Author |
Topic |
Keld
Member
215 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 13:52:15
|
hej
I teorin är ju resistansen inte viktig. det är inte motståndet som får bandet att röra sig i magnetfältet. det är mängden ström som går igenom bandet som ger rörelsen . Så man skulle kunna sätta ett 6 ohms motstånd i serie med bandet för att få en förstärkarvänligare impedans. fördelen med att ha "seriekopplade" band är att strömmen går förbi magneterna 6 gånger (jämför lindningarna i en transformator). Hoppas jag har rätt nu! |
DIY is in my DNA |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 15:01:09
|
Banorna skall seriekopplas och inget annat. Om man vill ha andra resistanser så får man laborera med antalet banor osv. Det kan vara användbart till exempel för användning med rörförstärkare då dom inte tappar effekt med ökande resistans på samma sätt som transistorditon. Det går inte att ersätta seriekopplingen med ett motstånd då talspolens längd är högst väsentlig för funktionen. Dämpleden löser sig när det blir aktuellt, jag använder 2,2ohm i serie idag och jag har inte provat något annat. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 17:53:29
|
Dahlberg, tack för del 2
Nån fråga som vanligt,
Hur kritiskt är bredden på baffeln, mm2 på intern kablaget.
Min ide' är att få in kopparröret sidan om själva magnetsystemet, dvs göra det osynligt.
När kommer del 3
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 18:22:46
|
Fråga på bara Bredden på baffeln påverkar utsträckningen nedåt och jag tar mig utan vidare ned till 400hz med mina högtalare. Basen utgör en mycket bred baffel på ena sidan men på yttersidan så är det enligt den första versionen. Jag skulle nog vara mer noga med att få utformningen närmast bandet så likt som möjligt då den här lösningen är provad och fungerande. Jag har använt ca: 1mm grov tråd till alla diskanter så här långt och det har fungerat mycket bra. Största lyftet jag har åstadkommit då det gäller kablaget var när jag bytte från emaljerad 1mm koppartråd som låg infräst i träkonstruktionen mot 1mm finsilvertråd i en egen kabelkanal. Om det var det ökade avståndet till magnetkretsen eller silvertråden som bidrog mest till förbättringen skall jag låta vara osagt men koppartråden låg nästan kloss mot magnetsystemet så......
Del tre kommer när den är färdig Jag skall göra vad jag kan för att Pac skall få det så lättsamt som möjligt med layouten så......
Det mesta är redan klart för övrigt. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 18:35:27
|
Eftersom det blir magnetfält runt återledarna kommer jag att lägga mina i ett stålrör istället för kopparrör. Sedan fyller jag röret med expanderande uretanskum eller sand för att få trådarna att ligga still.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 20:57:31
|
Ja det var också en ide För att dämpa vibrationer så kan man även använda lakansväv i remsor som man lindar runt kabelpaketet (kom från signalkabeltråden, tack Ludo). |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 15:13:14
|
Ja, nu börjar det dra ihop sig för beställning av band..
Finns det någon från göteborgsområdet som vill vara med på att köpa band av Dahlberg? PM:a mig isåfall. |
...music is the best... |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 17:10:32
|
quote: Finns det någon från göteborgsområdet som vill vara med på att köpa band av Dahlberg? PM:a mig isåfall.
Är inte det lite fusk
Finns det nån som kommit igång och bygga, jag har börjat så smått iaf.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 17:31:38
|
quote: Finns det nån som kommit igång och bygga, jag har börjat så smått iaf.
Nja, fick hem stålet och magneterna (300st, å billigt blev det!) igår. "Byggandet" bestod i att grovkapa stålet, så det gick in i bilen Kanske hinner vi få färdigt "ramen" tills det att del tre och kugghjulen kommer. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 20:27:27
|
Per-G: ...eller... Nja, kanske... ...eller... Näää...
man måste ju inse sina begränsningar... |
Edited by - Resonans on 2005/03/10 20:28:25 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 21:36:41
|
Kul att det går framåt för er även om det inte går så fort (att skynda långsamt har sina fördelar också). Skall försöka få ihop den sista artikeln under helgen. Det pågående projektet med dubbla magnetlager håller mig sysselsatt mer än vad som var väntat. Fick slutligen limma varenda magnet med "blå araldit" innan det slutade jä..as. Skall slå en signal angående kugghjulen också, dom borde vara här nu, hrrmmm. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 23:40:14
|
quote: Per-G:
...eller... Nja, kanske... ...eller... Näää...
