HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Minnesdistortion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/05 :  09:34:25  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag vill absolut inte skapa en debatt mellan subjektivister och teoretiker. Jag läste på nätet om minnesdistortion http://peufeu.free.fr/audio/memory-1-theory.html det verkar som om man har hittat nya rön runt distortion eller är det kjesarens nya kläder. Har ngn lyssnat på Lavardin förstärkare.

Rundgång & Omgång

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/05 :  09:53:18  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Tittade på länken. Det verkara som om de talar om termisk modulation.
Termisk modulation innebär att temperaturen följer signalen.
MOSFET-transistorer är mer benägna till detta då den termiska trögheten i drain-kanalen är mindre än motsv. för en bipolär transistor.

Nyhet? Nä, inte direkt

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/05 :  10:24:30  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har hört talas om minnesdistotion i ett par sammanhang. Jag kommer ihåg ett:

1) komponenter, i synnherhet kondensatorer, har en minnesdisortion. Denna yttrar sig som att den beter sig annorlunda efter att han använts. Minnet från tidigare strömmar gör att den inte beter sig som den gjorde.
Testat och framlabbat i Kalmar på Rifa, vill jag minnas.

Nått som intressant ang trissor, och rör, är väll förmågan att spela två toner samtidigt? Finns ett fint ord som säkert ------- kan för detta. Ponera att man skickar in 1kHz och 5 kHz. Hur ser utsignalen ut?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/05 :  10:46:51  Show Profile Send Morello a Private Message
Bäste Epkpeng,

Du har helt rätt vad avser kondingar. Fenomenet brukar kallas för dielektrisk absorbtion. Det innebär att laddning inte bara finns på elektroderna, utan även i dielektrikat.

Om man exciterar ett olinjärt element med två signaler får man blandtoner. Fenomenet kallas för intermodulationsdistortion.
Beroende på att rör och framförallt bipolära transistorer har olika överföringskaraktäristika kommer distortionsspektrat att se annorlunda ut.

Till rörens favör kan sägas att dielektrisk absorbtion i ett rör inte excisterar. Dielektrikat är ju vakuum!

mvh\Joe



Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/05 :  11:02:30  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Nått som intressant ang trissor, och rör, är väll förmågan att spela två toner samtidigt? Finns ett fint ord som säkert ------- kan för detta. Ponera att man skickar in 1kHz och 5 kHz. Hur ser utsignalen ut?


Så här. Grejen är att den dom endast spelar en signal men en signal kan inehålla oändligt antal toner. Dom har mer eller mindre stor bandbredd kallas det vad jag vet.




John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/05 :  11:03:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
"intermodulationsdistortion" var ordet...

Jasså? Vakuum rör har vakuum som dielektrikum? Aaaaa...
;-)

Min fysiklärare sa att "Vakuum det är ett ämne som tagit slut!"


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/05 :  11:06:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Johan S:
Ja jo, DET är jag med på. Lägga ihop kurvor kan jag.
Dock är det ju ett idealiskt förlopp, och så är det sällan i den lilla verklighet jag lever i. Blandtonerna då? ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:02:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Okey då är jag med. Det är dock inte förmågan att spela två toner samtidigt utan snarare oförmågan att göra det perfekt.

Då får du lägga ihop flera toner. Det skiljer sig från fall till fall. Det är lättare att se i en tonkurvegrav där man spelar upp två toner.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/05 :  16:27:57  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Jag vill absolut inte skapa en debatt mellan subjektivister och teoretiker. Jag läste på nätet om minnesdistortion http://peufeu.free.fr/audio/memory-1-theory.html det verkar som om man har hittat nya rön runt distortion eller är det kjesarens nya kläder. Har ngn lyssnat på Lavardin förstärkare.




Har lyssnat på både Lavardin IS och IT och dom är grymmt bra! Har man bara högtalare som inte är extremt trögdrivna så är dessa förstärkare underbara! När jag körde Lavardin IT hemma under ett par veckor insåg jag att detta var sanningen på något sätt!? Men jag ska inte haussa dessa onödigt mycket, du får lyssna själv! Men jag har nog aldrig sett att så många Hifi-tidningar världen över varit så överens om en produkt någonsin som vad man varit beträffande Lavardins förträfflighet!

Hade jag pengarna skulle jag köpa en IT direkt!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/05 :  20:00:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmmm. Är det inte Lavardin som har en liten modul som ska ta bort denna distorsion? Frågan är hu de kan ta bort den och sedan låta signalen gå genom normal elektronik utan att den drabbas igen....
Jag säger inte att Lavardin inte är bra men lite skeptisk är man nog. *
Bengt G. Olsson den gamla förstärkaruven sågade dem ungefär spegelblankt med golvet i ett brev till mig men det betyder inte att * fortfarande gäller!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/05 :  23:54:45  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Hmmm. Är det inte Lavardin som har en liten modul som ska ta bort denna distorsion? Frågan är hu de kan ta bort den och sedan låta signalen gå genom normal elektronik utan att den drabbas igen....
Jag säger inte att Lavardin inte är bra men lite skeptisk är man nog. *
Bengt G. Olsson den gamla förstärkaruven sågade dem ungefär spegelblankt med golvet i ett brev till mig men det betyder inte att * fortfarande gäller!



