Author |
Topic  |
|
ILLY
HiFitraktör

1325 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 12:46:17
|
Jag skulle hemskt gärna få en förklaring på detta.
Igår kväll när jag gick in i rummet där min gainklon spelar, skulle jag tända i taket. Poff! sa det, så gick glödlampan sönder. Inget konstigt med det, sånt händer ju lite då och då. Det märkliga är att gainklonen verkar ha följt med glödlampan vidare till Nangiala.
Den är idag stendöd och knäpptyst, jag har kollat så att alla kablar och lödningar sitter där de ska, det gör de, men lik förbannat så vägrar den låta.
Nu tänker ni förstås "säkringar". Ja, jag har säkrat av den ordentligt med rätt amperetal, en på primären och både på + och - efter likriktning, samtliga dessa är hela.
Det är egentligen inte någon jätteförlust om de bara är OPamparna som har gått, ett byte är inte så mycket att bråka om vare sig tids- eller pengamässigt. Jag bara undrar hur fasiken det kunde bli såhär, kan det bero på överspänning på elnätet eller dylikt? (isåfall ska jag kräva plusenergi på avdrag för sveda och värk på nästa elräkning!)
Plz explain... |
Militant cyklist. |
|
ILLY
HiFitraktör

1325 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 12:58:57
|
Ignorera det förra inlägget. Det visade sig att min dotter varit bakom högtalarna och lekt med terminalerna... Borde kanske tänkt på att kolla där innan jag skruvade isär förstärkaren. 
Ibland tänker jag mig inte riktigt för och drar lite för snabba slutsatser. Vad pinsamt det blev nu.
Jaja, nu ska jag lyssna på musik istället, trevlig helg på er! |
Militant cyklist. |
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 16:08:53
|
Barn är egentligen inte så besvärliga, det är bara dom första 20 åren som kan vara lite tuffa.  |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 16:17:34
|
-Fan också, inget fungerar och jag vet inte vad det är!! -Är sladden i? -Va? Jo, jag sa: är sladden i? -Ja, det är klart sladden är i!! -Har du kollat? -Jag behöver väl inte kolla sån´t, tror du jag är dum eller? -Nä, men kolla i allafall. -Hoppsan, du sladden var ju inte i!!

Jodå, där har jag vart, appropå att dra slutsatser. Å visst tycker jag om barn, men jag orkar nog inte äta ett helt.  |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 17:24:41
|
ILLY: Ytterligare en orsak till varför man inte ska skaffa barn  |
Vänligen Johan Linnarsson |
 |
|
peranders
Member

2456 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 21:13:48
|
Min lilla dotter då 3 år ville få uppmärksamhet. Hon kletade in pajdeg på BÅDA sidor i mina elektrostater. Fick hon uppmärksamhet? Svar JA! |
/Per-Anders eller P-A |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 23:13:02
|
peranders: hur smakade pajen? Jo, jag vet att vi börjar hamna väldigt mycket utanför HIFI, men va fan. Ursäkta invektivet, men som sagt va f-n.
-Nej du får inte stopa in smörgåsen i dvd:n! -Nej du får inte st.......
Nå, ni kan resten av den historien.
För att återvända till ämnet så är det lätt att ta i när det gäller slutsatser. En god vän hade hjälp av sin son att koppla högtalarkablar i förstärkaren och det blev inte bättre än att anslutningarna hamnade på höger kanal, allihop. Nåja, bägge två. Det tyckte inte förstärkaren om, så det blev poff och svart i boendet. Inget hjälpte eftersom kondingbanken var fullproppad på vänster kanal och behövde laddas ur, det gjordes och sedan var allt frid och fröjd. Men innan han begrep det! Och egentligen borde kanske han begripit det från början, men uppjagat som det blev så föll inte poletten ner.
Det är lätt att sitta så här i efterhand och vara självklar och smart, men står man där så gör man. Både ful och dålig. I alla fall jag. Och i alla fall ibland.
edit: småtrams. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2004/11/20 23:14:09 |
 |
|
|
Topic  |
|