HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högintressant förstegsprojekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/21 :  12:31:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Wow! Hittade några artiklar som jag läst nyligen i AudioXpress:

Här är först schemat på vad det gäller:


Artiklarna finns på http://www.raleighaudio.com/MI%20articles.htm

Det här blir antagligen ett bygge i framtiden för min del.
Fast med riktig trafovolym då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:46:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det här blir antagligen ett bygge i framtiden för min del.

MYCKET INTRESSANT!!!!!
quote:
Fast med riktig trafovolym då.

PORR!!!!!

Detta verkar mer än lovligt intressant!!!!
Skulle nog kunna bli en grymt bra spänningsförstärkning/förförstärkare till en circlo eller Zeus.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:59:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Lite intressant är det väl i alla fall!

Jag har lite invändningar mot lösningen som jag tycker är onödigt komplicerad. Dessutom tycker jag inte om SRPP-varianten med transistorer, jag är säkert bara paranoid men varför inte en differetiell my-följare med rör istället? Utgångstrafo med "parafeeed" är däremot mycket intressant! Det är rätt svårt att hitta tillräckligt bra transformatorer som används traditionellt, med "parafeed" lär det bli mycket enklare att få stor bandbredd och man behåller ändå fördelarna med transformatorkopplingen som den låga utgångsimpedansen och det linjära arbetssättet (hög belastningsimpedans).

Transformatorvolym håller jag på att kika på och jag mätte lite på S&B-trafon i helgen. Den mäter mycket bra med liten dämpning men det är lite knepigare vid stor dämpning, den fungerar säkert om man bara kopplar in den men för att utnyttja den optimalt krävs nog lite mer tankearbete. Den tycker inte om för låg källimpedans, det bör vara åtminstone 1kohm och gärna lite till verkar det som. Blir det för mycket får man sämre bandbredd vid hög dämpning.

En kul lösning som jag funderat på är att man i princip kan köra trafo-volymen balanserat om den får flyta och ansluts via likadana motstånd på varje sida till jord. Jag har inte hunnit göra några mätningar på kopplingen än så om det fungerar i praktiken vet jag inte.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/11/21 :  22:19:16  Show Profile Send time a Private Message
Jag är också skeptisk till transistorer och fick på nöten av Amerikanare, tydligen ska det tillfredställa även rörpuritaner ! fast en dubbeldrossel från Lundahl kanske skulle kännas bra ? Mu följare tycker jag låter konstiga, har provat i olika sammanhang och SRPP verkar vara mer musikaliska ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/21 :  22:35:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är lite inne på att ha en konstantströmkälla i botten på ett långsvansat par (som i min CD-moddning) i stället för två konstantströmkällor som ovan. Sen har man vanliga anodmotstånd och trafokoppling som ovan. Undrar hur det skulle bli, jag har inte tänkt färdigt riktigt än.

Har man ont om pengar sätter man en vanlig stereopot i stället för ingångstrafo. Då kan man "bygga till" allt eftersom.

Jag pratade med Per Lundahl om lastmotstånd på mina nuvarande trafos (LL1660 18mA) och då kom vi in på LL1674 också, den har amorf kärna (vad nu det betyder) och är betydligt bättre tydligen. Han sade att LL1674 är mycket populär i självbyggarkretsar i USA för tillfället. LL1674 kostar 619 kr plus moms.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/21 :  23:16:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DU vet, Bernt!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/11/22 :  01:13:32  Show Profile Send esl a Private Message
Tror att amorf kärna är glasartad.. och hysteresen är mindre och mer linjär.
Det är ett kristalliskt material och jag kan tänka mig att det är dyrt att göra en stor traf av det...
Kan man inte göra en TL volymtraf ;-)

/esl
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/22 :  11:50:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Esl: Intressant, tack för det. TL volymtraf? Det blir nog svårt om du menar det jag tror.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/22 11:51:34
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/12/04 :  00:14:14  Show Profile Send esl a Private Message
Skojja bara Bernt!
Det skulle bli en lustig patentansökan!!
/esl
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000