HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byta ut den fasta nätsladden mot en bättre
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

491 Posts

Posted - 2004/11/19 :  16:56:23  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej!

Är det svårt att byta själva nätsladden på en förstärkare och Cd-spelare som har "fasta" nätsladdar av modell lakritssnöre?

Hört att detta är en relativt prisvärd moddning, men vet inte om man som amatör på området skall/kan göra det utan större ingrepp på apparaten?

Förstärkaren är en NAD 350 och cdspelaren en Pioneer PD-S507 (tror jag den heter)

Några förslag på vilken kabel jag skall byta till?

Vill inte lägga många hundralappar på denna modd....om det inte behövs

/Erik

Rega Planar 3 (2016) -- Lejonklou Slipsik 8 -- Primare CD15 Prisma (ROON) -- Lavardin ISX -- Amphion Argon 1 -- Erik :)

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/19 :  17:06:02  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Att montera en sk nätbrunn torde väl alla klara som inte har bägge tummarna mitt i handen:-)

Sedan kan du välja vilken kabel du vill !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Snoopy
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/11/19 :  17:13:25  Show Profile Send Snoopy a Private Message
Hej !

Om du vill byta nätsladd av annat än rent estetiska skäl så ta dig en funderare till...

Tills någon kan visa att byte av den ca 1 m långa nätsladden mellan apparat och väggutag har en verklig effekt, anser jag att det är ren humbug. Med verklig effekt menar jag då annan effekt än ren placebo-effekt, vilken ju naturligtvis finns i detta fall.

Ta en funderare på vilken sladd som används från insidan av vägguttaget och till elmätaren/säkringarna i huset/lägenheten. Fundera också på antalet skarar och annat störande längs denna ledningsdragning, så inser du nog att den sista metern sladd knappast kan ha någon avgörande inverkan.

Spara pengarna och arbetet och lägg dem på något som har en verklig effekt. Köp tex en trevlig CD-skiva att lyssna på eller något annat uppiggande.

MVH,
/Erland
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/19 :  17:23:16  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Snoopy:Om du letar lite i detta forum så skall du finna att ett sådant inlägg som du nyss gjort ej har relevans för killen som skapade denna tråd!

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Sebban
Member

88 Posts

Posted - 2004/11/19 :  17:23:50  Show Profile Send Sebban a Private Message
Jag själv tillhör de som anser att den där sista lilla metern kan vara av betydelse!

För brevid det där dinglande "lakritssnöret" hänger ju även signalkablarna. Jag tror att med en bra skärmad kabel så borde det ju innebära mindre störningar för signalkabeln att plocka upp.
Men det är ju som sagt vad jag tror...

Jag har bytt på mina apparater till en maskinstyrkabel från elfa.
Jag monterade en gummigenomföring och lödde kablarna direkt på kortet. En kontaktförbindelse mindre kan ju knappast vara negetivt.

Kabeln som jag använde var denna:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2019689.htm

/Sebastian Petersson
Go to Top of Page

knoxville
Member

491 Posts

Posted - 2004/11/19 :  17:42:04  Show Profile Send knoxville a Private Message
Sebban: Exakt samma tanke jag har. De torde ju stråla en massa skräp från de där lakritssnörena som kan påverka signalkbalarna, som visserligen är skärmade (och jävligt bra )

reeltorell: Smart idé, men då krävs lite kapning av sjävla lådan...men det kanske inte är några problem.

tack för hjälpen!

Rega Planar 3 (2016) -- Lejonklou Slipsik 8 -- Primare CD15 Prisma (ROON) -- Lavardin ISX -- Amphion Argon 1 -- Erik :)
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/19 :  18:56:02  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Byttet til Supra LoRad på min NAD C370.
Dem som sier at det ikke er skillnad, prater ski..

Der er skillnad!!!

Om du bruker nettbrønnen vist her, så behøver du ikke å gjøre noe med kabinettet.
Bare fjern AC-out, og bruk hullet etter den til nettbrønnen.
STERKT anbefalt.

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/19 :  18:58:25  Show Profile Send RODA a Private Message
Og med det samme:

Det er ikke den siste meteren i tilførsel til veggstikkontakten, men mer det FØRSTE meteren som forsterkeren "ser".

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

Snoopy
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/11/19 :  19:36:44  Show Profile Send Snoopy a Private Message
Hej !

Som jag skrev så är placebo-effekten en klart påvisbar effekt i alla sammanhang.
Tror man att det blir bättre så blir det.

Medveten om detta så tycker jag att man borde hitta på något enklare och framför allt billigare, än att som vissa betala tusentals kronor för en nätkabel.
Varför inte bestämma sig för att det blir bättre om man vrider förstärkaren, så att den står i en viss (helt valfri naturligtvis) vinkel i förhållande till tex. linjen till den plats dä man parkerat sin bil.
Tror man på detta så blir ljudet klart bättre. Det är dessutom helt gratis !

Världen är full av mirakelmedel för allt möjligt, till glädje för alla som lever på att lura på folk dessa.

MVH,
/Erland
Go to Top of Page

knoxville
Member

491 Posts

Posted - 2004/11/19 :  19:40:23  Show Profile Send knoxville a Private Message
RODA: Jag har ingen AC-out på min NAD C350 tyvärr. Så jag måste nog göre ett hål.

