HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Luftfuktighet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:01:19  Show Profile Send Staffan a Private Message
Hur stor roll spelar
det in på ljudet?
Har provat att köra
en avfuktare i några
timmar i mitt lyssnings-
rum idag och tycker att
jag fått (ursäkta) ett
torrare ljud och mer
detaljerat.
Jag har ju elektrostater
så de påverkas väl mer
än dynamiska.
Är det någon mer som
jämfört torr och fuktig
luft?

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:04:32  Show Profile Send Morello a Private Message
Många element i dynamiska högtalare har hygroskpiska membran, vilket innebär att de absoberar fukt, varpå membranets massa och styvhet påverkas.

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:05:56  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Electrostater är det ända som jag kan tänka mig påverkas om man inte ser långsiktigt (rost, rutnande skumkanter och sånt)

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:06:57  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det är alltså inte ljudmässigt lysande att ha ett stort akvarium?
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:11:17  Show Profile Send Morello a Private Message
Det kanske låter bättre om det är riktigt fuktigt?

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:19:21  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det kanske blir ett mer fuktigt och erotiskt ljud, hahahaha
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:19:30  Show Profile Send Staffan a Private Message
Har normal luftfuktighet
annars men har ej mätt
med hygrostat.
Börjar kännas lite torrt
i näsan nu men det låter
bra
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:20:35  Show Profile Send millenniumking a Private Message
skojar bara...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:37:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag hade mitt akvarium i samma rum som stereon(dynamiska högtalare) förut. Det dunst ca 4l vatten om dagen.
Hade inga som helst problem med det...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:40:11  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det största problemet med akvarier är väl att fok som har glasögon får igen-immade sådana när de kommer in från kylan
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/10/05 :  13:44:23  Show Profile Send Gebex a Private Message
Är det inte så att vatten leder ljud ännu bättre än luft? Med det vill jag inte säga att det skulle låta bättre.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/05 :  13:56:36  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Vatten är en bra ledare av ljudvågor. Men det är ju luft också, speciellt om det är väldigt långa vågor. Jag läste en artikel någonstans där de påstod att människor i södra Sverige påverkades negativt av ohörbara långa ljudvågor från industriområdena i Tyskland (Ruhr-området). Makinernas eviga malande gjorde folk i Sverige stressade och trötta!


Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/05 :  14:56:50  Show Profile Send Robis a Private Message
Hur är det med statiskt elektricitet och hög luftfuktighet?

Jag vill minnas att jag hört att hög luftfuktighet motverkar uppkomsten av statisk elekticitet till viss del?

För i så fall ska jag jogga bort till plantsskolan och tjacka en ormbunken och ställa brevid vinylspelaren
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/05 :  15:12:56  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by millenniumking

Vatten är en bra ledare av ljudvågor. Men det är ju luft också, speciellt om det är väldigt långa vågor. Jag läste en artikel någonstans där de påstod att människor i södra Sverige påverkades negativt av ohörbara långa ljudvågor från industriområdena i Tyskland (Ruhr-området). Makinernas eviga malande gjorde folk i Sverige stressade och trötta!






hur påverkas folk i närheten då? det är ju trottsallt 50-60 mil dit från Malmö, kan ljudvågor verkligen färdas så långt? fast jag ska inte ställa dig mot väggen, du skrev inte artikeln...
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/10/05 :  15:55:29  Show Profile Send Gus a Private Message
Lite "kuriosa" ang.ljud och vatten.
Radiosändning under vatten,långvåg----hrmm av den allra längsta sorten är vad Amerikanarna använder för att prata med sina atomubåtar på andra sidan jordklotet.Flera mil antennkabel ligger det längs USA´s kuster och sänder hemligheter som ubåtarna snappar upp efter någon halvtimme/timme.Lång tid tar det för signalen att hitta fram----låååångvåg som sagt.
Gus.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/05 :  15:57:32  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
hur påverkas folk i närheten då? det är ju trottsallt 50-60 mil dit från Malmö, kan ljudvågor verkligen färdas så långt? fast jag ska inte ställa dig mot väggen, du skrev inte artikeln...


