HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 mindre element som baslådor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:02:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
hmm finns ju vissa 6.5"-7" element som har relativt låg resonansfrekvens som dessutom borde passa i mindre kabinett...

uppgiften är då att hålla lådvolymen nere så mycket som möjligt..skulle det inte va möjligt att ha exvis 4st 18W/8545 element i 4 separata lådor...som man sedan eqar i dom lägre regionerna? eftersom man har 4 element så borde man kunna eqa dom rätt mycket utan att få dom att bottna

elementet är bara ett exempel jag tog som har lågt resonansfrekvens..kom gärna med andra alternativ som passar i lådor mindre än 20l

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:07:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tror du ska läsa den här artikeln:
http://sound.westhost.com/project48.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/19 :  22:07:18  Show Profile Send linnar a Private Message
Vill man få djupbas i så små lådor kan man med
fördel använda slavbas.

Det går också att stämma en basreflex till låga
frekvenser i små lådor. Men det kräver sin man
till element. Verkningsgraden vid avstämningen
minskar vid minskad avstämningsfrekvens.

Små element går alltid djupare ner och alltid med
mindre verkninsgrad. Storleken är alltså en
balansakt.


Ett välkänt knep om det är imponeringsfaktor man är
ute efter är att stämma av en basreflex högt upp i basen.
Runt 80hz kanske. Mycket av basljudet ligger här och
små element kan prestera hyggligt med verkningsgrad när
avstämningen ligger där.

Det välkända Voigt-hornet (som inte är något horn)går
ofta inte under 60hz vid -3db. De som lyssnat på en sådan
vet att det känns i magen. Låga frekvenser är inte alltid
en garant för bra bas.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/19 :  22:16:28  Show Profile Send Haakan a Private Message
linnar, jag kanske ska berätta vad jag tänkte ha dom till...hehe när jag ser film :) då vill jag iaf att dom ska ta sig under 30hz gärna i lådor 15-20L högst.. jag är alltså inte ute efter disco sparken i magen utan djupbasen i moderna filmer :)

men det där med slav verkar intressant...har funderat på xls men lådorna blir ju så stora :/ undra hur djupt 10" med slav skulle gå i en 15-20l låda? är det nån som har kunskap för att räkna på sånt?

edit: det kanske går å eqa? skulle det funka med en sån där behringer eq?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/11/19 22:17:44
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/11/24 :  13:47:40  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jag antar att du har kollat på Linkwitz transform??

Annars är det bara att surfa in på www.linkwitzlab.com br /
Där finns det massa skoj om just EQ kretsar. Jag ska själv bygga efter den principen med mina Tangband 8:or, en låda på ca 17 liter och ett Q värde på 0.6 och en önskad frekvens på 25 hz. Man får djupet hos en portad eller slavbas låda, och punchen hos en sluten låda. Det man måste tänka på är att man köper basar med ganska hög effekt tålighet och slaglängd, sen får man tänka på att effektuttaget ur förstärkaren ökar i proportion till EQ förstärkningen.
Vi snackar ganska redigt med ampere ju lägre man går.

Kolla på sunfire som var först med en produkt på marknaden, de hade väl ett steg på typ 2000 watt eller mer har jag för mig och allt i en låda som var 30*30*30 cm

Jag har haft precis samma tanke som du att man använder små basar och flera stycken isåfall. Då kan man ha en i varje hörn i hemmabion.
Då snackar vi precis basåtergivning.

Bara bygg och lycka till


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/24 :  14:31:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Scan Speaks nästan klassiska 18W8545K är ett element som presterar rätt djup och bra bas ur lådor run 20 liter. FS på 28 hz, liten rörlig massa (ca 20 g) och Vas på 48 liter. 4 st sånna borde kunna pumpa rätt bra tillsammans och nå rimligt lågt i frekvens.

Många tipsar om att placera ut basmodulerna i varsitt hörn för att undertrycka rummets stående vågor. Jag har inte testat men det omtalade resultatet lockar ju.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/24 :  19:29:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
engelholm jo det verkade vettigt..men finns det nån fördel med mindre element eller är det bara nackdelar? 4st 20 liters lådor låter ju onekligen lockande

borde gå å eqa dom med en sån där behringer pryl också (om man vill göra det bekvämt för sig)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/11/24 :  20:37:51  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Halloj Haakan...

Jag håller precis på att göra det du pratar om...

Jag har Carlsson OA51.3 runt om i min hembio och en "monster-dipolsub"...
frontar och dipol delas vid 37 Hz (48 dB/oktav). dipolen är som trevligast då man delar dn lågt...

