HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ringkärnetransformator!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/19 :  19:26:14  Show Profile Send primere a Private Message
Någon som vet var jag får tag på en sådan!
300va 2*22V jag hittar endast på 300va 2*24V

Tar tacksamt emot alla svar!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/19 :  19:54:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det väldigt kritiskt med spänningen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:09:02  Show Profile Send El_D a Private Message
Kolla på el-supply.dk
Dom brukar ha bra priser på det mesta.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:10:47  Show Profile Send primere a Private Message
Tackar El_D

Njae jättekritiskt är det inte! Hur eller åt vilket håll menar du Bernt! Blir det mer eller mindre?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8189 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:27:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om det är ett vanligt transistorslutsteg som ska strömförsörjasså har jag svårt att tro att det skulle vara någon skillnad mellan 22 och 24V.
Om den INTE klarar två volt överspänning (ok, tre volt efter likriktning) så är det för klent dimensionerat.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:29:34  Show Profile Send subside a Private Message
www.trimlog.se

[edit] woops, såg nu att dom inte hade någon 2x22 ...

Edited by - subside on 2004/11/19 20:31:06
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:33:40  Show Profile Send primere a Private Message
Fuling det är på gränsen det är det som är problemet! 2*24V är vid maxlast! Vid tomgång är det 25,8 och då börjar problemen vid de olika belastningarna och steget kommer slå till och av!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:49:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var som Fuling säger jag menade. Dubbla dioder i likriktningen kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

8189 Posts

Posted - 2004/11/19 :  21:28:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aha, då förstår jag.
Ericssons komponentförsäljning sålde 2x22V förr, men nu tror jag inte de finns längre.
Linda av några varv på en 24-voltare?
Risk för brum och elände kanske om man drar mycket ström ur trafon.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/19 :  22:03:30  Show Profile Send primere a Private Message
problemet är löst! www.el-supply.dk tackar er alla!
Ha en trevlig helg!
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/11/19 :  22:32:01  Show Profile Send Ionizer a Private Message
"Linda av några varv på en 24-voltare?
Risk för brum och elände kanske om man drar mycket ström ur trafon."

Är det nån som provat detta? Behöver +-35V på railen och tänkte köpa 2x30Vac ringkärna och linda av några varv.. I värsta fall får man väl gjuta in hela trafon i epoxy :)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/11/20 :  00:04:23  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
I AOE lindade dom på eller av några varv på en transformator i ett slutsteg.Dom verkar ju så petnoga med allt(positivt) så det är nog inga problem...
En klasskamrat till mig roade sig med att linda sina egna 500va ringkärnor så visst kan man diy modda en trafo..
Go to Top of Page

Fuling

8189 Posts

Posted - 2004/11/20 :  01:19:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Den gången jag provade att linda av några vav från en 2x12V 180VA ringkärna blev resultatet brum när jag drog konstanta strömmar från den.
Har läst någonstans att det är viktigt att lindningarna är symmetriskt och snyggt utspridda runt hela kärnan, och lindar man av tråd så pajar man den symmetrin.

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/11/20 :  03:11:42  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Om man hittar trafos med 2*22 v men med lite högre VA kan man ta den istället.
Beroende på applikation skulle jag själv tänka mig att gå ner en volt eller två och välja 350 eller 400 VA istället. Då kommer spänningsfallet på trafon vid hög belstning inte bli lika stor som med en 300VA, vilket kommer att kompensera den högre spänningen som orginalet hade.

Vibrationer kan man reducera med lättflytande Locktite. När man häller på det ska kapillär-effekten suga in limmet i spolen och låsa trådarna. Det finns lite olika viscositeter på Locktite, så jag rekommenderar att man experimenterar lite för att se vilket av dem som sugs in bäst. Om jag inte minns helt fel så kan man använda aceton för att späda ut limmet. Även det påverkar kapillärkraften. Se till att ha god ventilation. (och kanske använda något annat än trafos att experimentera på, eftersom experimentet kan misslyckas och bli dyrt. Använd några ihoplagda okokade spagetti för att kolla utflytningen.)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000