HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Fråga hdcd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/11/17 :  12:56:36  Show Profile Send jonta a Private Message
På en skiva jag höll i handen idag stod det att skivan var inspelad med 20-bits(nånting), dock ingen HDCD-märkning. Är det det som är hdcd, 20-bits(nånting)? Varför står det inte hdcd?
Har en annan inspelning av samma stycken, men är det hdcd är det ett givet köp för mig!

Dreams never end!

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/11/17 :  12:58:44  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hm, är det inte att den är mastrad i 20-bit då? Jag tycker det är ett elände att hålla isär alla de där...
Men jo, det finns ju en hel del skivor som är HDCD utan att det står det.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/11/17 :  13:04:00  Show Profile Send jonta a Private Message
ähum, står då typ den är "remastered 20-bit" el liknande?

Dreams never end!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/11/17 :  13:12:31  Show Profile Send MartinN a Private Message
Remastered with 20 bit, 24 bit 96kHz och Superbitmapping (SBM)
osv. osv. osv. betyder att skivan är remastrad - på gott och ont
- men oftast är skivan INTE HDCD. HDCD skivor borde låta bättre
på en HDCD-CD spelare, ibland finns en HDCD-logga, ibland inte.
Ett gott tecken är om HDCD-lampan lyser på spelaren - då är det
ANTAGLIGEN en HDCD skiva.

Lite sökning kan ge tips på
www.hdcd.com

Endel gillar som sagt remastring (Jag!), andra inte.

Martin
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/11/17 :  13:19:30  Show Profile Send jonta a Private Message
Ok tack till er båda för svar!

Dreams never end!
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:03:00  Show Profile Send Harman a Private Message
Min erfarenhet är att HDCD skivor generellt är av god inspelningskvalitet och därför låter bra på alla spelare dock något bättre på HDCD spelare.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:00:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är inte så lätt att veta hur bra HDCD egentligen är eftersom det knappast finns några skivor utgivna som vanlig CD och som HDCD. Frågan är också om inte HDCD kom för sent med tanke på att dvd-A skivorna släpptes ett eller två år senare. Finns det någon i Sverige som kan förklara hur HDCD egentligen fungerar...jag tror inte det, fortfarande efter alla dessa år som tekniken funnits vet ingen hur den fungerar. Jag har själv ett antal HDCD skivor och tycker väl att de låter bra men det finns ju många vanliga CD:n som också låter bra.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/18 :  09:30:02  Show Profile Send edison a Private Message
HDCD liksom Super Bit Mapping (Sony) är väl grovt sagt två olika sätt att klämma in en ngt högre dynamik - i alla fall skall det låta lite åt det hållet flera bitar gör "på riktigt", typ flera bitar än 16.
Skillnaden rent praktiskt är det att SBM inte har någon dekoder utan "alltid" ger sitt upplevda resultat, medan HDCD låter bäst med avsedd dekoder, dock lär det ska vara "ett steg upp" från icke-HDCD även på övriga spelare.
Är nog svårt, som gcs säger, att kunna uppfatta eftersom man måste få tag på nån platta som getts ut med och utan.

Jag har iaf hört en Bo Kasperplatta som jag haft i SBM samt icke SPM-version, om det fanns skillnad var den liten (ja, mitt system är ju inte så supervärst så det kanske är större skillnad på bättre speldosor...)
Ena plattan var märkt SBM, men jag har inte kollat skivnr så det kan ju varit så att etiketten med SBM bara var borta på den ena (den utan var lånad, återlämnad nu...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/18 :  09:32:36  Show Profile Send edison a Private Message
Syrran har den adra, kanske ska ta och kolla skivnr, lite nyfiken är man ju men missade den detaljenb när jag hade låneskivan (köpte min SBM medan jag hade låneCDn kvar...lyssnade lite men inte så engagerat som jag bort gjort...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2004/11/19 :  11:25:17  Show Profile Send BigD a Private Message
HDCD har väl 4 extrabitar om jag förstått det hela rätt, medans SBM är nån typ av antialiasing?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000