HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken CD är mest prisvärd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/22 :  18:18:13  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej!

Nu är jag verkligen i sluttampen på mitt cd-köp. Är väl i stortsett tillbaka på ruta ett och funderar starkt på en Sony.

Min gamla är en Pioneer PD-S501 (första billiga spelaren med skivtalrik) Den inköptes 1992 och har funkat klockrent sedan dess. Men efter att ha lånat en NAD 521BEE i sommar förstod jag att mycket har hänt på 12 år...

Är ute efter en spelare med mycket detaljer utan att låta skränig. Vill ha ett tight ljud. Lyssnar på allt från Norah Jones till In Flames. Förstärkaren är NAD C350 och högtalarna HFLS-1. (vilket har tillsammans ett ganska varmt ljud med liten brist på detaljer enligt mig)

Jag har hittat 4 objekt jag är intressrad av:

2.5 år gammal Sony XA-20ES champange färgad för 2800kr

2.5-3 år gammal Sony CDP-XB930QS för 1800kr

3 år gammal Arcam DIVA CD72 (OBS inte CD72T) runt 3000kr

1.5 år gammal NAD C541i för 2500kr

(är student och vill ha en så prisvärd spelare som möjligt...)

vilken anser DU är mest prisvärd??

/Erik
p.s jag skall sluta spamma massa cd-trådar snart...d.s

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/11/22 20:06:39

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/22 :  20:16:31  Show Profile Send Harman a Private Message
hmmm...tycker priset på NAD C541 låter högt, en ny C542 kostar ju bara 4000kr??? Av dessa skulle jag valt NADen eller Arcamen....Ett alternativ kan ju vara en ny NAD C521BEE med garanti för 2500kr.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/22 :  20:31:12  Show Profile Send knoxville a Private Message
harman: Jo håller med. 541i:an är lite dyr. 521 tyckte jag hade väldigt fint rockljud, men saknade lite detaljer. Vill gärna ha lite mer detaljer helt enkelt. Men den är helt klart mycket prisvärd redan som ny.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/22 :  21:05:17  Show Profile Send Harman a Private Message
Knoxville, om du är ute efter detaljer så kan jag rekommender Arcam, har ej lyssnat på CD72 men dock deras CD82, den är grym på detaljer och enligt mig bäst i 10kkr klassen för typ ett år sedan, dock i god konkurrens med Primare CD20 som är en mycket bra spelare men lite för varm för mitt kalla hjärta...
Dessa två spelare låg på 10kkr så de lär kanske vara i en något för hög prissklass beggade.
Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/11/22 :  21:36:22  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
Jag skulle rekommendera dig att lyssna på Pioneer 575. Den kostar i princip ingenting, och har ett ljud som är förkrossande bra med tanke på priset. Jämförde 575:an mot Arcam CD82 och det var inte stora skillnader. CD82:an kändes på ngt sätt lite roligare att lyssna på, men kan itne riktigt sätta fingret på vad som lät annorlunda. Ska ta och modifiera min 575:a och sedan blir det ny match mot 82:an. Då ska den få ;)

Kanske kan bom fylla i med mera lyssningsintryck av 575:an. Jag använder 575:an tillsammans med HFLS och NAD-grejer i övrigt. Ger mig ordentligt med detaljer och dynamik.

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/22 :  21:38:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej knoxville!
quote:
2.5 år gammal Sony XA-20ES champange färgad för 2800kr

Jag skulle gå på denna helt klart. Sony är duktiga på få till ett sådant ljud som du söker.Har själv varit nära på att köpa Sony CD-spelare under åren som gått, men i motsats till dig så har jag saknat en aning värme för att allt ska falla på plats.
Ps. Pruta ner priset en aning, lite för högt tycker jag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/11/22 21:41:57
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/22 :  21:48:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag har inte hört någon av spelarna så ur ett ljudperspektiv har jag ingen aning.