Inget illa menat
Har själv lyckats få ihop magnetkretsarna, tog en eftermiddag, enda problemet var att det bröts två borrar , aluminiumet "fastnar" i borret så spånet från stålet inte åker upp och eländet är ett faktum.
Så kolla och gör rent borret efter varje hål, annars var det inga problems.
Har även svetsat ihop en jig för baffelfräsning, får se i helgen om den funkar.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 00:14:41
|
Kul att det rör på sig Jeppson Att köpa kvalitetsborrar och använda lämplig kyl/smörjning underlättar. Brukar köra med elektronikrengöringsspray när jag borrar,har funkat bra så här långt.Har faktiskt aldrig brutit av någon av dom 2,7 mm's borrar jag en gång köpte, peppar peppar.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 00:26:46
|
Dahlberg, jag är ingen amatörborrare i vanliga fall men, shit happen's.
Kan nämna att jag begagnade borr av mer tveksam kvalitet, det straffar sig. Det samma gäller gängtappar, här körde jag med bättre grejor, det gjorde mig mindre nervös.
Konklusion, kvalitet spara in på dåligt humör och inte minst, elakartade svettpärlor i pannan.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Keld
Member
215 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 08:49:30
|
quote: aluminiumet "fastnar" i borret så spånet från stålet inte åker upp och eländet är ett faktum.
använd T-röd både vid borrning o gängning, så blir det snyggt, bra o lätt. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 11:21:32
|
Jo T-röd är bäst men det luktar inget vidare , har lite dålig ventilation där jag håller till.
Kugghjulen tillverkas för övrigt idag .
"Shit happen's" känner jag igen |
|
|
Keld
Member
215 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 12:25:04
|
Det är inget som säger att du måste använda just T-röd, det finns ju massa andra sprit/etanol sorter, så ta din favorit Whiskey o skvätt på. Då kan var o en välja vilken lukt han vill ha verkstan. O att det skulle bli dyrt, tja vem har sagt att DIY är billigt. Tänk att kunna säga: "Hålen är borrade med 12 årig whiskey det märks särskild på .........."(prickarna ersätts med valfri audiofilfras).
|
DIY is in my DNA |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 14:30:59
|
Keld: Det är vad jag kallar kreativitet och att "tänka utanför boxen"!!! |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 14:42:50
|
Jag tror att jag tar med mig en "Lagavoulin 16" ner i källaren ikväll för att borra lite grann |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 17:54:17
|
Vilka tips
Får kanske borra några extra hål för att testa, duger Auchentoshen eller man ska ta till Laproaigh cask för att få till det.
Testade jiggen, det funkade, kanske kommer det nån bild ikväll.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 21:44:03
|
Två centimeter mellan varje borrhål blir säkert bra akta fingrarna bara . Kör du med golvlaminat eller |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 21:49:12
|
Nä, Dahlberg, 16 mm stavlimmad ek från Bauhaus.
Whiskeyimpregnerad ek kanske kanske kan vara nåt, ska ut i verksta'n och fota nu. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 22:31:54
|
Ekimpregnerad whiskey är väl iofs vanligare men fota på för tusan |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 00:06:14
|
whiskeyimpregnerad diy-are är väl ännu vanligare en Fredagkväll.... |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 00:09:47
|
Med eller utan wiskey, mest med här kommer lite bilder:
Jiggen som får agera mall till baffel (och baksida på diskanten):
25 mm U-profil som svetsats ihop, skjutmått och linjal står för precisionen
Det funkade. Här är råmaterialet till en baffel:
För säkerhets skull finns det ett par magnetkretsar ( utan magneter) i beredskap.
Alla kanter kommer att fräsas i 45 grader, det är lite jobb med det här bygget, men det är det säkert värt.
Jag vill fortfarande påstå att detta är det intressantaste projekte på hela forumet, de som inte hänger på det här med får skylla sig själva.
Kugghjulen behövs snart
|
Är lagliga grejor.......
|
Edited by - PG Jeppsson on 2005/03/12 01:20:23 |
|
|
Topic |
|