Hur gjorde du med jorden? För visst måste den där nätbrunnen jordas?
"ground" på engelska om nu jord heter någe annat på norsk :]

Om du har möjlighet att visa bilder med locket borttaget vore det kanon :D

/Erik

Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:00:54  Show Profile Send RODA a Private Message
Hej

Beklager har ikke bilder, og har solgt forsterkeren.......

Angående jord:
Jord nettkabelen, men ikke jord nettbrønnen.
NAD'en er ujordet i dag, låt den vara så.
Inte kobla til nåt annat en strøm på innsidan, låt jordtilkoblingen vara uten tilkobling.

Mvh
Rolf

P.S. Gled deg til bättre ljud!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:13:16  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Snoopy: Jag var precis som du INNAN jag fick motsatsen bevisad.(det är skillnad på kablar)
Det finns en tråd om detta(leta upp den), orkar inte tjata mer om kablar, men om du är insatt i ämnet och har intresset så råder jag dig till att leta litet på forumet.
Så vitt jag kan se så har trådskaparen inte brytt sig om dina inlägg och det kommer jag heller inte att göra i fortsättningen.

knoxville: Om du nu tänker "bygga om" din utrustning på starkströmssidan så råder jag dig till att vara försiktig !!!!!
Tänk på att dessa spänningar dödar !!!!!!

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:22:56  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Knoxville; gör hål för nätbrunn och koppla kablarna men bry dig inte om att koppla jorden. Svalander har trevliga/bra nätbrunnar, ringer du honom få du säkert tipps av honom också. Och jag lovar det låter bättre!!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/19 :  21:12:29  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Jag har verkligen tummen mitt i handen och var SKITFÖRSIKTIG när jag skulle byta till den nätbrunn reeltoreel visade för dig på min NAD C541i CD-spelare.

Jag var så försiktig att när allt var klart så funkade den inte mer..

Jag vill inte skrämma dig men jag tänker då aldrig göra om ett sådant ingrepp igen utan köper hellre en apparat som detta är gjort från fabrik. Vad som är fel vet jag ej.

Lycka till o hoppas det går bättre för dig än för mig

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/19 :  21:17:07  Show Profile Send RODA a Private Message
Knoxville:

Om du vil:
Posta bilder av öppen forsterker her, og vi viser veg
Da gjör du inga misstag.

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

Snoopy
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/11/19 :  23:35:30  Show Profile Send Snoopy a Private Message
Hej !

reeltoreel -
Jodå jag har läst ett antal trådar genom åren om nätkablarnas påstådda undergörande effekter. En stor del av dessa trådar stöder inte denna uppfattning.

Det står naturligtvis var och en fritt att göra vad de vill med sina pengar, köpa nätkablar, elda upp dem - eller som tråd-startaren kanske kommer att göra - sin förstärkare.

Skall man in och rota i startströmsdelar bör man vara lite säkrare på vad man gör än vad som avspeglas i denna tråd !

MVH,
/Erland
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/11/19 :  23:59:47  Show Profile Send pak a Private Message
jag är 100% säker på att det är bättre med bra kablar!
MEN...det behöver inte bli bättre alltid.jag satte dit en lorad på en sonycdspelare en gång i tron om att det skulle bli kanon-likt det blev på en arcamförstärkare jag då hade,men icke.det lät sämre!satte tillbaks orginalsladden(fastmonterad) och det blev bra igen!??förstärkaren lät ju mycket bättre med loraden men inte cdn.så det behöver inte bli bättre.
nu har jag en marantz cd som jag har 2 olika kablar som jag kan byta mellan enkelt för att kolla skillnader-1 lorad som låter ytterst lite bättre än orginalen och 1 tnt snake(diy) som helt klart piskar de andra så den får sitta i nu.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

knoxville
Member

491 Posts

Posted - 2004/11/20 :  02:54:27  Show Profile Send knoxville a Private Message
RODA: Jag ska ta några bilder imorrn så får ni se hur det ser ut, men det verkar vara rätt så basic. En brun och en blå kabel (precis som i en vanlig elsladd) går dit där nätkabeln börjar. Torde inte vara några problem att sätta dit en nätbrun. Dock måste det klippas lite i metallen så att den får plats.

datar: Låter ju helskumt.

När jag skall byta detta tänkte jag låta förstärkaren stå med urdragen sladd åtmindstonde några timmar innan jag ger mig på den för att eliminera alla risker så mycket som möjligt.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/20 :  10:05:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Datar, du kanske har bytt till den typ av nätbrunn som har en säkring i sig?
Är det ingen säkring i en sån så funkar inget. (Vild gissning här.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/20 :  10:28:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett tips för diskussionslystna!
Eftersom tråden gäller en praktisk fråga, så kan själva diskussionerna om kablars för
och nackdelar, placebo och annat lämpligen förläggas här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33522&SearchTerms=,Kabeltr%E5den

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/20 10:29:26
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/20 :  17:12:43  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Bernt: Tyvärr ingen säkring på den nätbrunnen. jag provade tillomed att byta tillbaka till originalsladden.. lika dött där med

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:44:54  Show Profile Send luften a Private Message
Datar: Kanske du skulle försöka fixa nåt foto från din spelare, så kan säkert någon vänlig själ här hjälpa dej att få igång den tillbaka.

//air
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:49:27  Show Profile Send Lovan a Private Message
Nånstans är det inte kontakt. Kablarna går in på ett kretskort nånstans. Mät därifrån till ändan på elsladden(ändran som ska in i "väggen") och kolla om det leder däremellan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000