HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 B&W Nautilus UTGÅR from November
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/01/06 :  00:08:52  Show Profile Send weezer a Private Message
Uppackningsforum.nu!
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/01/06 :  13:14:04  Show Profile Send mucke a Private Message
Dom nya 805:orna, efterföljaren till 805 nautilus heter 805 S. Utseende mässigt ingen skillnad mot 805 N vad jag kan se.
Det som har gjorts vad jag förstår är uppgraderingar i delningsfiltret och elementen.
Kanske någon annan har mer info.
Har inte haft möjlighet att jämföra dom mot varandra.
Kan säga att dom låter helt fantastiskt direkt ur kartong, och det som jag förundras över är att det låter så bra med min undermåliga
elektronik.
Jag menar, jag driver dom just nu med en hemmabio reciver för 7500.
H/K är väl inte direkt kända för att ha ett luftig diskantregister.
Trodde att det skulle låta apa rent ut sagt och jag skulle bli tvungen att springa och köpa en ny förstärkare på en gång.
Jag packar upp högtalarna och ställer dom på mina soundstyle stativ.
Har inte ens jobbat med placeringen utan ställer dom lite på måfå ungefär 50 cm från bakvägg och c:a 1 meter från sidoväggarna.
Jag har inte tagit fram tummstocken än.
Sätter på förstärkaren och dvd:n ( Primare v 25 ).
Låter dom vara påslagna ett tag tills kaffet blir klart.
Den första skivan som jag provar med är Patricia Barber cafe blue.
När hon börjar sjunga så får jag bara ståpäls. Vilket mellanregister.
Hon står faktiskt här hemma och sjunger låter det som.
Har aldrig hört hennes röst så ren och levande.
Diskanten verkar inte ha något tak. Det är väl snarare elektoniken som har det känns det som.
Man hör detaljer på micronivå och det blir aldrig ansträngt eller jobbigt.
Jag börjar nu förstå varför man aldrig eller väldigt sällan som man ser ett par 805:or beggade.
Folk behåller dom helt enkelt, vilket även jag kommer att göra.
Kan ju bara drömma om hur det kommer att låta när dom är inspelade och med en mer kompetent förstärkare.
Min långa dröm har gått i uppfyllelse.
Har velat haft 805:orna ända sen 805 matrix såg dagens ljus.
Har nu istället ett par 805 S och livet leker.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/01/09 :  16:37:32  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Lite fler bilder och info

http://www.stereodesign.com/bwny2004/

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=915&zoneid=1

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2005/01/09 16:49:18
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/01/11 :  20:25:33  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
>> Utseende mässigt ingen skillnad mot 805 N vad jag kan se.

Diskanten sitter väl några cm längre fram som en följd av nytt delningsfilter har jag för mig?!

Kul att det låter bra mucke!

Mvh
Simon
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:02:06  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Konstigt, när jag var inne på Hifi-klubben i Lund idag så sa de att de inte skulle få in nya 800-serien förrän i mars?!

Extra konstigt med tanke på att mucke redan fått sina exemplar av 805 S.

Mvh
Simon
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:05:16  Show Profile Send mucke a Private Message
Säger du det, skumt.
Kan det vara så att jag är först i Sverige då
Tittar man på baksidan där serie nummret är så står det 805 med vit ganska tjock text.
Efter 805 så är det en rund vit prick. I pricken så är det ett litet svart s.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:26:32  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Min långa dröm har gått i uppfyllelse.
Har velat haft 805:orna ända sen 805 matrix såg dagens ljus.
Har nu istället ett par 805 S och livet leker.
Gratulerar!! Det är så hifi-livet skall vara!
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/01/14 :  16:23:19  Show Profile Send Twincam a Private Message
Länk till broschyr för nya Nautilus serien..
http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.rangebrochure&brochure=800_A4ENG.PDF
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/15 :  13:46:47  Show Profile Send JD a Private Message
Ifrån januari till mars Snacka om försening!!!!!

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Hi-Fi Klubben Uppsala
Starting Member

4 Posts

Posted - 2005/01/15 :  17:21:20  Show Profile  Visit Hi-Fi Klubben Uppsala's Homepage Send Hi-Fi Klubben Uppsala a Private Message
Nya 805´orna finns för demo i Uppsala (dock helt oinspelade!!) 804´or kommer om 1 - 2 veckor, sedan vet jag ej om det blir 803 S eller D....

Välkommen in för en provlyssning, men vänta en vecka eller två så att de hinner bli lite inspelade först.....

