HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Digital kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/11/18 :  19:50:26  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej!
Har någon gjort en test av DIY kablar mellan drive och dac. Har precis satt igång och bytt ut kontakterna till BNC och tänkte göra en test mellan RG59 och RG62. 62:an (ELFA:s) är min favorit bland analogkablar men det betyder knappast att den är bäst för digital överföring.
Det kanske ska vara ännu mer skärmning än en ordinär koax?
H/S

Staffan Rådelius

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/18 :  20:00:41  Show Profile Send marens a Private Message
För att det ska vara någon poäng att byta så måste kabeln definitivt ha 75ohm karaktärisktisk impedans. Då går RG62:an bort. RG59 blir nog bra.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/11/18 :  20:33:48  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag skrev i en annan tråd att jag använde TV antennkabel, det fungerar bra, en del sådana har högre tekniska prestana än standard RG59. Jag har också testat med videokabel av okänt fabrikat (high quality gold plated bla bla) Jag kunde inte höra någon skillnad mellan den och DIY antennkabeln, men jag använder antennkabeln eftersom videokabeln var opraktiskt lång (5m). Min DAC inehåller omklockning uppsampling och gud vet allt så jag tror att kabelkvaliteten spelar mindre roll bara bitarna kommer fram.

Det finns massor med 75ohms koaxer att prova för den som vill bla har jag sett teflonisolerade varianter för hög temperatur som gav ett mycket fint kvalitetsintryck, tyvärr var man tvungen att köpa en hel rulle. Själva frågan om digitalkabelns påverkan på ljudet verkar vara en närmast religiös fråga, somliga hör ingen skillnad andra hör dom mest märkliga saker, den som tycker det är kul att testa kan själv tillverka en hel drös olika varianer billigt, själv tycker jag att det är den rätta vägen och gör hellre så än köper en färdig dyr. Mer DIY!

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000