Måste dock slå ett litet slag för Arcam ur ett annat perspektiv. Härlig firma som fokuserar helt på prisvärd riktigt bra hifi. Lite "pride of ownership" så att säga. Det ligger på något sätt mer själ i deras produkter. Ta bara att deras VD hela tiden svarar på frågor på engelska forum m.m. Firma med eldsjäl som har kontakt med sina kunder.

Sony är bara ett stort fet kakmonster som förstör med sin formatkrig. Jag äger en Sony projektor som iof är felfri men jag kommer aldrig mer att köpa Sony av principskäl! Men det är en annan historia...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/22 :  23:48:36  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Måste dock slå ett litet slag för Arcam ur ett annat perspektiv. Härlig firma som fokuserar helt på prisvärd riktigt bra hifi. Lite "pride of ownership" så att säga. Det ligger på något sätt mer själ i deras produkter. Ta bara att deras VD hela tiden svarar på frågor på engelska forum m.m. Firma med eldsjäl som har kontakt med sina kunder.

Sony är bara ett stort fet kakmonster som förstör med sin formatkrig. Jag äger en Sony projektor som iof är felfri men jag kommer aldrig mer att köpa Sony av principskäl! Men det är en annan historia...

Instämmer med Margaux om detta, är själv inget fan av märket när man tänker i dessa banor. Själv så äger man två Sony produkter men nu gäller det ju en beg produkt, så satsa på det som passar det bäst ljudmässigt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/23 :  00:01:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
3 år gammal Arcam DIVA CD72 (OBS inte CD72T) runt 3000kr


Pruta en 500 hundring el så på denna och köp den. Jag hade själv CD72T som jag var nöjd med under 1,5års tid. Tror inte det skiljer mycket mellan vanliga cd72 och cd72T.

Någon nämner Arcams perspektiv och hängivenhet. Jo, tycker gott de gör hyffsade prisvärda grejer. Dock tycker jag Arcam som företag gör fel mot oss kunder och beg. försäljninge då de pumpar ur nya modeller stup i kvarten, vet ej hur många modellbyten som förekommit senaste åren. Just av denna anledning tycker jag den CD72:a som priset var 3000:- ser lite för högt ut. Jag sålde min cd72T tidigt i våras och fck just lite drygt 3000:- och då var den bara 1,5år gammal. Hade under dennes tid kommit 2 nya modeller i ung. samma prisklass vilket gjorde att jag fick under hälften av nypris(8500:-) på en endast 1,5år gammal pryl som ändå stod sig rätt bra. Jag kommer inte köpa en ny Arcam pryl igen, det är dock positivt för beg. köparna.

Så mitt tips, pruta 500:- så är den ett helt ok köp.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/23 :  00:21:40  Show Profile Send edison a Private Message
Knoxville:
Då jag bara hört XA-20 av dessa du listat blir ju ett tips svårt, rent ljudmässigt alltså.
Annars är ju XA-20 värd pengen bara för sitt bygge som slår det mesta du hittar...sen om du inte har inbyggda(!)(?) aversioner mot firman så är det ju underlättande för att bedöma APPARATEN, dess ljud och om den är prisvärd, passar DITT ljudieal etc.

På tal om Pio DVD575, min CDP-X3000ES har jag iaf konstaterat låter hyggligt mkt bättre (på standard CD) än min (2 mån gamla) Pioneer DVD-575:a...men DVDn spelar ju en massa andra trevliga saker förutom CD så den stannar! ;-)
Var det i nån annan av dina(?) trådar jag skrev om min 3000 förresten...??
Den är troligen nära XA-20ES i sin ljuddel, och "puckdriven" delar dom ju.Stabil som bara...

EDIT:
Ja, jag har visst redan snackat gött om (min) Sony i din andra tråd, Knoxan...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/11/23 00:29:13
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:41:23  Show Profile Send Blue a Private Message
mangew: "Dock tycker jag Arcam som företag gör fel mot oss kunder och beg. försäljninge då de pumpar ur nya modeller stup i kvarten, vet ej hur många modellbyten som förekommit senaste åren."