Hi-Fi Klubben Uppsala; Tel: 018-122565, www.hifiklubben.se
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/01/17 :  22:42:15  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Aha, det var kanske bara Hifi-klubben i Lund som var lite sena. Får väl kolla in Hifi-klubben lite runt om, som i Malmö då och se om de har/kommer att ha inne tidigare!

"Hi-Fi Klubben Uppsala" - Personligen tycker jag att det skulle vara extra intressant att ta in både 803S och 803D, just för en jämförelse. Blir det några i nya 800-serien för mig så blir det förmodligen just 803S eller 803D.... så jag kanske är lite partisk i demo valet iofs

Mvh
Simon
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2005/01/29 :  16:31:38  Show Profile Send Prism a Private Message
I det senaste numret som är på väg ut till butiker av hifi&musik så har dom testat 802D, tänkte kolla då säkert många här som har pren. kanske redan har fått sitt ex. och läst testet?
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/01/29 :  17:05:30  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Hifi & Musik kommer nog på måndag. Jag prenumererar men ibland så kommer den samma dag som den är i affärerna

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/29 :  19:30:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Apropå utbud hos Hifi-Klubbens butiker...

Den stora butiken i Malmö, vid Mobilia, hur välsorterad tror ni den är på en skala?

Här är det hembio som gäller må ni tro. Och då snackar vi dessutom ganska basic prylar som Dali Concept eller till och med Cerwin-Vega. En del av Dalis dyrare modeller finns väl inne i "stereo-hörnan" (alltsammans är givetvis ett enda stort "öppet landskap" med taskig akustik), men då med typ en Thule-dvd som källa...

Finns här något från Classé? Dream on! Lite roliga kablar att kolla på kanske? Knappast! B&W-modeller som börjar med en 8? Skulle inte tro det va! Men lite TACT har dom väl i alla fall inne? Nope, sorry boy!

Sammantaget skiljer sig inte känslan från att gå in i denna butik särskilt mycket från att gå in hos Elgiganten ett stenkast därifrån. Det är inte utan att man drömmer sig tillbaka till hur det var att besöka lilla Hifi-Klubben i Lund när man var ung hifientusiast på 80-90-talet...

Lite off topic det här, jag vet, var bara tvungen att få utlopp för min frustration.

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2005/01/30 :  13:58:38  Show Profile Send Prism a Private Message
På framsida av nya numret så står det iallafall bättre än bäst! Så det ska bli spännande att läsa testet
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:42:41  Show Profile Send Prism a Private Message
Nu då? Någon som har läst testet eller måste jag vänta ända tills imorgon då den har kommit ut i butik?
Go to Top of Page

melodier
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:12:37  Show Profile Send melodier a Private Message
Prism: Jag köpte tidningen igår och läste testet. Världens bästa högtalare (802 D) har blivit ännu bättre lyder slutklämmen och det verkar ju riktigt kul De kanske ska spela på dom på mässan till helgen (eller 800 D beroende på rumsakusik enligt Hifi-klubben). Ser jag fram emot Hörde Signature 800 med Classés nya elektronik på Arkenmässan i höstas, det gillade jag skarpt så förväntingarna är höga.

Själv är jag (med tanke på rum på 15kvm och ekonomi) mer realistiskt intresserad av 805 S. Priset för denna är 21.800. Den gamla signature 805 med Grey eye eller Red bull finish gick på 37.800 och enligt uppgifter ska den nya 805 S vara bättre (och alltså 16.000 billigare). Verkar lovande Nån som har jämfört den nya 805 S mot föregångarna?

Min läggning: Sonus Faber Cremona Auditor - Krell KAV300iL - Meridian 588
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/02 :  20:34:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En betydande del av prisskillnaden på signaturmodellerna ligger säkert i ytbehandlingen.

Sydsvenskar som vill se lite roligare modeller på hifi-klubben bör åka till butiken i Lund. Det senaste året har de haft Nautilus 802, Dali Eufonia, Tact mfl exklusiva produkter. Helt klart är att skyltexemplar ökar försäljningen av dyrare modeller.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/02/06 22:53:13
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/02/02 :  23:20:20  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
En betydande del av prisskillnaden på signaturmodellerna ligger säkert i ytbehandlingen.

Nautilus 800 Red-birds eye kostade 229800:-
Nautilus 800 red cherry kostade 159800:-
Jo, finishen hade stor del av priset.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:38:02  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Signaturemodellerna hade väl en fasplugg i mässing också? Var skillnaderna ännu fler?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000