HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga nytt.. men vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:41:27  Show Profile Send afrika a Private Message
Det är dags att göra ett bygge. Men vad? Jag behöver tips och förslag. Många tyckte att HFLS-1 inte skulle funka bra med min musik (Synth, Rock, Drum n Bass, Triphop och kanske lite Breakbeat) så nu är den stora frågan, vad?

Nåt Hifikit? Nåt annat kit-tips? Vadsomhelst!

Jobb: Jag har inte tid eller ork att bygga nån avancerad låda eller göra en egen högtalarkonstruktion med allt vad det innebär. Dvs inte för avancerat.

Budget: som HFLS-1

Jag har nu ett par wharfedale stativare 8.2, jag behöver lite roligare ljud med lite djupare bas men jag är inte ute efter jättestora diskohögtalare.

Tack på förhand

"Jag har inget bra citat här under"

"Placera bra citat här"

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/20 :  20:47:40  Show Profile Send afrika a Private Message
Attans... säg inte att jag måste gå till SIBA och be säljaren där om hjälp istället :)
/afrika

"Placera bra citat här"
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/11/20 :  21:19:20  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag skulle nog gå på någon av HiFi-kits byggsatser till att börja med.
Deras Acoustic Argon II och Acoustic Neon är 2 bra alternativ med fina element. Även LTS F1 kan passa bra med tanke på budgeten.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/20 :  23:56:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag har nu ett par wharfedale stativare 8.2, jag behöver lite roligare ljud med lite djupare bas men jag är inte ute efter jättestora diskohögtalare.

En bra dynamisk basåtergivning gör underverk med spelglädje och känslan av "storslagenhet" och "djävlar anamma" i musiken.
Har du möjlighet så låna hem en bra subbas och aktiva filter för att avlasta dina små Wharfedale från typ 80-150 Hz. (lyssna vad som låter bäst) Om det är något som får dina "juices flowing" så bygger du en bra baslåda för pengarna. Två tolvor i en sluten låda kan skapa mycket glädje.
Musik över 200 Hz tilltalar vårat analytiska sinne, men avgrunden därunder får oss att dansa och le lyckligt!
Go to Top of Page

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/22 :  02:12:34  Show Profile Send afrika a Private Message
Det vore trevligt med en sub. Ska definitivt prova en.

Grejen är ju att wharfedalesen är ganska fula och det vore trevligt med ett par "mindre" golvare. Neon och LTS-F1 verkar sjyssta. Jag har hittat ett par Neon begagnade men dom är så sjukt fula. Kan man luska fram byggbeskrivning på lådorna nånstans?, så kan man ju köpa elementen av han som säljer dom begagnade.

Hur låter Neon och F1?

"Placera bra citat här"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/22 :  08:17:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Grejen är ju att wharfedalesen är ganska fula och det vore trevligt med ett par "mindre" golvare.

Slit ut elementen ur lådorna, bygg nya lådor med en sidomonterad 12 tums Peerlees SLS bas för varje låda och använd dina wharfedele som mellan/diskant.
Lägg till lite aktiva filter och ett par Zeusförstärkare så har du tonnvis med potentiellt skoj.
Go to Top of Page

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:16:25  Show Profile Send afrika a Private Message
>>Jobb: Jag har inte tid eller ork att bygga nån avancerad låda eller >>göra en egen högtalarkonstruktion med allt vad det innebär. Dvs >>inte för avancerat.

Såg du den delen av mitt inlägg :)

Jag vill inte bli för fixerad och lägga enorm tid på detta. Bra ljud för lite mindre åengar plus den härliga känslan av att ha satt ihop lådan själv iallafall. Det blir det nog. Lutar åt Neon med egna lådor, likadana men just dom som man får med är verkligen s´jukt fula. Det är väl lika bra att bygga i MDF eller?

"Placera bra citat här"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:32:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bygg HFLS-1 och komplettera framöver basstöd enligt hur ex. DasKapital gjort.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jokkon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/11/25 :  01:04:48  Show Profile  Visit jokkon's Homepage Send jokkon a Private Message
Med risk för att få sig en spark.... har du funderat på piP? Om du bor i Stokholmsområdet så tycker jag utan tvekan du ska till Ino Audio och nuta... kanske köpa sig ett par omonterade piP i MDF och fixa finnischen själv?

Kostnad: 3950:-

Har du några frågor så kan vi ta det PM så slipper vi en _het tråd_ till..

Mvh Jocke

DnB for dance, Zappa for life!
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/11/25 :  10:48:18  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
afrika: "Många tyckte att HFLS-1 inte skulle funka bra med min musik (Synth, Rock, Drum n Bass, Triphop och kanske lite Breakbeat)"

Jag håller inte med de där "många". Om du kan ta dig till ngn som har ett par HFLS-1:or så gör det och lyssna själv. Det är vad du tycker som är det viktigaste. Jag är själv nyfiken på ljudet från de där piP, så mitt råd är helt klart att försöka få till lite provlyssning först. Är du i närheten av Lkpg är du varmt välkommen hem till mig för lite trum och bas session ;)

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000