Jo, fast det är inget som är unikt för Arcam. Snarare ett fenomen som finns hos de allra flesta "mid-fi" märken. (Hi-end-produkter ändras förstås lite mer sällan pga prisbilden).

Kolla t.ex. på Rotel som gör det märkliga draget att introducera förstärkaren RA-03 samtidigt som man har den inte alltför gamla RA-1062 på marknaden. I princip samma pris och prestanda på de båda stärkarna om jag förstått det rätt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/11/23 :  15:11:00  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Skicka ett mail till hongkong o köp en Kinaspelare

Original A6s för 230$ eller A8s för 320$, har själv en A8s som låter klart bättre än NAD C542.

Läs test på A8:an / Classic no.01b här: http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid=803&zoneid=3

....de är mig veterligen samma maskin, de ser iallafal EXAKT likadana ut på både in- och utsidan förutom loggan förstås.

// TT

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/11/23 :  15:47:22  Show Profile Send långhåret a Private Message
Du kanske borde testa någon av Hifiklubben's Cambridge-spelare?
Samtliga modeller ur Azur-serien skall enligt kritiker / tester, vara löjligt prisvärda.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/23 :  17:23:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Håller med Långhåret, tänkte inte på dem förut. Skulle nog ha valt dem före någon av de beg modellerna. Den som kostar ca.3500kr är ett hett tips. Och så kan du ju samtidigt jämföra mot någon NAD modell i butik

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/23 :  17:24:51  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej allesammans!

Tack för alla tips, åsikter osv. Nu har jag köpt mig en cd-spelare.

Det vart en svart Sony CDP-XA20ES från en norrman. Fick det för 1600kr vilket jag tycker är ett kap! Fick även med en ganska bra Tara Labs signalkabel.

Spelaren är köpt 2000, men oanvänd sedan något år tillbaka. Inga repor och funkar helt klockrent.

Väntar nu med späning på paketet.

Extra tack till "luften" här på forumet som tipasade om annonsen

Jag återkommer med bilder och ljudintryck när jag fått spelaren. Fasen vad jobbigt det är att vänta på någe skoj

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/11/23 17:26:32
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/11/23 :  18:27:52  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Vilken CD är mest prisvärd?

Vivaldis fyra årstider på Naxos.


Sorry, lite Messerschmittvarning kanske men det är CD-spelare vi talar om.

Grattis till köpet och lycka till med nya apparaten!
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/23 :  21:05:15  Show Profile Send Harman a Private Message
Knoxville, gratulerar kul att du slog till och hoppas att du blir nöjd.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/23 :  21:55:22  Show Profile Send edison a Private Message
1600, ja det var ju ett kap det, hehe...
Hoppas du tycker så när den börja ljuda också ;-)

Misstänker att du kommer få fram ett "lätt smånöjt" leende...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/23 :  22:02:36  Show Profile Send knoxville a Private Message
edison: hoppas och tror det jag med :D

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/24 :  00:36:25  Show Profile Send edison a Private Message
Glöm inte att berätta hur det blev - typ: platsar den bra i systemet och för din musik...?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:07:38  Show Profile Send knoxville a Private Message
Nu har den kommit!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34987

/Knoxan

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/12/05 :  15:40:18  Show Profile Send Ionizer a Private Message
"3 år gammal Arcam DIVA CD72 (OBS inte CD72T) runt 3000kr"

Vad är det för skillnad på dom två igentligen?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/12/05 :  16:41:47  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
quote:
Vad är det för skillnad på dom två igentligen?


T-modellerna kan visa CD-text. Det bör inte vara några andra skillnader.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/05 :  17:53:09  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Vad är det för skillnad på dom två igentligen?

Det är olika drivverk i dem. Först hade man ett philips-verk, som förståss tog slut. Så då satte man in ett Sony-verk istället.
Sony-verket hade då möjligheten till CD-text, därav namnbytet.
Samma mekaniskm som sitter i Primare D30.2 förövrigt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000