Hur som helst så gillar jag att spela högt och har därför upplevt ett behov av att skaffa lite mer konarea i området upp till typ 80 Hz... mer dynamik och lite avlastning till OA51.3.

Jag har även ett par OA52.3 och imponeras varje gång av dess för storleken enorma basförmåga, välartikulerad och bra på alla sätt...

Planen blev då att bygga hörnbaslådor (med inspiration av OA52.3) med dubbla 8545 alt. moddade 8542 i varje låda... lådor på ca 40 liter avsämda till 25-28 Hz, med port och element mycket nära bakvägg och/eller golv på välkänt Carlsson-maner...

Dessa kommer hos mig att hamna relativt nära mina front OA51.3 och skulle då ta hand om ljudet upp till typ 80 Hz för muskilyssning (jag tror att jag kan nöja mig med den basåtergivning som detta ger och använda dipolen endast till bio, eller oxå dela dem till subben vid 28-30 Hz)

Det blir ju inga mostersubbar (x-max ±6 mm) men den ljudkvalite du kan få ut ur det går inte av för hackor...
Sedan blir det ju naturligtvis dyrt... 4800 kr om du köper 4 st hos HiFi-Micke (själv har jag ett antal moddade 8542 liggande för detta experiment)

Lycka till...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/24 :  20:56:43  Show Profile Send Haakan a Private Message
kul det e ju pga den högre wafen jag isf skulle köra på 8545 element, sen är det ju lite kul då man får ett riktigt bra ljud med nästan "osynlig" utrustning, iaf om man jämför med 4st nht 1259 subbar :)

dela gärna med dig av lådvolymsförslag samt div rörlängder osv...du e nog 100ggr bättre än mig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/25 :  01:10:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Peerless Classic 8 ar ganska billig och bra om man behover flera. Ger kanske ingen idealisk avstamning i sma slutna lador men fs ar lag, 24 hz, x-max 11 mm p-p. Csx 8 funkar sakert ocksa i sma lador men da ar fs hogre och x-max bara 8 mm. Men 4 st a 800 pix smakar fagel.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/25 :  08:17:09  Show Profile Send linnar a Private Message
avr7000:
Grattis för ditt innehav av OA51.3.
Helt klart mycket underskattade högtalare. Lyssnade för ett tag
sedan på en äldre modell av samma låda. Blev förvånad, rena
higend måste jag säga, mycket bra ljud speciellt i talområdet.
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/11/25 :  10:54:08  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Linnar...

Då skulle du höra .3 varianten

Den är otroooooligt mycket bättre än OA51 orginal...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

Edited by - avr7000 on 2004/11/25 10:54:55
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:50:25  Show Profile Send linnar a Private Message
....hemskt att bli läskad på detta vis.....suck!
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/11/29 :  11:35:51  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
SlaitH:
"Jag har haft precis samma tanke som du att man använder små basar och flera stycken isåfall. Då kan man ha en i varje hörn i hemmabion.
Då snackar vi precis basåtergivning."

Får man inte stora tidsproblem då!!!

/Johan
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/11/29 :  21:04:01  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jo det kan nog vara så ...men har man möjlighet att justera fasen så kan man nog få till det jäkligt bra.

Att ha en låda i varje hörn är vad jag har sett rekomenderat i en del respektabla tidnigar. Och om man inte har det så kanske 2st fram kan underlätta ganska mycket.


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/29 :  21:56:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Får man inte stora tidsproblem då!!!
Njäe, tidsproblemen och avstånden är inte så allvarliga när vi pratar om låga frekvenser. 100 Hz är ju runt 3.5 m långa frekvenser. Mer allvarligt är rummets stående vågor. Det är det största problemet...

Självklart skall man inte ha 3.5/2 eller längre i avstånd till subborna i skillnad.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/12/21 :  23:08:09  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Sent inlägg men... Jag tänkte tidsproblem där basarna möter upp mot middarna. Alltså om både huvudhögtalarna spelar 100 Hz tillsammans med tex. fyra subbar i varje hörn så borde det kunna bli rätt så mycket utsläckningar där, så länge man inte sitter precis i mitten av ett fyrkantigt rum.

/Johan
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/21 :  23:40:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Bilbasar kanske kan va nåt. Högt q och, mycket bra känslighet där dom flesta element börjar tappa redan vid 100 hz, passar i liten sluten låda. Peerless csx 217 car med logga. Kan gå ner till 30 hz med bra nivå. Låg impedans kräver ett stramt slutsteg dock. Priset är mycket bra.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000