Nä, jag litar inte alltid på artiklar jag läser, men den var ganska intressant att fundera över Ljudvågor med låg frekvens kan faktiskt tekniskt sett färdas enorma sträckor. Om nu dessa verkligen kan nå Sverige och påverka folks kroppar, det låter jag vara osagt. Det får bättre bevandrade i akustikens värld fundera över
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/05 :  16:00:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message
... jag antar dock att de som är boende i närheten i större utsträckning påverkas av vågor med hög frekvens (som inte når så långt). Det är väl bland annat därför mobiltelefonernas farlighet debatteras så frekvent nu för tiden?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/10/05 :  16:53:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by Robis

Hur är det med statiskt elektricitet och hög luftfuktighet?

Jag vill minnas att jag hört att hög luftfuktighet motverkar uppkomsten av statisk elekticitet till viss del?

För i så fall ska jag jogga bort till plantsskolan och tjacka en ormbunken och ställa brevid vinylspelaren



Det sänker statisk elektricitet marginelt bara.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page


Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/10/05 :  20:04:07  Show Profile Send rö a Private Message
Jobbar med luftfuktighet dagligen, dock i form av fuktskadade kåkar, men får ofta höras talas om andra fuktrelaterade problem.

Fick t.ex. ett samtal för något år sedan från ett reklamtryckeri som bl.a. tryckte reklam på pennor. Varje vinter hade dom hemska problem att texten att fastna, vilket visade sej bero på statisk elektricitet. Eftersom fenomenet bara inträffade på vintern, när luftfuktigheten inomhus är låg, monterades en befuktninganläggning
varvid problemet var löst. Så det vet i sjutton om inte luftfuktigheten kan spela större roll än vad vi tror, både vad gäller st. el. och ljud.

Ormbunke funkar fint, men koka en panna kaffe (el dyl) funkar bättre. Erotik funkar nog bäst (eller vad det inte det ni sa )

Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han rakade grisen.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/06 :  00:31:32  Show Profile Send mag a Private Message
Som kuriosa kan nämnas att man kan mäta upp förhållandevis höga nivåer i umeå av infraljud som uppkommer då Concord spräcker ljudvallen när den ska över Atlanten.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/10/06 :  00:48:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by rö

Jobbar med luftfuktighet dagligen, dock i form av fuktskadade kåkar, men får ofta höras talas om andra fuktrelaterade problem.

Fick t.ex. ett samtal för något år sedan från ett reklamtryckeri som bl.a. tryckte reklam på pennor. Varje vinter hade dom hemska problem att texten att fastna, vilket visade sej bero på statisk elektricitet. Eftersom fenomenet bara inträffade på vintern, när luftfuktigheten inomhus är låg, monterades en befuktninganläggning
varvid problemet var löst. Så det vet i sjutton om inte luftfuktigheten kan spela större roll än vad vi tror, både vad gäller st. el. och ljud.

Ormbunke funkar fint, men koka en panna kaffe (el dyl) funkar bättre. Erotik funkar nog bäst (eller vad det inte det ni sa )



Jobbar som grafiker själv.
Vi håller på med en del forskning om larm etiketter även med små programerade chip. Dom är otroligt känsliga för statisk elektricitet.
Så vi provade med att bygga in hela linan o körde med ett befuktings system. Gjorde ingen skillnad. När det kommer till tryckning så påverkas inte tryckfärg/tryck medium av statisk elektricitet. Vad som däremot gör det är damm. Med en fukt anläggning så får du mycket mindre damm , mindre statisk elektricitet. Nått som funkar direkt däremot e Julgrans glitter ?!
Sätter man det 3-5 cm från tryckmediat i en tryckpress så ser man hur det smäller o blixtrar. Efter ett par veckor så är nästan allt glittert borta. Mätning före/efter glittret visar en sänkning på 2000-8000 volt. Det högsta vi har mät upp var 20 000 volt. För att sänka det behövs aktiva apparater. Så prova o sätt lite glitter över lp skivan när den spelar , bör göra lite nytta där med. Höjden kan variera men prova så nära det går först.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2002/10/06 00:51:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000