 12:52:08
|
Får väl ta lite bilder eftersom det blir klart men jag börjar med dom här två.
Fyra stavlimmade ekplattor 14,5x150cm och en så gått som färdig magnetkrets.
Infästningen för bandet blir lite annorlunda på den här, tanken är att den lilla bandkontakten inte skall ta någon plats i magnetfältet.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 00:00:23
|
Har skrivit det på flera gånger tidigare i både den här tråden och i byggartiklarna.
Håll fingrarna borta från dom vassa verktygen i allmänhet och från fräsen i synnerhet. Har tillbringat kvällen på akuten efter ett litet missöde med fräsen.
Får vänta på att en ny nagel skall växa ut på ena långfingret. Tur i oturen ändå. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 00:13:51
|
Fy tusan! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 00:16:54
|
Tja ingen större fara. Jag är van vid värre olyckor men det var ändå onödigt. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 00:18:39
|
quote: Att klistra packtejp på metallprofilerna som används som limstöd gör att dom inte fastnar i limmet. Funkar helt lysande
Bra tips, jag har funderat lite på just det där.
Jag tänkte bygga på samma sätt, limma magneterna som du gjort nu senast. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 00:24:50
|
Det blir lite extra jobb med att rensa bort limspill men det är inga större problem. Hrmm,hrmm är du klar med solvärmen snart eller |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 00:47:36
|
Trycksatt och läcktestat idag, isoleringsjobb i morgon. Nästan klart mao. Diskantjärnen väntar i pannrummet... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 01:02:53
|
Lysande se till att göra allt i rätt ordning nu bara. Det finns inte utrymme för för några misstag när man limmar magneterna. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 07:42:19
|
Hallå dahlberg synd på fingret ditt happas det blir bra. Jag har en fråga om bandstöden,jag har satt två stöd på den ena och inget på dan andra,jag tycker att den utan stöd låter bättre,öppnare? Nu skulle man bara ha två dipol subbar 4x12" i botten,men det får jag väl alldrig till med delning och så! Kan det här va nåt? http://web.vip.hr/pcb-design.vip/3-way.html
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 11:16:22
|
Jag har inte provat att köra dom här diskanterna utan stöden men däremot så har jag provat det på dom ferritbestyckade diskanterna. Där blev det enligt både mina egna lyssningsupplevevelser och dom mätningar jag gjorde ingen skillnad.
Skulle det gå att spåra någon liten skillnad så är frågan om jag inte skulle köra med stöden ändå för att säkerställa den mekaniska stabiliteten. Stöden förlänger dessutom livslängden på banden då gravitationskraften delas på 3-4 delar.
Uppfattar du det som om den utan stöd fladdrar mer än den med stöd ? Om inte så kan du väl prova att köra bägge utan stöd för att säkerställa så att det inte är något annat som gör att dom skiljer sig åt. Det kan ju vara olikheter i rummet eller H/V-skillnader i musikmaterialet. För att utröna om det finns klangskillnader så måste du alltså använda en monosignal. Var noga med att kolla så att filtren är identiska i bägge kanaler också.
Du kan även kolla så att du verkligen har samma resistans på bägge diskanterna. Har du missat någonstans i inkoppling eller bandtillverkning så visar det sig med en vanlig multimeter. |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 20:56:22
|
Problem...
1) hur skruvade ni fast kontaktdonen? Hålen för dessa kom direkt över/mellan magneterna, så det finns inte plats för ngn mutter... :-( Har ni gängat aluminumet?
2) när jag kör igenom magnetbandet i korrugeringsmaskinen tenderar banden att trycka ihop sig på bredden så att bandet blir smalare / alumiumbanorna får kontakt med varandra. har ni också haft det problemet? |
/filip
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 21:30:31
|
1 Gängade i alu vinkeln.
2 det gjorde det för mig med, inte hela bandets längd, men på en del ställe, men det går att dra isär med fingrarna, försiktigt |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 21:55:04
|
1: Samma som Jeppe
2: Kan du lägga in en bild på hela korrugeringutrustningen så kanske jag kan hjälpa dig. Eventuellt så kan det ha med styrplattans vikt och utformning att göra. Om det finns rester av spraylim kvar mellan banorna (som fortfarande fungerar) så kan det också ställa till det. Att rengöra kugghjulen noggrant och sedan olja in dom med någon teflonbaserad eller liknande olja kan avhjälpa det mesta av sådana problem.
Obs. Det skall inte finnas något som helst överskott av olja kvar på kugghjulen. Torka av dom ordentligt.
Spraylimsresterna brukar normalt sett försvinna eller tappa sin funktion vid rengöringen av bandet. Har även uppmärksammat att det blir mindre rester kvar på banden om limmet läggs på aluminiumfolien i stället för på mylarfilmen.
Ett visst svinn får man dock räkna med, särskilt i början. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 01:51:58
|
Har i princip fått färdigt träbitarna idag, skall se om jag får in några bilder imorgon.
Edit: Hinner inte få in några bilder idag men dom kommer att bli väldigt lika dom här. Mellanlägget blir dock tunnare tack vare lite kraftigare träskivor. Annars så blir konceptet nästan detsamma, så när som på dom limmade magneterna och någon liten detalj.
|
Edited by - Dahlberg on 2005/08/05 12:33:29 |
|
|
Topic |
|