HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Till Polen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:46:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Precis som rubriken säger så skall jag till Polen i jobbet närmare bestämt till Swinoujscie och har ett par dagar att se mig omkring och undrar om det finns något i hifiväg för en gravt skadad diy:are att hålla ögonen öppna efter, givetvis annat av intresse också.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:58:42  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej bubbel,
Då jag bott och jobbat i Polen i 1,5 år så kan jag bara säga... Det är torrt på den fronten...
Dock ska du inte ge upp, försök hitta en butik med begagnade grejor där kan man göra fynd. Räkna inte med att de förstår engelska så du måste veta vad du köper... Jag hittade ett beg technichs slutsteg tror det var 2x200w med dubbla analoga mätare!! Säkert 10-15 år gammalt. Skitsnyggt!
Dock godkände hustrun inte att jag köpte en förstärkare till... FAAAAAN!
De ville ha 500kr för den...
Du måste in i de lite skabbiga kvarteren för att hitta dessa butiker. Jag känner tyvärr inte till Swinoujscie alls så jag kan inte hjälpa dig.
Lite OT, prova soppan som heter Zurek. Kan varmt rekommenderas!
Lycka till!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/22 :  00:06:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Den skall jag prova, soppan alltså! Då får jag fråga mig fram med kroppsspråket och på hotellet. Nu förstår jag varför polackerna dammsuger loppisarna i skåne på billiga (läs sunkiga) stereo prylar. Det jag tänkte mest på är rör och annat.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/11/22 :  00:20:26  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Tänkte själv precis fråga samma fråga fast om Prag istället.

Finns det några bra diy affärer i prag? gärna rör mm ?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/22 :  10:19:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Coolt o åka till Polen, är nog hur roligt som helst !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/22 :  10:22:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...går Färjor från Karlskrona till Gdynia 2 ggr per dag. Har ni inte hittat nått i Polen så är ni välkomna förbi mig!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/22 :  11:32:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Nja coolt är det väl inte men då det har legat bakom järnridån så tänkte jag att det kanske finns grejor som är lättare att få tag i där än här hemma.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/11/22 :  13:18:37  Show Profile Send drkim a Private Message
Jobbar ju på en av färjorna som går från Karlskrona och är därmed på utflykt i Gdynia några timmar varannan fredag.

Hitills har det resulterat i ett par Phillips SCD HP 1000 hörlurar - riktpris i Sverige 2000 Kr, jag köpte i somras och gav då 850 Kr (nu finns dom på netonnet för 990 Kr). En bärbar telefon, espressomaskin och lite smått och gott.

Det finns ganska mycket compaktanläggningar, dvd-spelare och kameror mm ute på stora varuhus som Geánt. Annars så har jag hittat en liten trevlig hifi butik mitt emot "marknaden" i Gdynia - kablar och inspelningsmedia är mkt billigt DVD + RW skivor köper man för 2.50 styck och CDR för 1 kr styck (Geánt).

Däremot så bör man kolla priserna hemma och jämföra varje vara inom elektronik/data - ibland är det 30 - 40 % billigare, ibland dyrare. Vitvaror är mkt billigare ca 50 % eller mer för kända märken som Electrolux mm. Annat som är billigt är möbler och byggvaror (akustikreglering kanske?)

Sen är ju givetvis Mat, öl (Zywiéc - den godaste enligt mig) och inhemsk Vodka (ca 50 - 100 Kr litern) billigt.

Åker ni Stena Nordica från Karlskrona kom och säg hej - jag jobbar i Baren

Happy shopping!

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/11/22 13:19:30
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/22 :  18:51:09  Show Profile Send paradigm a Private Message
Kanske att ett lite omvänt förslag kan vara till hjälp.

Ifall du ändå hade tänkt besöka tandläkare inom en snar framtid, skulle du kunna spara stora pengar genom att passa på och fixa det i Polen. Polska tandläkare är lika välutbildade som svenska och deras utrustning i samma klass. Många av dem ligger t o m före våra och använder använder ny teknik som kan laga Karieshål utan borr och utan smärta.

De pengar som sen blir över, kan du exempelvis ta med dig till Engelholm Radio på hemvägen.

/Roland
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/11/23 :  10:11:11  Show Profile Send Falumas a Private Message
Körde igenom både Polen och Tjeckien i sommras på väg hem.
Med tanke på pengarna jag spenderade i dessa länder, blir det nog i alla fall en massa pengar över till Hifi-prylar i alla fall.
Bensinen är billig, maten är inte långt ifrån gratis, hotel hittar du för en spottstyvel. Alla Polacker jag träffade på var väldigt hjälpsamma och trevliga. Tjecker var antingen väldigt hjälpsamma och trevliga eller raka motsatsen.
Att köra bil i Polen är dock rätt strapatsartat, kor, djupa hjulspår och övergångsställen på "motorvägen" tillhör vardagen.
Prag är ungefär 10ggr dyrare än resten av Tjeckien. Leta dig ut från Prag om du skall köpa något.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/11/23 :  10:54:36  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Har för mig att IKEA grejer var billigast i Polen i något jämförande test.

Hjelm
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:07:01  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
Har själv varit i polen i somras. Min sambo har polsk påbrå och vi gjorde en rätt lång turne i polen. Det stämmer mycket bra att engelska är knappt gångbart där. Tyska funkar oftast bättre....eller ryska för den delen. Dom har nämligen läst obligatorisk ryska i skolan i många år...tror det upphörde ungefär när muren föll. Här har jag faktiskt hittat en polsk hifi-sida som har seriösa grejer men priserna är ungefär detsamma som här tror jag. http://www.audiofast.pl/
I polen finns många saker som är billigt men när det gäller teknik såsom datorer, stereo, tv och spel är det samma pris eller ibland t o m dyrare där än här.
Hjelm det stämmer att ikea är billigare i polen, svenskar som åker till polska ikea och köper samma varor där som här fast för halva priset ungefär.

/Roger

Better to burn now than to fade away.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:15:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
OT:
Ikea tillverkar många saker på olika ställen för olika marknader och kvalitet och priser skiljer därför.
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:34:51  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
mer OT!
Ikea beställer nästan allt material och tillverkning från just polen till sverige bland annat...där ligger de mesta av deras underleverantörer....
(hade en seminarieuppgift om just ikea och deras verksamhet för ett tag sedan)

Better to burn now than to fade away.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000