Stämmer! Dom har forskat i 15 år kring det här med minnesdistorsion och och har på något vis lyckats komma runt problemet! Snackade med Jean-Cristophe Krozel från Lavardin (ytterst kompetent!) på Arken för två år sedan och han förklarade en hel massa kring detta fenomen som jag inte hade en chans att hinna förstå då och än mindre kunna komma ihåg idag. Men tydligen var det så att de flesta komponenter i "vanliga" förstärkare innehåller kisel vilket är den stora boven när det gäller att påverka nästa elektron som ska passera. Logiken att detta minne bör kunna påverka ljudet är ganska lätt att förstå men visst är det en hel del problem att lösa på vägen. Jag säger inte att man på Lavardin lyckats fullt ut, men helt klart har man lyckats bygga förstärkare som låter grönjävligt bra! Jag skulle vilja gå så långt och säga att de som tycker att dom låter dåligt har bestämt sig på förhand för att tycka det!

Bengt G Olsson känner jag inte till och han vet säkert vad han snackar omi sin ankdamm, men konstruktörers åsikter tar jag överlag med den största tänkbara nypan salt! Dessa män med lödkolvarna under huvudkudden tycker sig ofta ha tolkningsföreträde och dessutom är dom sprängfyllda med förutfattade meningar! "Jaha dom använder XXXX trafo och YYYY transistorer kopplade på ZZZZ sättet, ja det här kommer ju att låta skit" Tror att dessa människor har mycket svårt att vara objektiva! Dom är färgade in absurdum av sina egna erfarenheter. Sätt hundra förstärkarkonstruktörer på en öde ö i tio år och dom skulle förmodligen diskutera lika högljutt när man kom och hämtade dem som när man lämnade dem!

Det enda man kan lita på är sina egna öron!

"OM DU TROR ATT DU VET ALLT ÄR DU DÅLIGT UNDERRÄTTAD" Kinesiskt ordspråk


Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/06 :  11:19:41  Show Profile Send Per a Private Message
nuså, håller med ovanstående talare. har också lyssnat på lavardin. vågar sticka ut hakan och påstå att de gör de mest välljudande transingstärkarna överhuvudtaget. de appelerar väl inte till alla tyvärr. de har ju inte direkt några riktigt feta slutsteg så ni som gillar att ha mkt krut på pappret göra sig icke besvär.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/06 :  15:02:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Bengt G Olsson känner jag inte till och han vet säkert vad han snackar omi sin ankdamm, men konstruktörers åsikter tar jag överlag med den största tänkbara nypan salt! Dessa män med lödkolvarna under huvudkudden tycker sig ofta ha tolkningsföreträde och dessutom är dom sprängfyllda med förutfattade meningar! "Jaha dom använder XXXX trafo och YYYY transistorer kopplade på ZZZZ sättet, ja det här kommer ju att låta skit" Tror att dessa människor har mycket svårt att vara objektiva! Dom är färgade in absurdum av sina egna erfarenheter. Sätt hundra förstärkarkonstruktörer på en öde ö i tio år och dom skulle förmodligen diskutera lika högljutt när man kom och hämtade dem som när man lämnade dem!



Hmmm! Jag skulle nog vara lite försiktigare i mina fomuleringar om någon du inte känner eller ens känner till...

Och får jag misstänka att ditt uttalande inte är tillämpbart på konstruktörerna av Lavardin?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/06 :  15:10:10  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

quote:

Bengt G Olsson känner jag inte till och han vet säkert vad han snackar omi sin ankdamm, men konstruktörers åsikter tar jag överlag med den största tänkbara nypan salt! Dessa män med lödkolvarna under huvudkudden tycker sig ofta ha tolkningsföreträde och dessutom är dom sprängfyllda med förutfattade meningar! "Jaha dom använder XXXX trafo och YYYY transistorer kopplade på ZZZZ sättet, ja det här kommer ju att låta skit" Tror att dessa människor har mycket svårt att vara objektiva! Dom är färgade in absurdum av sina egna erfarenheter. Sätt hundra förstärkarkonstruktörer på en öde ö i tio år och dom skulle förmodligen diskutera lika högljutt när man kom och hämtade dem som när man lämnade dem!



Hmmm! Jag skulle nog vara lite försiktigare i mina fomuleringar om någon du inte känner eller ens känner till...

Och får jag misstänka att ditt uttalande inte är tillämpbart på konstruktörerna av Lavardin?



Det får absolut inte tolkas som något personligt påhopp på herr Olsson!

Vad gäller konstruktören hos Lavardin så la han inte in några värderingar i sina uttalanden och dessutom uttalade han sig aldrig negativt om någon annans produkter så därför är inte resonemanget tillämpbart på honom. Vad han däremot har åstadkommit är en rysligt bra förstärkare som jag hade lysnat på och hade en klar uppfattning om före samtalet med densamme. Därför kunde hans predikan inte påverka min uppfattning om själva produkten.


Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000